УДК 351:355:37

ДО ПИТАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ ПРАЦІВНИКІВ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ

Лавренюк М. В.
здобувач кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

У процесі розвитку українського суспільства посилюється роль правоохоронної діяльності, спрямованої на забезпечення прав і свобод громадян та здійснення боротьби зі злочинністю. В сучасних умовах діяльності органів внутрішніх справ особливого значення набуває професійно-психологічна підготовленість працівників, яким дедалі частіше доводиться діяти в складних, екстремальних умовах, пов’язаних із необхідністю прискореного прийняття рішень, затриманням правопорушників та злочинців, збереженням життя людей та власного життя. У зв’язку з цим сьогодні приділяється особлива увага питанням підвищення ефективності та вдосконалення їх професійної підготовки, формування у правоохоронців професійної культури та комунікативно-мовленнєвої культури зокрема.

Культуру мовлення досліджували відомі науковці (І Білодід, І. Голуб, Т. Панько, О. Пономарів, Д. Розенталь та ін.) і методисти (М. Вашуленко, Т. Ладиженська, В. Капінос, М. Пентилюк, М. Соловейчик та ін.), у працях яких висвітлюються теоретичні засади розуміння поняття «мовленнєва культура», її основні риси та характеристики, прийоми і засоби формування.

Проблемам мовленнєвої комунікативної підготовки майбутніх працівників органів внутрішніх справ присвячені праці О. Бандурки, І. Кириченка, В. Лукашевича, В. Синьова, В. Шакуна та ін. Психолого-педагогічні аспекти професійної підготовки працівників правоохоронних органів розглядали В. Галузинський, Г. Яворська. Як важливий елемент професійної діяльності працівника ОВС досліджувала культуру мовлення В. Клименко. Окремі аспекти фахового мовлення представників цієї категорії розглядали Л. Аніканова, Н. Артикуца, В. Демченко, О. Копиленко, Л. Корж, С. Кравченко, Г. Мурашин, Ю. Прадід, В. Радецька, О. Сербенська, В. Сімонок, Б. Стецюк, А. Тоцька, З. Тростюк, О. Юрчук та ін.

Проте аналіз лінгвістичної та психолого-педагогічної літератури і педагогічної практики з питань культури професійного мовлення майбутніх фахівців свідчить про наявність суперечностей, зокрема між існуючим рівнем культури професійного мовлення та державними вимогами до неї та між вимогами освітньо-кваліфікаційної характеристики спеціаліста МВС України до культури професійного мовлення і рівнем готовності до її формування.

Пріоритетними в цій ситуації стають питання формування мовленнєвої культури та комунікативної компетентності як провідного компонента всебічного розвитку особистості.

Проблема формування мовленнєвої компетентності привертала увагу багатьох дослідників. Упродовж кількох останніх десятиліть до неї зверталися українські та російські психологи і психолінгвісти (Б. Ананьєв, М. Бахтін, Л. Божович, П. Гальперін, М. Жинкін, І. Зимня, О. Леонтьєв, О. Лурія, С. Рубінштейн, О. Синиця та ін.), мовознавці (О. Ахманова, Н. Бабич, Л. Булаховський, В. Виноградов, Д. Ганич, Б. Головін, М. Жовтобрюх, В. Костомаров, Л. Мацько, І. Олійник, Л. Скворцов та ін.), дидакти і лінгводидакти (А. Алексюк, О. Біляєв, Є. Голобородько, Г. Дідук, В. Мельничайко, Г. Михайловська, В. Онищук, Е. Палихата, М. Пентилюк, К. Плиско, М. Стельмахович, О. Хорошковська та ін.).

Професійна мовленнєва культура базується на двох складових – професійній та мовленнєвій культурах.

Л.Мацько визначає мовленнєву культуру як «вміння володіти мовою» [1, с. 7]. Також існує думка, що мовленнєва культура – це загальноприйнятий мовний етикет [7, с. 12]; культура мислення та культура суспільних і духовних стосунків людини [4, с. 38]. У свою чергу, професійна культура – ступінь  досконалості  професійного розвитку людини [6, с. 202]. Таким чином, професійну мовленнєву культуру можна розглядати як важливий компонент загальної культури фахівця, що визначає здатність до ефективного спілкування в контексті професійної діяльності. Вона синтезує в собі комплекс знань, цінностей, способів поведінки, необхідних у ситуаціях ділового спілкування, та умінь гнучко реалізовувати їх на практиці з метою забезпечення ефективної професійної діяльності.

Професійна мовленнєва культура фахівця є не лише відображенням його вихованості, інтелігентності, а й визначає в цілому культуру його праці й, що особливо важливо, культуру взаємин у щоденному спілкуванні в найрізноманітніших сферах мовленнєвої діяльності: від приватного до професійного спілкування.

На формування професійної мовленнєвої культури впливають такі чинники:

-     мовний компонент (рівень грамотності, точність, логічність, правильність);

-     професійний компонент (рівень фахових знань, умінь, навичок);

-     національний компонент (рівень усвідомлення національної приналежності);

-     етичний компонент (рівень володіння мовленнєвим етикетом);

-     комунікативний компонент (рівень усвідомлення обставин мовленнєвої ситуації);

-     загальна освіченість.

Процес  формування  професійної  мовленнєвої  культури  включає наступні елементи:

-     засвоєння професійної лексики і термінології;

-     формування навичок роботи із фаховими словниками, довідниками;

-     формування вмінь аудіювання, відтворювання і створення фахових текстів різних видів і стилів;

-     моделювання  мовленнєвих  ситуацій,  які  можуть  виникати  у  майбутній  професійній

-     діяльності;

-     формування навичок самоаналізу фахового мовлення.

Формування  професійної  мовленнєвої  культури  працівників правоохоронних органів  має  здійснюватися  з урахуванням  параметрів  професійних  ситуацій:  місце  і  час  виникнення  ситуації,  характерні обставини, суспільні ролі учасників, завдання учасників, спосіб комунікації.

Робота  по  формуванню  професійної  мовленнєвої  працівників правоохоронних органів є  неодмінним  етапом  їх  професійного  удосконалення.  Професійна  мовленнєва  культура правоохоронців передбачає  вміння  розпізнавати  необхідну  інформацію  під  час  проведення  різноманітних слідчих дій, адекватну  поведінку  у  типових  професійних  ситуаціях,  уміння  вести  телефонні  розмови,  вести монолог,  підтримувати  діалог,  адекватно  реагувати  на  висловлювання  партнерів,  продукувати професійну  кореспонденцію,  грамотно  оформлювати  тексти  фахового  спрямування. 

Перспективними  щодо  окресленого  питання  є  створення спецкурсів, тренінгових програм  для  підвищення  рівня  професійної  мовленнєвої культури  працівників правоохоронних органів.

 

Джерела та література:

  1. Мацько  Л. І.,  Кравець  Л. В.  Культура  української  фахової  мови:  Навч.  посіб.  / Л. І. Мацько,  Л. В.  Кравець  –  К.:  ВЦ «Академія», 2007. – 360 с.
  2. Михайлюк  В. О.  Моделювання  як  важливий  засіб  формування  культури  ділового  мовлення / В. О. Михайлюк // Дивослово. – 1999. – № 7. – С. 28–31.
  3. Мозговий В. І. Українська мова у професійному спілкуванні / В. І. Мозговий – К.: Центр навчальної літератури, 2006.– 592 с.
  4. Культура фахового мовлення:  Навчальний посібник / За ред. Н.Д.Бабич. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2006. – 496 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net