УДК 37.015.31:17.022.1

ПСИХОЛОГІЯ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ В ЗАРУБІЖНИХ ДЖЕРЕЛАХ: ПОЗИЦІЇ І ПРОПОЗИЦІЇ

Лохвицька Л. В.
кандидат педагогічних наук, доцент, докторант Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Сьогоденний розвиток суспільства характеризується як позитивними надбаннями, що стосуються зростання інформаційно-технологічних процесів, так і негативними змінами, зокрема зниженням морального рівня, що призводить до моральної кризи в цілому. Втрата моральних орієнтирів, нівелювання моральних норм тощо негативно позначаються на кожному з його членів і мають неабиякий вплив на формування морального портрету особистості. Така тенденція має місце на всьому світовому просторі, а тому питання морального розвитку і морального виховання молодого покоління – в центрі уваги науковців різних країн. Актуальність піднятої проблеми засвідчує наявність значного зарубіжного наукового доробку, аналіз якого складає зміст роботи.

Значний інтерес представляють наукові дослідження у галузі психології моралі членів міжнародної Асоціації морального виховання (Association for Moral Education – АМЕ), серед яких праця Daniel K. Lapsley «Moral Psychology» [10]. Автор розкриває значення моралі як визначальної риси у становленні особистості і її входженні в соціальне життя. Його праця є спробою здійснення інтегрованого і оцінного огляду теоретичних підходів та емпіричних знань, що стосуються розвитку моральної свідомості та самосвідомості, формування навичок просоціальної поведінки та позитивних особистісних якостей. Тобто, Daniel K. Lapsley фактично представив необхідність взаємозв’язку психології моралі та етики у розгляді окреслених питань. При цьому він зауважує на ролі виховання і освітніх стратегій щодо здійснення впливу на стимулювання моральної поведінки і мислення зростаючої особистості. Lapsley закликає до проведення досліджень «пост-Kohlbergian ери» в психології моралі.

Не втрачає своєї вагомості книга JPiaget «The Moral Judgement of the Child» [11]. Його робота стала класикою у психології, оскільки розглядає проблему, що стоїть в центрі для кожного суспільства: як дитина розрізняє поняття «добро» і «зло», як її навчити цьому. Дослідження професора Ж. Піаже і його колег будується на аналізі «правила гри». Вони представили проведені спостереження за повним (цілковитим) прийняттям дитиною правил консенсусу і описали моральний тиск групи на індивіда. Далі Піаже переходить до з’ясування сутності і впливу брехні, шахрайства, авторитету дорослого, покарання і відповідальності, зазначаючи та оцінюючи мінливе ставлення дітей до цих «моральних реалій». Книга завершується порівнянням результатів цього важливого дослідження щодо означених теорій у соціальній психології та соціології, які мають безпосередній зв’язок із моральним розвитком дитини.

Не менш значущою для наукового осмислення є праця Ann Colby «The Measurement of Moral Judgement» [3]. Її було видано у вигляді двохтомника, опублікованого 1987 і 1988 рр. Вона представлена як остаточна презентація системи класифікації морального судження за дослідженнями Лоуренса Кольберга і його соратників протягом двадцяти років. Робота адресована науковцям всього світу, які вивчають розвиток особистості і тим, хто зацікавлений в розумінні розвитку моральних суджень.

Ряд колективних праць присвячені вивченню питання морального розвитку особистості в мультинауковому світлі [8; 9]. Вихід у світ тритомника «Handbook of Moral Behavior and Development» було кульмінацією багаторічної роботи великої кількості вчених, дослідників та фахівців у галузі морального розвитку [8]. Він представлений як тематичний довідник з тих галузей наук, які вивчають моральну поведінку і моральний розвиток зростаючої особистості. Слід відзначити теоретичний і прикладний зміст, наявність наукових розробок, результатів дослідницьких програм та проектів, опису методології, висновків, що підкреслює необхідність комплексного підходу до з’ясування заявленого феномену.

Подібним виданням є Довідник морального розвитку («Handbook of Moral Development» [9]), що розглядається фахівцями як джерельна база теорії і наукових досліджень з питань розвитку моральності. У ньому відображений міждисциплінарний характер досліджуваного питання, що представлено доробком більш ніж 50 вчених різних галузей науки. Варто зазначити, що друге видання значно доповнено новаторськими підходами до вивчення розвитку моралі і її осмислення (як відбувається прийняття норм, що є еволюційною основою, як змінюється тощо) на різних етапах онтогенезу (від раннього віку – до зрілості). На особливу увагу заслуговує розробка оцінювання моральності в ранньому дитинстві (як діти розуміють справедливість і рівність, які чинники мають вплив на розвиток та ін.). Представлені розробки, що стосуються теорії свідомості, морального розвитку, становлення моральної особистості та ідентичності, моралі і ціннісного виховання та ін.

Психологічні позиції і всебічний огляд класичних і сучасних теорій морального розвитку та застосування їх під час різних консультацій в навчальних закладах запропонувала Elizabeth C.  Vozzola в праці «Moral Development: Theory and Applications» [12]. Ця книга адресована студентам, які опановують програму CACREP (особистісного росту і розвитку), з метою забезпечити зв’язок між теорією і моральними проблемами нашого часу (індивідуальні відмінності в моральних судженнях, емоціях, діях тощо) в різних країнах і культурах світу.

Питання морального розвитку висвітлені і в роботі John C. Gibbs «Moral Development and Reality: Beyond the Theories of Kohlberg and Hoffman» [6]. Вона є однією з найбільш широко обговорюваних на предмет внеску наукових положень в психологію моралі. У ній запропоновано аналіз доробку Кольберга і Хоффмана в теорію морального розвитку. Автор презентував програму EQUIP, в якій представив опис основних процесів у моральному розвитку зростаючої особистості. JGibbs ставить питання: чи існує моральна мотивація поведінки; що таке справедливість і співчуття; як у моральному розвитку віддзеркалюється глибока реальність, у тому числі моменти морального натхнення та ін., даючи на них відповіді, і таким чином створює унікальну основу для розуміння вчення Кольберга і Хоффмана.

Така ж мета переслідується в роботі І. Haji «Moral Responsibility, Authenticity, and Education» [7]. З одного боку, це пояснення різниці між вихованням і освітою, а з іншого – між моральною відповідальністю і причинно-наслідковим її зв’язком. Акцент ставиться на моральній мотивації у діяльності та вихованні.

У книзі Robin Barrow «An Introduction to Moral Philosophy and Moral Education» наводяться аргументи на користь теорії моралі з конкретизацією і опорою на більшість основних зарубіжних теоретичних положень, щоб уникнути загальної плутанини і непорозумінь стосовно моральної сфери [1]. Вона охоплює ключові питання в рамках моральної філософії, що є основою психології моралі. Автор наголошує на визначенні і врахуванні принципів моралі, причин бути моральним, моральних цінностей і підводить до адекватних наслідків нашого морального розуміння для морального виховання, вказуючи на його види. У роботі розглядаються моральні питання в галузі освіти.

Співзвучною за тематикою є праця «Education in Morality» [5]. Пропонуючи різні точки зору на деякі з найбільш фундаментальних питань про моральне виховання, книга покликана забезпечити більш чітке розуміння завдань морального виховання у контексті поглядів філософів і педагогів.

Низка робіт мають адресацію стосовно дитячого віку, що є особливо актуальним [2; 4]. Так, Angela Browne-Miller у книзі «Raising Thinking Children and Teens: Guiding Mental and Moral Development» подає поради як забезпечити розвиток «морального інтелекту» дітей та підлітків [2]. Розглядаючи це питання, вона окреслила такі основні засоби: використання фольклору, комфортне перебування в різних соціальних осередках, тематичне проведення навчально-виховної роботи.

На практичному аспекті морального виховання зосереджена увага у праці авторів Rheta DeVries і Betty Zan «Moral Classrooms, Moral Children: Creating a Constructivist Atmosphere in Early Education» [4]. Вони зазначають, що мораль починається з відношення педагога до дітей, з прояву до них поваги, врахування і підтримки їхніх інтересів, почуттів, цінностей та ідей, що виражається в діяльності і взаємодіях. Має бути забезпечена конструктивістська «sociomoral» атмосфера, міжособистісне розуміння, що сприяють розвитку емоційної рівноваги, дитячої відповідальності, моральних цінностей і становленню морального балансу. Автори наголошують, що результат морального вихованняморальні діти [4, с. 28], даючи їм такий схарактеризований опис: чесність, щедрість, щирість, благородність, великодушність, шляхетність (honesty, generosity, integrity). Вершиною є шляхетність – прояв високої моральної чесності особистості [там само, с. 30].

Таким чином, вивчення досвіду зарубіжних колег, що працюють у цій царині, дає підстави зазначити, що, на їх думку, алгоритм морального виховання вміщує такі складові: моральне пізнання → моральний розвиток → моральне функціонування. Підкреслюється розгляд його у двох контекстах – особистісному і спрямованому на оточуючих (соціальному).

Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у вивченні та аналізі зарубіжних досліджень, що стосуються морального виховання саме дітей дошкільного віку.

 

Джерела та література:

  1. Barrow R. An Introduction to Moral Philosophy and Moral Education / Robin Barrow. – New York : Routledge, 2007. – 216 p.
  2. Browne-Miller A. Raising Thinking Children and Teens: Guiding Mental and Moral Development / Angela Browne-Miller. – California : ABC-CLIO Incorporated, 2009. – 204 p.
  3. Colby A. The Measurement of Moral Judgement : at 2 Vol. / Ann Colby. – Cambridge University Press, 1987. – 986 p.
  4. DeVries R. Moral Classrooms, Moral Children: Creating a Constructivist Atmosphere in Early Education / Rheta DeVries, Betty Zan. – New York : Published by Teachers College Columbia University Press, 1994. – 274 p.
  5. Education in Morality / ed.: J. Mark Halstead, Terence H. McLaughlin. – New York : Routledge, 1999. – 288 p.
  6. Gibbs J. Moral Development and Reality: Beyond the Theories of Kohlberg and Hoffman / John C. Gibbs. – Ohio State University : SAGE Publications, Inc, 2003. – 320 p.
  7. Haji I. Moral Responsibility, Authenticity, and Education / Ishtiyaque Haji, Stefaan E. Cuypers. – New York : Routledge, 2008. – 246 p.
  8. Handbook of Moral Behavior and Development : Vol. 1: Theory // ed.: William M. Kurtines, Jacob L. Gewirtz. – New York : Psychology Press, 1991. – 464 p.
  9. Handbook of Moral Development / ed.: Melanie Killen, Judith G. Smetana. – 2-nd edition. – New York : Psychology Press, 2014. – 574 p.
  10. Lapsley D.K. Moral psychology / Daniel K. Lapsley. – Boulder, CO : Westview Press, 1996. – 289 p.
  11. Piaget J. The Moral Judgement of the Child / Jean Piaget. – Free Press, 1997 – 410 p.
  12. Vozzola E. Moral Development: Theory and Applications / Elizabeth C. Vozzola. – New York : Routledge, 2014. – 182 p.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net