УДК 378

НЕТРАДИЦІЙНІ ТА ІГРОВІ МЕТОДИ ЯК РЕСУРС ТА РЕЗЕРВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ НОРМ ТА ПРАВИЛ ГРУПОВОЇ ПОВЕДІНКИ (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТСЬКИХ ГРУП З ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ)

Мусієнко А. П.
кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри іноземної мови історичного та філософського факультетів Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Тихонова Тетяна Борисівна
кандидат психологічних наук, доцент, Київський університет імені Тараса Шевченка

Усі малі контактні групи, в тому числі й студентські, формують свої норми й приймають певні моделі спільної діяльності, види і типи комунікації, міжособистісного і групового спілкування, виробляють загальні установки, позиції, погляди.

Існує кілька видів групових норм:

а) пов’язаних з виконанням навчальних цілей і завдань;

б) такі, які регулюють взаємостосунки в групі, що робить поведінку її членів передбачуваною, попереджає конфлікти і забезпечує справедливу оцінку кожного;

в) такі, що корегують установки, погляди, стосунки.

Успішність діяльності груп (особливо навчальних груп) залежить від рівня їх розвитку і специфіки виявлення феноменів спілкування, взаємодії, міжособистісних стосунків і диференціації мовної підготовки членів групи.

Завдання викладача цілеспрямовано і вчасно сприяти формуванню таких групових норм, які підвищують ефективність спільної діяльності, а також є резервом досягнення поставленої мети.

У процесі розвитку та формування групи основними соціально-психологічними труднощами може бути розподіл авторитетів і близькості міжособистісних стосунків.

Під час спілкування виникають міжособистісні стосунки, тобто взаємна готовність суб’єктів до певного типу взаємодії. Цілеспрямований педагогічний вплив на формування такої готовності забезпечує в подальшому ефективність і продуктивність взаємодії. Серед чисельних концепцій, які описують процеси групової динаміки і фази розвитку (Л. Уманський, А. Чернишов, Б. ТАкмен, Е. Мабрі, Є. Маргуліс, О. Киричук, В. Казмиренко та інші), ми вважаемо, що однією з найбільш прийнятних для розв’язання наших завдань є концепція групового розвитку У. Баніса  і Х. Шепарда. У. Баніс і Х. Шепард, розглядаючи динаміку розвитку групи, відзначають такі кризові фази розвитку, які проходить група у процесі свого становлення. Перша фаза – це розподіл ступеня впливу і влади, друга – встановлення ступеня близькості й теплоти міжособистісних стосунків. Динаміка кризових фаз визначає специфіку ролевої диференціації членів групи. Емпірічно встановлено, що найчастіше трапляються таки типи поведінки як:

а) залежні – які віддають перевагу чітким завданням, встановленим правилам і визнають лідерів та керівника (викладача);

б) незалежні – які мало надають значення авторитетам. В разі, якщо керівництво і лідерство продуктивне, то ставляться до нього спокійно. Самі ж себе не відчувають залежними від керівництва, не виявляють агресії до керівника та лідерів;

в) контрзалежні – ті, хто не полюбляє правил, не довіряє керівникам та лідерам, їх більше влаштовують некеровані, спонтанні ситуації (навчальні зокрема).

Учасників групи можна також поділити на:

а) суперперсоналістів – тих, хто намагається встановити міжособистісні стосунки в групі якомога ближче і тепліше;

б) контрперсоналістів – тих, хто чинить опір встановленню близьких стосунків, не полюбляє поділяти почуття інших;

в) персоналістів – тих, хто добре маніпулює встановленням близьких і теплих стосунків, безконфліктно і раціонально.

На різних стадіях розвитку і формування групи спостерігаються такі групові процеси. На початковій стадії розвитку групи демонструють авторитарні та директивні тенденції. Члени групи перебувають у пошуку правил формування організаційної структури і лідерів. На цьому етапі завдання викладача – допомогти членам групи прийняти ті правила і норми групової взаємодії, які сприятимуть створенню сприятливого психологічного клімату і, що особливо важливо, підвищенню рівня референтності як основного соціально-психологічного фактору. На наступній фазі розвитку групи спостерігається боротьба між залежними (що починають організовувати і встановлювати норми і правила і розподіляти авторитарні ролі) та контрзалежними, які їх відкидають. Намічається  тенденція поділу на підгрупи, і питання лідерства може стати  критичним. Питання керування з боку викладача груповим розвитком на цьому етапі дуже важливе. Тому будь-яка навчальна ситуація повинна враховувати важливі фактори соціально-психологічних норм поведінки та оптимальних форм взаємодії. Особливу увагу слід приділяти навчальній ситуації. На цій стадії розподілу авторитетів особливу дезінтеграційну небезпеку становлять контрзалежні. Існує дві небезпеки: або вони випадуть з колективу, або, якщо серед них є лідери, група прийматиме їхні норми взаємодії та поведінки.

Ситуація – це важливий фактор, який обумовлює поведінку. Саме тому необхідно проаналізувати ситуацію для того, щоб  пояснити або передбачити можливі способи поведінки.

Нами були використані такі параметри для аналізу і контролювання навчальних ситуацій:

Дружня і співробітницька – змагальна (аж до ворожої).

Домінантна – на рівних.

Глибока – поверхова.

Формальна – неформальна.

Напружена – відверта.

Орієнтована на завдання – орієнтована на спілкування.

Врахування фактору навчальної ситуації є одним з найважливіших для цілеспрямованого педагогічного керування розвитком групового суб’єкта.

Розвиток групи полягає не тільки у побудові вищих рівнів її структури, й у послабленні наявних неадекватних стереотипізованих соціальних установок і форм поведінки. Інколи розвиток відбувається через заперечення попередніх форм існування. Під інерцією розуміється процес уніфікації себе або нас як  групи. Дезінтеграція – послаблення неузгодженої цілісності. Для аналізу динаміки групового розвитку ми розмежовуємо поняття «позитивної» та «негативної» дезінтеграції. «Негативна» дезінтеграція породжує стійкі негативні зміни групового суб’єкта. «Позитивна» - служить передумовою виникнення нових, більш досконалих форм. Іншими словами, це нормальна «хвороба зростання».

Про позитивний характер дезінтеграції свідчать: активізація і розширення здатності пізнання і поля самоусвідомлення, посилення контролю, емоційно особистісне зближення членів групи, підвищення взаєморозуміння й ефективності спільної учбово-пізнавальної діяльності. Позитивна дезінтеграція – це шлях до створення нової  інтегральної структури групи на більш високому рівні розвитку.

Цілеспрямована психолого-педагогічна робота із залежними і контрзалежними на фазі розподілу авторитетів вимагає кропіткої і вдумливої праці викладача, знання педагогічних прийомів, вміння інтегрувати ці прийоми у побудову спільної групової навчально-пізнавальної діяльності. Психолого-лінгвістичні ігри та ігрові прийоми – ефективний і надійний засіб створення умов колективної залежності, почуття командної і групової згуртованості. Емоційне розподілення членами групи задоволення від гри робить відчутним свій внесок  у перемогу. Так чи інакше гра вимагає взаємодії та інтеграції її учасників. Завдання викладача – не змінювати контрзалежну особистість, а так організувати процес взаємодії, щоб особистість прийняла норми взаємодії і поведінки, які сприяють згуртованості й розвитку групи. Приймаючи ці норми, особистість починає корегувати власні установки, думки відносини.

Отже, автори пропонують низку нетрадиційних та ігрових методів які були апробовані на заняттях з іноземної мови та їх використання мало позитивний результат.

 

Джерела та література:

  1. Бубнова Д.В. Методика навчання ділового спілкування англійською мовою студентів старших курсів вищих технічних навчальних закладів: Дис. кандидата педагогічних наук: 13.00.02/ Бубнова Д.В.. – Київ, 2007. – С.25-32
  2. Language games. - http://www.tedpower.co.uk/games.htm
  3. Психология работы с людьми. Советы руководителю./ Обозов Н.Н, Щекин Н.В. – К.: Полит. Литературы Украины, 1990. – 205 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net