В ході теоретичного аналізу робіт П.П. Горностая, К.А. Абульханової-Славської та С.Л. Рубінштейна [2; 1; 3], нами була висунута гіпотеза, щодо взаємозв’язку між життєвими ролями і життєвим шляхом людини. Для підтвердження цієї гіпотези нами була створена власна типологія ролей щодо концепції життєвого шляху особистості. При зіставленні поняття життєва роль з такими поняттями, як: життєва позиція, життєва лінія, стретегіі життя, сенс життя і життєва перспектива, нами були виділені такі типи життєвих ролей:
- аксіологічно-змістові та аксіологічно-нейтральні ролі;
- послідовні та непослідовні ролі;
- активні та пасивні ролі;
- смислоутворюючі та смислонейтральні ролі;
- свідомі та несвідомі ролі.
У цій статті ми б хотіли звернути окрему увагу саме на аксіологічно-змістових ролях.
Під аксіологічно-змістовими, ми маємо на увазі ті ролі, виконання яких відповідає системі життєвих цінностей особистості. Якісне наповнення ролі, її місце чи взагалі її наявність у рольовому репертуарі особистості, буде залежити від тих цінностей, яким людина віддає пріорітет. Саме тому одна і та сама роль у різних людей буде носити різний характер: першочерговий чи нейтральний.
Даний тип ролей можна співвіднести з одним із запропонованих П.П. Горностаєм парних психологічних конструктів, а саме «Функціонально – Ціннісно-смислові» ролі. Дані ролі описують нормативно-функціональний вимір ролі; це ролі, у яких переважає інструментальний характер, чи ролі, пов’язані з особистісним сенсом та життєвими цінностями [2].
Розглянемо даний тип ролей на прикладі двох жінок, які нещодавно вступили до шлюбу та почали виконувати роль «дружини». Для першої жінки, сім’я – це головна життєва цінність, тому виконання даної ролі увійде у загальну структуру цінностей особистості, їй буде приділятися увага, вона буде допомагати у самовираженні, також, можна припустити, що виконання цієї ролі сприятиме самоактуалізації та підвищенню самооцінки особистості. Для другої жінки – створення сім’ї та піклування про «сімейне вогнище» не є пріорітетним, а поступається іншій сфері життя, наприклад кар’єрі. У такому випадку, нова роль «дружини» не буде мати тієї цінності, як у першому випадку та буде аксіологічно-нейтральною, роль буде виконуватися автоматично.
Отже, «аксіологічно-змістові» – «аксіологічно-нейтральні» ролі – це тип ролей, пов’язаний з системою цінностей особистості, який дозволяє проаналізувати місце ролі в рольовому репертуарі та характер її виконання.
Під час опитання, в якому взяли участь 217 осіб, студентів вищих навчальних закладів міста Херсона, нами було досліджено взаємозв’язок між типом життєвої ролі й особистісними проявами людини.
Серед емпіричних методів дослідження нами були застосовані наступні психологічні методики: розроблена нами анкета «Ставлення до власної ролі», методика багатофакторного дослідження особистості Кеттелла (форма С), тест «Сенс-життєві орієнтації», методика КОЗ на виявлення коммунікативних та організаторських здібностей; копінг-тест Лазаруса, призначений для визначення копінг-механізмів, способів подолання труднощів у різних сферах психічної діяльності, копінг-стратегій.
Ми піддали процедурі факторного аналізу вище зазначені показники, та отримали наступні результати.
До фактору разом з «Аксіологічно-змістовим Аксіологічно-нейтральним» типом ролей з позитивним факторним навантаженням увійшли комунікативні й організаторські здібності, копінг-стратегія, що полягає у плануванні вирішення проблеми, а також такі особистісні якості, як товариськість, домінантність, безпечність. З негативним факторним навантаженням у цьому факторі представлений показник багатофакторного дослідження особистості Кеттелла дипломатичність.
«Аксіологічно-змістові Аксіологічно-нейтральні» ролі це тип ролей, що відповідає життєвій позиції особистоті та відображає місце ролі в її рольовому репертуарі, і, відповідно з цим місцем (значенням обраної ролі для людини), характер її виконання.
Отже, люди з домінуванням «Аксіологічно-змістового Аксіологічно-нейтрального» типу ролі це рішучі особистості, що мають організаторські та лідерські якості. Поряд з цим, це прямолінійні, товариські, емоційно чуттєві люди. Як правило, вони задовольняються досягнутими результатами, так як мають реалістичні, приземлені прагнення.
Для людей цієї категорії виконання ролі спосіб самовираження, демонстрації власної життєвої позиції, системи цінностей. Вони не будуть виконувати роль, яка не відповідає їх життєвим принципам чи поглядам.
Для розвитку цього типу життєвої ролі ми пропонуємо тренінгове заняття, що має назву «Лавка чарівника».
Як вже зазначалося вище, цей тип ролей пов’язаний із системою цінностей особистості, він визначає місце ролі в рольовому репертуарі й характер її виконання. Основне завдання тренінгу – аналіз провідних сфер життя та основних життєвих цінностей особистоті.
Задля вирішення поставленої мети та завдань ми пропонуємо використати вправу «Колесо життя». Ця техніка активно застосовується коуч-психологами.
Ведучий роздає учасникам бланки з намальованим колом (схематичним зображенням колеса життя). Воно має 8 секторів:
- здоров’я та спорт;
- друзі та оточуючі;
- родина та романтичні стосунки;
- навчання;
- фінанси;
- духовність та творчість;
- особистісний ріст;
- насиченість життя.
Завдання учасників: прошкалувати своє колесо життя за 10-бальною шкалою та зафарбувати кожен сектор від центра до відмітки на шкалі, що відповідає «наповненості» цієї сфери життя.
Метою другої вправи є аналіз основних життєвих цінностей особистості. Учасникам пропонують уявити що вони потрапили до казкової лавки чаріника. Цей чарівник – мудрець, у лавці якого можна придбати потрібну людині роль, личину необхідну для досягнення поставленої мети.
Питання до учасників: Подумай, яку роль у чарівника попросив би ти? Ти можеш обрати лише одну роль, ту яка тобі зараз найбільш необхідна для того щоб «вирівняти» колесо життя. Якому сектору відповідає ця роль? Назви декілька причин чому ти вважаєш, що саме ця роль тобі потрібна? У добі усього лише 24 години, для того щоб мати більше часу на виконання цієї ролі потрібно обмежити якусь іншу, чи декілька інших. Якщо потрібно обрати роль частоту якої потрібно зменшити, яка це буде роль, якого сектору? Чому саме ця?
Тренінгове заняття, спрямоване на розвиток аксіологічно-змістового типу ролі, потребують як емоційної, так і когнітивної зацікавленості від учасників. Саме тому ми рекомендуємо проводити цей тренінговий захід з особами, що мають сильну мотивацію або включати запропоновані вправи до програми тренінгів та проводити його не раніше третього заняття.
Джерела та література:
- Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. - Москва: Мысль, 1991. - 299 с.
- Горностай П. П. Личность и роль: Ролевой подход в социальной психологии личности / П. П. Горностай. – К.: Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
- Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. [2-е изд.]. – М.: Педагогика, 1976. – 416 с.