Сьогодні все частіше постає питання про ефективність професійного навчання під яким розуміють якість отриманих професійних знань, матеріальні витрати та час, необхідний для підготовки майбутнього фахівця. Такі вимоги до професійного навчання роблять актуальними не лише вдосконалення процесу організації навчання, підвищення якості навчальних і методичних матеріалів, їх зв'язок з практикою, в тому числі і соціально-психологічної підготовки майбутнього працівника ОВС до навчання.
Але в сучасному суспільстві, коли ми бачимо зростання рівня криміногенності, зміну в структурі і характері злочинності останнім часом зі всією гостротою поставили питання про підвищення рівня ефективності і надійності майбутнього правоохоронця. Багаточисленні факти свідчать про відставання в розвитку деяких функцій органів правопорядку, пов’язаних, зокрема, з недостатньою мірою підготовленості кадрового складу матеріальними і фінансовими труднощами, організацією взаємодії та управління.
Основним джерелом недоліків і провалів у діяльності органів внутрішніх справ є неадекватний сучасним вимогам рівень професійної надійності особистості працівника органів внутрішніх справ. Проблема полягає в тому, що процес включення професіонала відбувається в нових умовах, а його підготовка, за винятком вузької професійної сфери, здійснюється за старими принципами. Тим часом галузь професійного самовизначення особистості набагато ширше і багатогранніше включає значну частину духовних і етичних цінностей, які не несуть утилітарної спрямованості , але без яких професійна діяльність не може бути надійною. Виникає необхідність наукового осмислення і обґрунтування нової парадигми формування професійної надійності правоохоронної діяльності працівників органів внутрішніх справ.
Розглядаючи правоохоронну діяльність як особливу категорію наукового дослідження необхідно відзначити, що вона знаходиться в нерозривному зв’язку з категорією особистості.
Різним аспектам проблеми професійної надійності фахівців екстремального профілю присвячені роботи вітчизняних та зарубіжних вчених, зокрема В.Г. Андросюка, Л.М. Балабанової, О.М. Бандурки, С.П. Бочарової, В.О. Лефтерова, В.С. Медведєва, В.В. Рибалки, В.М. Синьова, В.О.Татенка, О. В. Тімченка, Г.О. Юхновця, С.І. Яковенка та інших.
Професійна діяльність – складне багатозначне утворення. Основним компонентом, що забезпечує її активність є суб’єкт праці, що здійснює взаємодію всіх інших компонентів, з врахуванням різноманіття ознак тих, що відображають її специфіку [1]. Одночасно з поняттям надійності не можна проводити аналогію стійкості діяльності, бо за своїм змістом це різні поняття. Одним словом, проблема стійкості є лише елементом більш крупнішого утворення – надійності діяльності, тобто, одна з форм її прояву. Основним постулатом в забезпеченні надійності діяльності виступає вимога збереження стану «норми» діяльності. При цьому під психологічною «нормою» розуміється зона психологічних змін, в межах якої зберігається працездатність людини в даних конкретних умовах [2, с. 144].
Проведений аналіз літератури за визначення поняттям «надійності» виявив три підходи до даної проблеми. Це:
- психофізіологічний підхід (В.Д. Небиліцин, А.А. Маркосян);
- генетичний підхід (О.К. Астаф’єв);
- особистісний підхід (В.Л. Марищук, В.С. Мерлін, К.К. Платонов).
Особливістю професійної діяльності є те, що величезну роль у процесі її реалізації грає особистісний компонент, складовою частиною якого є смислові утворення особистості.
Спираючись на концепцію системогенеза професійної діяльності В.Д. Шадрикова, сутність професійної надійності правоохоронної діяльності полягає в наступному:
- в організації елементів правоохоронної діяльності як особливого виду професіоналізації;
- в адаптації правоохоронної діяльності особистості до умов соціального середовища;
- у здійсненні регуляторної функції в даних умовах;
- у досягненні заданого результату правохоронної діяльності [3].
На основі аналізу науково-психологічної літератури виявлено, що в загальному розумінні «професійна надійність» відображає безпомилковість виконання особистістю професійних обов’язків (функцій) протягом необхідного часу та при заданих умовах діяльності. Досягнення безпомилкового і своєчасного виконання дій та діяльності в цілому є результатом нормального, здорового функціонування різних підсистем організму і психіки людини.
Професійна надійність правоохоронної діяльності є інтегральною якісною характеристикою властивостей особистості, що відображає її здібність до здійснення професійної діяльності.
Джерела та література:
- Иванова Е.М. Основы психологического изучения профессиональной деятельности / Е.М. Иванова. – М.: МГУ, 1987. – 342 с.
- Поярков С.Ю. Педагогические условия формирования профессиональной надежности правоохранительной деятельности сотрудников ОВД / С.Ю. Поярков // Социально-правовые и психологические основы деятельности органов внутренних дел и внутренних войск МВД России: проблемы теории и практики. Материалы международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 20-21марта 1997 г. Ч.6 / общ. ред. О.М. Латышева, В.П. Сальникова. – СПб.: Санкт-Петербургская академия МВД России, 1997. – С. 109-116.
- Шадриков В.Д. Приемы системогенеза профессиональной деятельности / В.Д. Шадрков – М. :Наука, 1982. – 184 с.