Досягнення якісно нового стану охорони здоров’я можливе за умови ефективної професійної діяльності персоналу медичних закладів. Необхідність постійного професійного включення медпрацівників у вирішення проблем пацієнтів призводить до виникнення суперечностей між професійними обов’язками й системою особистісних переживань фахівця, що є причиною виникнення різних проявів ціннісно-смислової розбалансованості як неузгодженості у структурі професійних цінностей. Така неузгодженість професійних цінностей може мати ґендерну специфіку. Ґендерний аспект проблеми проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медичного персоналу, що спирається на професійно-етичний підхід та уявлення про його ціннісно-смислову сутність, поки що недостатньо досліджений.
У своєму дослідженні проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медичних працівників ми опиралися на підхід О. Б. Фанталової, згідно якого ціннісно-смислові дезінтеграції можуть проявитися у розходженні між потребою в досягненні внутрішньозначущих цінних об’єктів і можливістю їх реального досягнення. У випадку, коли потреба досягнення – «важливість» перебільшує уявну можливість досягнення – «доступність», може виникнути стійкий, глибокий внутрішній конфлікт. Проте розходження «важливості» і «доступності» може відбуватися і у зворотньому співвідношенні, коли уявна можливість досягнення настільки реальна, що знецінює об’єкт і створює внутрішній вакуум, душевну пустоту, відсутність прагнень у певній життєвій сфері [3]. Такі стани можуть виникати й у професійній діяльності. Тому ступінь розузгодження між «важливістю» та «доступністю» різних професійних цінностей вважаємо можливим використовувати як індикатор дезінтеграцій у ціннісно-смисловій сфері особистості фахівця, оскільки його величина вказує на міру розходження між тим, що є, і тим, що повинно бути, між «хочу» і «маю», а також «хочу» і «можу» [1].
Аналіз психолого-деонтологічного змісту професійної діяльності медичних працівників дає змогу виокремити такі цінності діяльності догляду за хворою людиною, які забезпечують як ефективне виконання її на високому професійному рівні, так і професійне благополуччя фахівців. Серед них: піклування про здоров’я людей; надання допомоги людям та сприяння у вирішенні їхніх проблем, пов’язаних із здоров’ям; професійна майстерність і компетентність, професійне вдосконалення; захоплення роботою, отримання задоволення від неї; усвідомлення корисності своєї діяльності, важливості медицини, обов’язку і відповідальності перед хворими, суспільством загалом; налагоджена взаємодія та хороші стосунки з колегами; порозуміння із пацієнтами [2]. Успішне виконання професійної діяльності медперсоналу можливе лише за умови представленості цих цінностей у мотиваційно-смисловій сфері особистості медичного працівника як провідних.
Емпіричне дослідження особливостей проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій як розузгодженості у структурі цінностей професійної діяльності медичних працівників проводилося на базі Луцької міської поліклініки № 1, Волинського обласного спеціалізованого Будинку дитини, Луцького клінічного пологового будинку, Волинського обласного дитячого територіально-медичного об’єднання. Всього вибірку склали 50 осіб, серед яких 40 % чоловіків та 60 % жінок віком від 21-го до 60-ти років; стаж роботи від 3-х до 35-ти років.
Модифікований варіант методики дослідження рівня співвідношення «важливості» та «доступності» в різних життєвих сферах О.Б. Фанталової [4] дав змогу виявити важливість та доступність реалізації кожної цінності професійної діяльності, а також їх співвідношення. Ознакою внутрішнього конфлікту будь-якої цінності професійної діяльності є значна перевага показника важливості над її доступністю, тоді як перевага доступності над важливістю вказує на внутрішній вакуум. За методикою С. Бем. було виявлено два типи гендерної ідентичності представників нашої вибірки – андрогінний (який складав 52 % представників вибірки, серед яких 80 % чоловіків лікарів й фельдшерів і 20 % жінок – лікарів та медсестер) і фемінний ( який склав 48 % вибірки, серед яких усі жінки – лікарі, медсестри).
Зміст переважної більшості внутрішньоособистісних конфліктів у медпрацівників андрогінного типу психологічної статі визначають високоактуальні цінності надання допомоги пацієнтам, професійна майстерність і компетентність, тоді як у медпрацівників фемінного типу такими цінностями є налагоджена взаємодія та хороші стосунки з колегами на всіх рівнях (лікарями, медсестрами, молодшим медичним персоналом), відсутність організаційних недоліків. У всіх медпрацівників, незалежно від психологічної статі, високоактуальні цінності матеріального забезпечення та піклування про власне здоров’я та і здоров’я близьких викликають внутрішній конфлікт. Натомість частота їх проявів є вагомо вищою у групі медпрацівників фемінного типу.
Внутрішньоособистісні вакууми у медичних працівників андрогінного типу локалізуються у неактуальних цінностях налагодженої взаємодії та хороших стосунків з медсестрами, хороші стосунки та порозуміння з хворими. Медпрацівники фемінного типу мають внутрішні вакууми актуальної цінності – відсутність організаційних недоліків. Також у медпрацівників обох груп часто трапляються внутрішні вакууми цінностей творчої самореалізації у професійній діяльності, захоплення роботою та задоволення від неї. Не виникає вакуумів у медпрацівників обох груп щодо цінності піклування про власне здоров’я та здоров’я своїх близьких.
У медпрацівників андрогінного типу найбільш виражена нейтральна зона неважливих цінностей комфортних умов праці, налагоженої взаємодії та хороших стосунків із колегами на всіх рівнях професійної взаємодії, творчої самореалізації. Натомість у медичних працівників фемінного типу психологічної статі саме цінності взаємодії та стосунків із колегами на всіх рівнях, а також хороших взаємин та порозуміння з хворими найрідше відносяться до нейтральної зони.
Порівняння зон внутрішніх конфліктів, внутрішніх вакуумів та нейтральних зон медичних працівників із андрогінним (група А) та фемінним (група Б) типами статево-рольової поведінки подано у таблиці 1.
Таблиця 1
Відсоткове співвідношення зон внутрішніх конфліктів, внутрішніх вакуумів та нейтральних зон медичних працівників груп А і Б
Групи медпрацівників |
Внутрішні конфлікти |
Внутрішні вакууми |
Нейтральна зона |
Група А |
22,75% |
18,33% |
59,17% |
Група Б |
43,25% |
19,83% |
35,33% |
Загалом у медичних працівників фемінного типу (група Б) ціннісно-смислова неузгодженість є більш вираженою, що пов’язано з дуже вираженою зоною внутрішньоособистісних конфліктів у цих медпрацівників. Відмінностей у зоні внутрішніх вакуумів не виявлено. Нейтральна зона цінностей професійної діяльності є вагомо більшою у медпрацівників андрогінного типу (група Б) статево-рольової поведінки.
Отже, емпіричне вивчення проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медпрацівників дало змогу виявити їх ґендерну специфіку, пов’язану як із різним рівнем вираження цінісно-смислової дезінтеграції, так і різними зонами локалізації неузгодженості в структурі професійних цінностей медичного персоналу. Отримані дані актуалізують необхідність психопрофілактичної та психокорекційної роботи, спрямованої на своєчасне осмислення та пропрацьовування медичними працівниками суперечностей у змісті цінностей професійної діяльності через їхнє усвідомлення.
Джерела та література:
- Малімон Л.Я. Ціннісно-мотиваційний конфлікт як детермінанта професійної діяльності у системі державної служби / Л.Я. Малімон // Організаційна та економічна психологія в Україні: сучасні проблеми та перспективи розвитку : Матеріали X Міжнар. наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (24-25 квітня 2014 року) / за наук. ред. Л.М. Карамушки. – К., 2014. – С. 123-125.
- Павлюк Т. М. Емпатійні чинники професійної адаптації медичних сестер : автореф. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / Тетяна Миколаївна Павлюк. – Івано-Франківськ, 2007. – 24 с.
- Фанталова Е. Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта / Е. Б. Фанталова. – Самара : Издательский дом “БАХРАХ”, 2001. – 128с.
- Фанталова Е. Б. Об одном методическом подходе к исследованию мотивации и внутренних конфликтов / Е. Б. Фанталова // Психол. журнал. – 1992. – Т. В. №1. – С.107-117.