ПРОЯВИ ЦІННІСНО-СМИСЛОВИХ ДЕЗІНТЕГРАЦІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ҐЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ

Малімон Людмила Яківна
кандидат психологічних наук, професор кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки
Павлюк Тетяна Миколаївна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Досягнення якісно нового стану охорони здоров’я можливе за умови ефективної професійної діяльності персоналу медичних закладів. Необхідність постійного професійного включення медпрацівників у вирішення проблем пацієнтів призводить до виникнення суперечностей між професійними обов’язками й системою особистісних переживань фахівця, що є причиною виникнення різних проявів ціннісно-смислової розбалансованості як неузгодженості у структурі професійних цінностей. Така неузгодженість професійних цінностей може мати ґендерну специфіку. Ґендерний аспект проблеми проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медичного персоналу, що спирається на професійно-етичний підхід та уявлення про його ціннісно-смислову сутність, поки що недостатньо досліджений.

У своєму дослідженні проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медичних працівників ми опиралися на підхід О. Б. Фанталової, згідно якого ціннісно-смислові дезінтеграції можуть проявитися у розходженні між потребою в досягненні внутрішньозначущих цінних об’єктів і можливістю їх реального досягнення. У випадку, коли потреба досягнення – «важливість» перебільшує уявну можливість досягнення – «доступність», може  виникнути стійкий, глибокий внутрішній конфлікт. Проте розходження «важливості» і «доступності» може відбуватися і у зворотньому співвідношенні, коли уявна можливість досягнення настільки реальна, що знецінює об’єкт і створює внутрішній вакуум, душевну пустоту, відсутність прагнень у певній життєвій сфері [3]. Такі стани можуть виникати й у професійній діяльності. Тому ступінь розузгодження між «важливістю» та «доступністю» різних професійних цінностей вважаємо можливим використовувати як індикатор дезінтеграцій у ціннісно-смисловій сфері особистості фахівця, оскільки його величина вказує на міру розходження між тим, що є, і тим, що повинно бути, між «хочу» і «маю», а також «хочу» і «можу» [1].

Аналіз психолого-деонтологічного змісту професійної діяльності медичних працівників дає змогу виокремити такі цінності діяльності догляду за хворою людиною, які забезпечують як ефективне виконання її на високому професійному рівні, так і професійне благополуччя фахівців. Серед них: піклування про здоров’я людей; надання допомоги людям та сприяння у вирішенні їхніх проблем, пов’язаних із здоров’ям; професійна майстерність і компетентність, професійне вдосконалення; захоплення роботою, отримання задоволення від неї; усвідомлення корисності своєї діяльності, важливості медицини, обов’язку і відповідальності перед хворими, суспільством загалом; налагоджена взаємодія та хороші стосунки з колегами; порозуміння із пацієнтами [2]. Успішне виконання професійної діяльності медперсоналу можливе лише за умови представленості цих цінностей у мотиваційно-смисловій сфері особистості медичного працівника як провідних.

Емпіричне дослідження особливостей проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій як розузгодженості у структурі цінностей професійної діяльності медичних працівників проводилося на базі Луцької міської поліклініки № 1, Волинського обласного спеціалізованого Будинку дитини, Луцького клінічного пологового будинку, Волинського обласного дитячого територіально-медичного об’єднання. Всього вибірку склали 50 осіб, серед яких 40 % чоловіків та 60 % жінок віком від 21-го до 60-ти років; стаж роботи від 3-х до 35-ти років.

  Модифікований варіант методики дослідження рівня співвідношення «важливості» та «доступності» в різних життєвих сферах О.Б. Фанталової [4]  дав змогу виявити важливість та доступність реалізації кожної цінності професійної діяльності, а також їх співвідношення. Ознакою внутрішнього конфлікту будь-якої цінності професійної діяльності є значна перевага показника важливості над її доступністю, тоді як перевага доступності над важливістю вказує на внутрішній вакуум. За методикою С. Бем. було виявлено два типи гендерної ідентичності представників нашої вибірки – андрогінний (який складав 52 % представників вибірки, серед яких 80 % чоловіків лікарів й фельдшерів і 20 % жінок – лікарів та медсестер) і фемінний ( який склав 48 % вибірки, серед яких усі жінки – лікарі, медсестри).

Зміст переважної більшості внутрішньоособистісних конфліктів у медпрацівників андрогінного типу психологічної статі визначають високоактуальні цінності надання допомоги пацієнтам, професійна майстерність і компетентність, тоді як у медпрацівників фемінного типу такими цінностями є налагоджена взаємодія та хороші стосунки з колегами на всіх рівнях (лікарями, медсестрами, молодшим медичним персоналом), відсутність організаційних недоліків. У всіх медпрацівників, незалежно від психологічної статі, високоактуальні цінності матеріального забезпечення та піклування про власне здоров’я та і здоров’я близьких викликають внутрішній конфлікт. Натомість частота їх проявів є вагомо вищою у групі медпрацівників фемінного типу.

Внутрішньоособистісні вакууми у медичних працівників андрогінного типу локалізуються у неактуальних цінностях налагодженої взаємодії та хороших стосунків з медсестрами, хороші стосунки та порозуміння з хворими. Медпрацівники фемінного типу мають внутрішні вакууми актуальної цінності – відсутність організаційних недоліків. Також у медпрацівників обох груп часто трапляються внутрішні вакууми цінностей творчої самореалізації у професійній діяльності, захоплення роботою та задоволення від неї. Не виникає вакуумів у медпрацівників обох груп щодо цінності піклування про власне здоров’я та здоров’я своїх близьких.

У медпрацівників андрогінного типу найбільш виражена нейтральна зона неважливих цінностей комфортних умов праці, налагоженої взаємодії та хороших стосунків із колегами на всіх рівнях професійної взаємодії, творчої самореалізації. Натомість у медичних працівників фемінного типу психологічної статі саме цінності взаємодії та стосунків із колегами на всіх рівнях, а також хороших взаємин та порозуміння з хворими найрідше відносяться до нейтральної зони.

Порівняння зон внутрішніх конфліктів, внутрішніх вакуумів та нейтральних зон медичних працівників із андрогінним (група А) та фемінним (група Б) типами статево-рольової поведінки подано у таблиці 1.

Таблиця 1

Відсоткове співвідношення зон внутрішніх конфліктів, внутрішніх вакуумів та нейтральних зон медичних працівників груп А і Б

Групи медпрацівників

Внутрішні конфлікти

Внутрішні вакууми

Нейтральна зона

Група А

22,75%

18,33%

59,17%

Група Б

43,25%

19,83%

35,33%

 

Загалом у медичних працівників фемінного типу (група Б) ціннісно-смислова неузгодженість є більш вираженою, що пов’язано з дуже вираженою зоною внутрішньоособистісних конфліктів у цих медпрацівників. Відмінностей у зоні внутрішніх вакуумів не виявлено. Нейтральна зона цінностей професійної діяльності є вагомо більшою у медпрацівників андрогінного типу (група Б) статево-рольової поведінки.

Отже, емпіричне вивчення проявів ціннісно-смислових дезінтеграцій у професійній діяльності медпрацівників дало змогу виявити їх ґендерну специфіку, пов’язану як із різним рівнем вираження цінісно-смислової дезінтеграції, так і різними зонами локалізації неузгодженості в структурі професійних цінностей медичного персоналу. Отримані дані актуалізують необхідність психопрофілактичної та психокорекційної роботи, спрямованої на своєчасне осмислення та пропрацьовування медичними працівниками суперечностей у змісті цінностей професійної діяльності через їхнє усвідомлення.

 

Джерела та література:

  1. Малімон Л.Я. Ціннісно-мотиваційний конфлікт як детермінанта професійної діяльності у системі державної служби / Л.Я. Малімон // Організаційна та економічна психологія в Україні: сучасні проблеми та перспективи розвитку : Матеріали X  Міжнар. наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (24-25 квітня 2014 року)  / за наук. ред. Л.М. Карамушки. – К., 2014. – С. 123-125.
  2. Павлюк Т. М. Емпатійні чинники професійної адаптації медичних сестер : автореф. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / Тетяна Миколаївна Павлюк. – Івано-Франківськ, 2007. – 24 с.
  3. Фанталова Е. Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта / Е. Б. Фанталова. – Самара : Издательский дом “БАХРАХ”, 2001. – 128с.
  4. Фанталова Е. Б. Об одном методическом подходе к исследованию мотивации и внутренних конфликтов / Е. Б. Фанталова // Психол. журнал. – 1992. – Т. В. №1. – С.107-117.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net