ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОБРАЗУ «Я-ПРОФЕСІОНАЛ» У СТУДЕНТІВ ПСИХОЛОГІВ

Макарчук Ірина Сергіївна
магістрант кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки,
Мудрик Алла Богданівна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Стрижнем сучасного навчання є формування позитивної «Я-концепції» особистості, яка сприяє всебічному розвитку особистості. В умовах навчання у вищому навчальному закладі, та освоєння професійних знань, умінь і навичок, у особистості формується образ «Я–професіонал». Цей образ формується у процесі подолання перешкод на шляху до професійного становлення: правильний вибір професійного спрямування, подолання бар’єрів адаптації до навчання, корекція особистісних особливостей, які не співвідносяться з обраною професією, потреба у додатковому навчанні за певним напрямком, засвоєння знань, умінь, навичок, та подальший пошук роботи. Подолавши усі ці, та багато інших перешкод, студенти, випускники, формують власний образ «Я-професіонала», який впливатиме на подальший вступ, адаптацію у роботу, та подальше її виконання.

Методологічну і теоретичну основу дослідження становлять науково-психологічні положення: про образ «Я професіонал» як складової «Я-концепції» особистості (А. Реан, У Джеймс, Н. Чепелєва, Є. Павлютенков, В. Андронов, Н. Кузьміна, Є. Клубов, А. Маркова, Ю. Стрелков та ін.), про професійну самооцінку як відображення професійного становлення особистості (В. Абрахманова, А. Реан, Ф. Гоппе), про особливості формування психолога-професіонала в умовах ВНЗ (В. Панок, Н. Чепелєва, Я. Уманець, К. Недяпкова, Р. Ігнатенко, Т. Іванова, Г. Абрамова, І. Андрійчук).

З метою вивчення психологічних особливостей образу «Я професіонал  ми використовували психодіагностичні методики: «Анкета для визначення самореалізації у професії», «Мотивація професійної діяльності» (К. Замфір), опитувальник «Мій життєвий шлях», опитувальник «Визначення рівня професійної спрямованості майбутнього соціального працівника», та «Тест самоактуалізації» Е. Шострома).

У дослідженні взяли участь студенти факультету психології (n=50) Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки загальною кількістю. Досліджувані поділені на дві групи: студенти першого курсу (n=25), та студенти четвертого курсу (n=25). Дослідження проводилось у квітні-травні 2014 року.

Теоретико-методологічний аналіз проблеми образу «Я-професіонал» як складової «Я-концепції» особистості, дав змогу визначити її як: сукупність уявлень суб’єкта про свою життєву позицію, перспективи і цінності у контексті здійснення обраної професійної діяльності. Образ «Я-професіонал» формується у процесі дорослішання та професійного самовизначення. У структуру образу «Я-професіонал» входить: ідеальний образ «Я-професіонал», реальний образ «Я-професіонал», дзеркальний образ «Я-професіонал» та професійна самооцінка.

Професійна самооцінка – центральний компонент професійної самосвідомості особистості, який пов’язаний з ціннісним ставленням до власного «Я», до професійних якостей та результатів професійної діяльності. Професійна самооцінка формується під впливом змісту професійної діяльності, результатів, досягнутих в цій діяльності, індивідуальних властивостей особистості, а також, властивості якості, яка оцінюється. Основними параметрами професійної самооцінки виступають ступінь адекватності, критичність і міра стійкості особистості.

Зважаючи на особливості формування позитивного образу «Я-професіонал», у студентів виділяють три основні етапи цього процесу:1) формування у майбутніх спеціалістів ідеальної моделі «професіонал» за допомогою професійних міжособистісних відносин у вигляді транслювання особистого і професійного досвіду викладача; 2) актуалізація уваги особистості майбутнього спеціаліста на порівняння свого реального та ідеального образів «Я-професіонал», за допомогою міжособистісних відносин у вигляді діалогу між викладачем та майбутніми фахівцями; 3) стимуляція особистісного зростання та самовдосконалення майбутніх фахівців для досягнення ідеального образу «Я-професіонал».

Проведене емпіричне дослідження дало змогу вияти особливості образу «Я-професіонал», притаманні для студентів-психологів першого та четвертого курсів. Так, для психологів першокурсників властивими є такі особливості: переважаючим мотивом обрання професії є цікавість, причинами вибору професії є самостійний вибір; притаманна невпевненість у можливостях успіху у обраній професії, як результат навчання студенти очікують отримати знання та вміння.

Серед характеристик самоактуалізації, вони володіють: здатністю жити, переважно у ситуації «тут і тепер», та насолоджуватися цим моментом; підтримка цінностей добра, краси, цілісності, відсутності роздвоєнь, унікальності, досконалості, справедливості, порядку, простоти та самодостатності; властива віра в людей, та побудова, загалом, довірливих стосунків з людьми; володіння недостатнім інтересом до всього нового, до об’єктів, які напряму не пов’язані із задоволення бажань; притаманний середній рівень креативності; довіра до себе, автономність, незалежність і свобода, позитивне ставлення до себе, природність; недостатнє саморозуміння у деяких вимірах, а також недооцінювання себе самого, оцінка своїх уподобань, смаків згідно із зовнішніми умовами, стереотипності; недостатня адекватність самовираження, невпевненість у привабливості та цікавості їх для співрозмовника у процесі спілкування.

Слід зазначити, що студенти-першокурсники є впевненими у виборі професії та закладу навчання, володіють цілеспрямованістю, зібраністю, самостійність, та здатністю критично оцінювати свою діяльність. Провідним типом мотивації для них є зовнішня позитивна, яка проявляється у прагненні отримувати матеріальну винагороду, рух по кар’єрній драбині, досягнення соціального престижу і поваги зі сторони інших. Обрана професія, відповідає їх інтересам, однак, у нечисленної кількості досліджуваних є незначні сумніви у правильності свого вибору.

Для студентів-четвертокурсників властивими є такі особливості образу «Я-професіонал», як: переважання мотиву цікавості; впевненість у своєму виборі професії, який здійснили, переважно, самостійно; вони вважають, що займаються саме тим, чим хотіли, в результатів навчання вони хочуть отримати знання та професійно само реалізуватися.

За характеристиками самоактуалізації, їм властиво: життя за принципом «тут і тепер»; прийняття частини цінностей, якими володіє самоактуалізована особистість (добра, краси, цілісності, відсутності роздвоєнь, унікальності, досконалості, справедливості, порядку, простоти та самодостатності); наявний оптимальний рівень творчості та проявів спонтанності; відкритість до нових вражень, безкорисна спрага нового, інтерес до об’єктів, які не пов’язані, напряму, із задоволенням потреб; достатній рівень незалежності, свободи, автономності, при відсутності з їхнього боку відчуженості і самотності; мають свою думку та бачення, стосовно різних явищ оточуючого світу, та самих себе, тому не опираються на зовнішню оцінку оточуючих; вірять у природну доброту людини, тому проявляють стійку щирість у стосунках, та будують їх за принципом гармонійності; позитивне ставлення до себе; комунікабельність, та здатність до встановлення міцних і доброзичливих стосунків з оточуючими людьми; відсутність соціальних стереотипів, здатні до адекватного самовираження у спілкуванні.

Для четвертокурсників властивою є внутрішня мотивація, яка проявляється у прагненні досягти найбільшої самореалізації, та отримуванні задоволення від самого процесу роботи.

Статистично значущі відмінності визначалися за допомогою t-критерію Стьюдента. Розподіл середніх значень та їх дисперсій виявив відмінності у показниках між групами студентів, що навчаються на різних курсах (переважно a³ 0,001). Таким чином, було виявлено відмінності у таких показниках як «потреба у пізнанні», «гнучкість поведінки» (вищі показники властиві для студентів четвертого курсу) та «зовнішня позитивна мотивація» (вищі показники виявлені у студентів-першокурсників). Тобто, у процесі навчання у ВУЗі, для студентів-психологів, згідно з результатами дослідження, властиве підвищення півня пізнавальних потреб, формування гнучкості поведінки, та перехід від зовнішньої до більш продуктивної, внутрішньої мотивації оволодіння професією.

Перспектива подальших досліджень визначається можливістю удосконалення теоретико-методологічних конструктів вивчення образу «Я-професіонал» у студентів та прикладних аспектів конструктивної гармонізації процесу їх професіоналізації.

 

Джерела та література:

  1. Андрійчук І. П. Формування позитивної Я-концепції особистості майбутніх практичних психологів у процесі професійної підготовки: Автореферат канд. дис. / І. П. Андрійчук. – К. 2003. – 22 с.
  2. Гуменюк О. Психологія Я-концепції./ О. Гуменюк. – Т. : Економічна думка, 2002 – 186 с.
  3. Іванова Т. П. Я-концепція як складова професійної свідомості психологів / Т. П. Іванова // Соціальна психологія. – № 9, 2007. – С. 36 – 39.
  4. Панок В. Г. Концептуальні підходи до формування особистості практикуючого психолога / В. Г. Панок // Практична психологія та соціальна робота. –1998. – №4. – С. 4 – 7.
  5. Професійна мобільність майбутніх фахівців : навчально-методичний посібник. – Одеса : СМИЛ, 2004. – 120 с.
  6. Радчук Г. К. Психолого-педагогічні умови гармонізації Я-концепції майбутніх практичних психологів : Методичні рекомендації для викладачів ВНЗ та практичних психологів освіти. / Г. К. Радчук , І. П. Андрійчук. – Тернопіль, 2002. – 48 с.
  7. Становський З. Актуальні проблеми професійного становлення особистості майбутніх практичних психологів / З. Становський // 3б. матеріалів Всеукраїнської наук.-практ. конференції 16 - 17 травня «Проблеми підготовки і підвищення кваліфікації практичних психологів у ВУЗах», за ред. С.Д. Максименка. – К., Тернопіль : Ніка-центр, 2002. –С. 49 – 52.
  8. Чепелева Н. В. Проблемы личностной подготовки психологов-практиков в условиях вуза / Н. В. Чепелева, Л.И. Уманец // Сборник материалов международной конференции «Актуальные проблемы психологической службы: теория и практика». – Том 2. – Одеса. – 1992. –С. 111 – 112.
  9. Чепелєва Н. В. Формування професійної компетентності психолога / Н. В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології : Наукові записки інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., Ніка – Центр, 1999. – Вип. 19. – 286 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net