Оцінка та оцінювання є важливою складовою навчально-педагогічного процесу. Сьогодні розроблено та впроваджено багато письмових тестів,таких як ЗНО, екзаменаційних, залікових . модульних. тощо, які без сумніву об’єктивізують фінальну оцінку. Автори ж пропонують розглянути підхід до групового та індивідуального оцінювання презентацій та доповідей як засіб підвищення ефективності навчального процесу.
Пропонується структурований підхід до оцінювання доповідей, презентацій та повідомлень, який дозволяє залучити всіх членів навчальної групи до процесу оцінювання. Цей підхід базується на таких головних засадах: студенти мають розуміти, чому знання та навички в цій сфері (в нашому випадку – вміння робити доповіді та презентації) їм необхідні; роль викладача суттєво видозмінюється від організатора заняття, консультанта, партнера, порадника до розробника курсу та кожного заняття, дослідника, експерта з оцінювання тощо. Навчання через співробітництво передбачає інтенсивну роботу в малих групах, що забезпечує активну участь кожного в навчальній діяльності, різноманітність думок вітається, внесок кожного стає цінним, принцип поваги до кожного приймається членами групи, студенти набувають навички краще вирішувати конфлікти в разі їх виникнення, а також навчаються чітко визначати цілі подальшого розвитку.
Саме з цією метою пропонуємо використання схеми оцінювання презентацій та доповідей.
Наводимо схему оцінювання:
|
Відмінно |
Добре |
Потребує поліпшення |
Коментарі та зауваження |
Вступ |
|
|
|
|
привітання |
|
|
|
|
узагальнене окреслення теми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Основна частина |
|
|
|
|
чіткість та ясність головних положень |
|
|
|
|
релевантність дефініцій та прикладів |
|
|
|
|
Заключна частина |
|
|
|
|
узагальнення та підсумок основних положень |
|
|
|
|
подяка аудиторії та готовність відповідати на запитання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Донесення інформації |
|
|
|
|
використання нотаток |
|
|
|
|
використання візуальних засобів та матеріалів |
|
|
|
|
гучність голосу |
|
|
|
|
темп мовлення |
|
|
|
|
зоровий контакт |
|
|
|
|
жестикуляція |
|
|
|
|
Відповіді на запитання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Помилки: |
|
|
|
|
фонетичні |
|
|
|
|
лексичні |
|
|
|
|
граматичні |
|
|
|
|
синтаксичні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дотримання ліміту часу |
|
|
|
|
Звертаємо увагу на критерії оцінювання «відмінно», «добре» та «потребує поліпшення». Таке оцінювання дає змогу окреслити зону найближчого розвитку, сприяти усвідомленню своїх сильних та слабких сторін і, що найважливіше, визначити план ефективного вдосконалення.
Цей підхід до оцінювання презентацій та доповідей був використаний на заняттях з іноземної мови на гуманітарних факультетах. Психолого-педагогічним та методичним завданням було максимально залучити до цього виду навчальної діяльності всіх її учасників, створити умови для вищої індивідуальної відповідальності, що – в свою чергу – веде до позитивних особистісних надбань. Під особистими надбаннями автори мають на увазі не тільки вдосконалення мовної компетенції, а й розвиток соціальних навичок, індивідуальної відповідальності, досвіду позитивної взаємодії та взаємозалежності.
Отже, розглянемо чотири етапи навчально-групової діяльності на заняттях з англійської мови.
На першому етапі студентська аудиторія підрозділяється на групи, кожна з яких відповідає за оцінювання певного блоку: «структура», «донесення інформації», «помилки», «відповіді на запитання» та «дотримання ліміту часу». Паралельно викладач надає свою аргументовану експертну оцінку, що сприяє зближенню критеріїв оцінювання в системі «студент – викладач» та «студент – студент».
На другому етапі аудиторія ділиться навпіл, кожна група проводить оцінювання показників двох блоків, потім проходить обговорення, й підгрупи формулюють свою оцінювальну аргументацію.
На третьому етапі кожен член групи оцінює доповідача за всіма критеріями, відповідно заповнює таблицю оцінювання і в письмовій формі зазначає 2-3 найбільш позитивні аспекти та 2-3 аспекти, в яких необхідне вдосконалення.
Четвертий етап є дуже ефективним, якщо викладач організовує його в рамках індивідуальних консультативних занять. На цьому етапі викладач і студент усі показники зводять в одну таблицю, таким чином отримують спільну групову оцінку й аналізують отримані результати. Наведемо приклад групи з 10 учасників:
Доповідач - Тимченко Олексій
Тема: Проблеми студентського волонтерського руху.
|
Відмінно |
Добре |
Потребує поліпшення |
Коментарі та зауваження |
Вступ |
|
|
|
|
привітання |
***** |
***** |
|
|
узагальнене окреслення теми |
|
**** |
****** |
|
Основна частина |
|
|
|
|
чіткість та ясність головних положень |
******** |
** |
|
|
релевантність дефініцій та прикладів |
********* |
* |
|
|
Заключна частина |
|
|
|
|
узагальнення та підсумок основних положень |
|
** |
******** |
|
подяка аудиторії та готовність відповідати на запитання |
********** |
|
|
|
Донесення інформації |
|
|
|
|
використання нотаток |
*** |
*** |
**** |
|
використання візуальних засобів та матеріалів |
|
|
*********** |
|
гучність голосу |
********** |
|
|
|
темп мовлення |
|
**** |
****** |
|
зоровий контакт |
|
***** |
****** |
|
жестикуляція |
**** |
****** |
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді на запитання |
******** |
** |
|
|
|
|
|
|
|
Помилки: |
|
|
|
|
фонетичні |
|
|
|
|
лексичні |
|
|
|
|
граматичні |
|
|
|
|
синтаксичні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дотримання ліміту часу |
********** |
|
|
|
Результати зведеної таблиці оцінювання наочно демонструють, що студент Тимченко О. має звернути особливу увагу на: узагальнене окреслення теми (у вступі), узагальнення та підсумок основних положень (в заключній частині), подбати про візуальні матеріали, а також працювати над удосконаленням темпу мовлення (в даному випадку – уповільнення) та встановлення зорового контакту з членами навчальної групи, а не тільки з викладачем.
Зрозуміло, що викладач попередньо аналізує мовні та мовленнєві помилки й систематизовано опрацьовує їх з кожним студентом.
Треба зазначити, що такий підхід до групового та індивідуального оцінювання дає видимі позитивні результати не тільки в плані поліпшення та вдосконалення власних презентацій та доповідей, а також щодо адекватного усвідомлення себе як об’єкта, суб’єкта та експерта оцінювання.
Автори використовували матеріали семінарів ресурсного центру “America House” та “British Council”.
- Education Pack. Ideas, resources, methods and activities for informal intercultural education with young people and adults. Strasburg, 1999.212 pages.
- English for Socializing. Sylee Gore and David Gordon Smith. Oxford, 79 pages.