Актуальність дослідження зумовлена зростанням тенденцій сучасного молодого покоління проводити значну частину часу у Всесвітній мережі Інтернет. Поняття «Інтернет-залежність» було запропоновано А. Голдбергом у 1995 році для характеристики патологічного бажання та потягу використання Інтернет [4]. Основними факторами якого є прагнення задовільнити потребу у спілкуванні, прийнятті, досягненні. Дослідниця цієї проблеми К. Янг виділила 4 ознаки Інтернет-залежності: нав’язливе бажання перевіряти почту/e-mail, постійне очікування наступного використання Інтернет, скарги оточуючих на те, що людина витрачає багато часу у мережі та занадто багато грошей на Інтернет. Вона вважає, що в основі цієї залежності є намагання втекти від реальності, пошук нових вражень, прагнення здійснити потребу в емоційній близькості [6]. На думку Т. М. Вакуліч є декілька факторів Інтернет-залежності відповідно до життєдіяльності особистості [1]. Так, Х. Турецька класифікує їх на зовнішні та внутрішні. До перших відносяться характеристики соціальної ситуації, зокрема зростання дистанції та відчуженості серед людей, кількість розлучень, часта зміну місць проживання. До других – психологічні характеристики особистості: депресію, труднощі міжособистісного спілкування, неможливість налагодження соціальних контактів через невпевненість у собі [4]. Причинами формування «Інтернет-залежності» І. І. Соловйова вважає соціально-психологічну нестабільність усіх сфер сучасного суспільного життя, відсутність критеріїв діагностики ранніх ознак залежності, вироблення відповідних норм використання комп’ютерних технологій [3] . О. В. Камінська вивчала взаємозв’язок між місцем проживання, рівнем освіти, та Інтернет-залежністю. У результаті теоретичного та емпіричного аналізу чинників, які впливають на виникнення цієї адикції, їх було поділено на соціальні, соціально-психологічні, індивідуально-психологічні, та властивості інтернет-середовища. У дослідженні визначено, що у мешканців обласних центрів найчастотнішою є прояв цієї залежності на відміну від жителів сільської місцевості. Також, встановлено, що індивіди з неповною середньою освітою більше підпадають під вплив інтернет середовища, на відміну від осіб із повною вищою освітою [2].
Метою нашого дослідження було виявити особливості самоставлення представників юнацького віку, які схильні до Інтернет-залежності. Використані методики: тест-опитувальник самоставлення В. Століна; анкета установок щодо Інтернету Р. Девіса та Дж Флета (адаптований Е. Губенко); шкала внутрішньої конфліктності опитувальника самоставлення Пантелеєва; опитувальник Інтернет-залежності К. Янг (адаптований В. Буровою). Вибірку дослідження склали студенти Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 60 осіб, 23 дівчини та 7 хлопців, середній вік котрих 18 років.
У результаті емпіричного дослідження було встановлено, що юнаки з схильністю до Інтернет-залежності невпевнені у власних силах, їм складно брати відповідальність за своє життя, вони переконані, що викликають негативне ставлення в оточуючих людей. Про це свідчить обернений зв'язок між Інтернет-залежністю та впевненістю у собі (r=-0,70), керуванням особистим життям (r=-0, 73), очікуваним сприйняттям себе іншими (r=-0,80), самовпевненістю (r=-0,45) , інтегральним показником самоставлення (r=-0,61). Існує прямий кореляційний зв'язок із внутрішньою конфліктністю (r=0,60), що підтверджує думку про те, що молоді люди використовують Інтернет з метою уникання вирішення реальних труднощів у справжньому житті. Отже, дане пілотажне дослідження доводить зв'язок негативного само ставлення із Інтернет-залежністю. Сучасний стан суспільства зумовлює необхідність розроблення профілактичних заходів, розроблення структурованих норм та ґрунтовного аналізу індивідуально-психологічних чинників, які спричиняють виникнення Інтернет-залежності.
Джерела та література:
- Вакуліч Т. М. Психологічні чинники запобігання інтернет залежності підлітків: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Вакуліч Т. М. Центр.ін-т післядипл.пед.освіти АПН України. – К., 2006. – 34 с.
- Камінська О. В. Чинник розвитку Інтернет-залежності у молоді / О. В. Камінська // Психологічні перспективи. – Вип. 25. – 2015. – С. 65 – 75.
- Cоловйова І. І. Девіантність особистості в умовах комп’ютеризації суспільства: соціально-філософський аспект : автореф. дис. канд.. філософ. наук : 09 00 03 , Соловйова І. І. ; Південноукр. Держ. Пед.. ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 2007. – 34 с.
- Турецька Х. І. Особистісна ідентичність схильних до інтернет-залежності осіб : автореф. дис. канд. психол. наук : 19. 00.05 / Турецька Х. І. ; Ін-т соціал. та політ. психол. АПН України. – К., 2011. – 32 с.
- Goldberg I. Internet Addictive Disorder [Electronic resource] / I. Goldberg.- Cited. – 2010. – 8 Dec. – Mode of access : http: // www.psycom.net/iadcriteria.html
- Young K. Internet Addiction: the emergence of a naw clinical disorder / K/ Young // Cyber psychology and Behavior. – 1996. – № 3ю – P. 85 – 88