ДО ПРОБЛЕМИ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Кихтюк Оксана Василівна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психологіїСхідноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Актуальність дослідження зумовлена зростанням тенденцій сучасного молодого покоління проводити значну частину часу у Всесвітній мережі Інтернет. Поняття «Інтернет-залежність» було запропоновано А. Голдбергом у 1995 році для характеристики патологічного бажання та потягу використання Інтернет [4]. Основними факторами якого є прагнення задовільнити потребу у спілкуванні, прийнятті, досягненні. Дослідниця цієї проблеми К. Янг виділила 4 ознаки Інтернет-залежності: нав’язливе бажання перевіряти почту/e-mail, постійне очікування наступного використання Інтернет, скарги оточуючих на те, що людина витрачає багато часу у мережі та занадто багато грошей на Інтернет. Вона вважає, що в основі цієї залежності є намагання втекти від реальності, пошук нових вражень, прагнення здійснити потребу в емоційній близькості [6]. На думку Т. М. Вакуліч є декілька факторів Інтернет-залежності відповідно до життєдіяльності особистості [1]. Так, Х. Турецька класифікує їх на зовнішні та внутрішні. До перших відносяться характеристики соціальної ситуації, зокрема зростання дистанції та відчуженості серед людей, кількість розлучень, часта зміну місць проживання. До других – психологічні характеристики особистості: депресію, труднощі міжособистісного спілкування, неможливість налагодження соціальних контактів через невпевненість у собі [4]. Причинами формування «Інтернет-залежності» І. І. Соловйова вважає соціально-психологічну нестабільність усіх сфер сучасного суспільного життя, відсутність критеріїв діагностики ранніх ознак залежності, вироблення відповідних норм використання комп’ютерних технологій [3] . О. В. Камінська вивчала взаємозв’язок між місцем проживання, рівнем освіти, та Інтернет-залежністю. У результаті теоретичного та емпіричного аналізу чинників, які впливають на виникнення цієї адикції, їх було поділено на соціальні, соціально-психологічні, індивідуально-психологічні, та властивості інтернет-середовища. У дослідженні визначено, що у мешканців обласних центрів найчастотнішою є прояв цієї залежності на відміну від жителів сільської місцевості. Також, встановлено, що індивіди з неповною середньою освітою більше підпадають під вплив інтернет середовища, на відміну від осіб із повною вищою освітою [2].

Метою нашого дослідження було виявити особливості самоставлення представників юнацького віку, які схильні до Інтернет-залежності. Використані методики: тест-опитувальник самоставлення В. Століна; анкета установок щодо Інтернету Р. Девіса та Дж Флета (адаптований Е. Губенко); шкала внутрішньої конфліктності опитувальника самоставлення Пантелеєва; опитувальник Інтернет-залежності К. Янг (адаптований В. Буровою). Вибірку дослідження склали студенти Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 60 осіб, 23 дівчини та 7 хлопців, середній вік котрих 18 років.

У результаті емпіричного дослідження було встановлено, що юнаки з схильністю до Інтернет-залежності невпевнені у власних силах, їм складно брати відповідальність за своє життя, вони переконані, що викликають негативне ставлення в оточуючих людей. Про це свідчить обернений зв'язок між Інтернет-залежністю та впевненістю у собі (r=-0,70), керуванням особистим життям (r=-0, 73), очікуваним сприйняттям себе іншими (r=-0,80), самовпевненістю (r=-0,45) , інтегральним показником самоставлення (r=-0,61). Існує прямий кореляційний зв'язок із внутрішньою конфліктністю (r=0,60), що підтверджує думку про те, що молоді люди використовують Інтернет з метою уникання вирішення реальних труднощів у справжньому житті. Отже, дане пілотажне дослідження доводить зв'язок негативного само ставлення із Інтернет-залежністю. Сучасний стан суспільства зумовлює необхідність розроблення профілактичних заходів, розроблення структурованих норм та ґрунтовного аналізу індивідуально-психологічних чинників, які спричиняють виникнення Інтернет-залежності.

 

Джерела та література:

  1. Вакуліч Т. М. Психологічні чинники запобігання інтернет залежності підлітків: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Вакуліч Т. М. Центр.ін-т післядипл.пед.освіти АПН України. – К., 2006. – 34 с.
  2. Камінська О. В. Чинник розвитку Інтернет-залежності у молоді / О. В. Камінська // Психологічні перспективи. – Вип. 25. – 2015. – С. 65 – 75.
  3. Cоловйова І. І. Девіантність особистості в умовах комп’ютеризації суспільства: соціально-філософський аспект : автореф. дис. канд.. філософ. наук : 09 00 03 , Соловйова І. І. ; Південноукр. Держ. Пед.. ун-т ім. К. Д. Ушинського. – Одеса, 2007. – 34 с.
  4. Турецька Х. І. Особистісна ідентичність схильних до інтернет-залежності осіб : автореф. дис. канд. психол. наук : 19. 00.05 / Турецька Х. І. ; Ін-т соціал. та політ. психол. АПН України. – К., 2011. – 32 с.
  5. Goldberg I. Internet Addictive Disorder [Electronic resource] / I. Goldberg.- Cited. – 2010. – 8 Dec. – Mode of access : http: // www.psycom.net/iadcriteria.html
  6. Young K. Internet Addiction: the emergence of a naw clinical disorder / K/ Young // Cyber psychology and Behavior. – 1996. – № 3ю – P. 85 – 88
Коментарі до статті:
Анна Кульчицька [13.05.2016 22:10]
Актуальністю цієї статті є популяризація "прямого" спілкування у юнацькому віці і застереження від зловживання "опосередкованого" спілкування.
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net