МОДЕЛЬ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПСИХОЛОГА В СФЕРІ ЕКОНОМІКИ

Кульчицька Анна Валеріївна
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки,

Стрімкий розвиток сучасного суспільства спирається та високорозвинені технології, що висувають чималі складніші вимоги до людини як їх суб’єкта. Як наслідок - хвиля інтенсивного розвитку практичної психології в соціальній сфері. Розвиток практичної психології тісно пов’язаний з розвитком техніки, виробництва та суспільних відносин. І хоча робота практичного психолога в соціальній сфері не має на сьогодні чітко усталеної, завершеної структури, ми спробуємо виділити ряд основних її напрямів. Особливої актуальності в цьому контексті набуває діяльність роботи практичного психолога в різних сферах суспільної діяльності, в тому числі економіці.

Сфера економіки є одним із головних напрямків роботи соціального психолога. Така робота на нашу думку повинна мати системний чітко структурований характер та розгортатися в площинах основних завдань та функцій на трьох рівнях функціонування економічних відносин.

Завдання діяльності соціального психолога в сфері економіки виходять із її структури, предмета, функцій та підходів. Загалом призначення прикладної соціальної психології полягає в застосуванні соціально-психологічної діагностики, консультування і психотехнологій. Окрім того класично робота практичного психолога в тому числі і в економічній сфері базується на використанні аналітико-синтетичного, синтетичного та структурно-синтетичного підходів. Отож, моделі діяльності соціального психолога реалізуються і як соціально-психологічна практика, і як теорія.

Щодо рівнів функціонування економічних відносин, то перший рівень – макроекономічний, тобто загальнодержавний, який з одного боку формує макрофактори зовнішнього середовища, а з іншого піддається найбільшому впливу цих факторів. Робота соціального психолога на даному рівні полягає у здійсненні діагностики, консультування та психотехнології у певних процесах таких як: соціально-психологічний супровід нововведень в економічній системі суспільства; вивчення і формування громадської думки; психологічні аспекти конфліктів в економічному середовищі на макроекономічному рівні і заходи щодо їх профілактики і врегулювання; дослідження психологічних особливостей, що виявляються в умовах економічних галузей (промисловість, транспорт, сільське господарство) і функціональних економічних інститутів (фінанси, кредит, економіка природокористування); вивчення національних психологічних особливостей та їх впливу на поведінку в економічному середовищі; психологію економічного ризику та оцінку і прогнозування психологічних наслідків економічних рішень на державному рівні. Важливі управлінські рішення повинні бути попередньо оцінені економістом-психологом з точки зору їх психологічних наслідків: як вони будуть сприйняті, як їх привести в дію з найменшими спотвореннями.

Наступний рівень роботи соціального психолога в сфері економіки – мезоекономічний. У коло компетенції соціального психолога на даному рівні входить дослідження, а в подальшому застосування консультативної та корекційної діяльності об’ктів і процесів, які можна в свою чергу поділити на взаємопов’язані групи:

-     розвиток організації - загальний моніторинг системи управління організацією; дослідження організаційної культури її впливу на економічну діяльність; питання, пов'язані із створенням іміджу організації; допомога керівництву при підготовці та впровадженні економічних нововведень; оцінка і прогнозування психологічних наслідків економічних рішень керівництва, дослідження системи психолого-економічних показників, які повинні стати обмеженнями для управлінських рішень; аналіз психологічних факторів, що визначають умови праці в організації, розробка заходів щодо їх поліпшення; участь у системі внутрішньо аудиту з метою прогнозування дій, що можуть завдати шкоди організації;. підбір та оптимальна розстановка кадрів (з урахуванням організаційної структури, розподілу функцій, прав і обов'язків, а також психологічних характеристик людей); вивчення економічної культури соціального середовища (етика господарської діяльності, цінності, традиції і т.д.) і її впливу на економічну політику організації, що необхідно фірмам, що діють на території інших країн, тощо.

-     особистість керівника - питання зовнішнього та внутрішнього іміджу; психологічні особливості побудови стратегії; допомога у формуванні філософії та психології бізнесу; психологічні особливості керівництва та розвиток лідерських якостей, психологія ділового спілкування та ведення публічного виступу; впровадження соціально-психологічних методів управління організацією.

-     функціонування груп та колектив - відносини між членами групи (організації) по вертикалі (сприймання керівника колективом, ступінь участі працівників в управлінні та ін.); відносини між членами групи (організації) по горизонталі (параметрами їх є згуртованість співробітників, характер міжособистісних відносин, типи і способи розв'язання конфліктів; ставлення до праці (увага передусім звертається на задоволеність персоналу умовами, характер праці, ефективність роботи колективу та організації загалом тощо); підбір та тренування команди, створення продуктивних робочих команд; формування сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі; формування у економістів різних профілів комунікативних навичок; аналіз факторів, що визначають трудову поведінку, причин протиріч і суперечок, коректування поведінки, врегулювання конфліктів, тощо . Кожна конкретна ситуація на даному рівні потребує відповідних методик і методичних засобів дослідження та реалізації.

-     маркетингова діяльность організації - вивчення можливостей задоволення бажань і потреб споживачів. Психологія покликана допомогти відповісти на основні питання, що стоять перед маркетингом: хто покупець, які його бажання і потреби, як спонукати його купити товар, як сприймається товар (його назва, зовнішній вигляд, упаковка), як найбільш ефективно інформувати покупця, які слова підібрати в рекламі, як буде психологічно сприйматися ціна?

Третій рівень роботи соціального психолога в сфері економіки пов’язаний з вивченням психологічних особливостей особистості, тобто особистісний рівень. На нашу думку дана площина роботи практичного психолога складає основу для всіх попередніх, оскільки в центрі роботи будь-якої організації, підприємства, чи фірми завжди стоїть особистість. Особистість є також основою будь-якої групи, та й управлінська робота керівника базується в першу чергу на управлінні персоналом, який складається з окремих особистостей. Тому основне завдання соціального психолога діагностика, консультування та корекційна робота щодо професійної орієнтації суб’єкта праці на предмет підбору робочого місця та посади з врахуванням індивідуальних психологічних особливостей з метою оптимізації роботи та підвищення продуктивності праці; вивчення сприйняття людиною стимулів і умов праці;  вивчення статевих і вікових особливостей поведінки людини у виробничому середовищі; дослідження поведінки особи в групі в економічних ситуаціях; провадження психологічного захисту і безпеку окремих осіб: підбір засобів і методів психологічного самовдосконалення в професії та досягнення психологічного комфорту; оцінка і розвиток економічного потенціалу окремої особистості і персоналу в цілому, мотивація і стимулювання, особливо творчого ставлення до праці, тощо.

Схематично модель роботи соціального психолога в сфері економіки зображено на рисунку 1.


Рис. 1 Модель роботи соціального психолога в сфері економіки

 

Таким чином, для успішної практичної роботи у сфері економіки та бізнесу сучасний психолог повинен бути універсалом, володіти знаннями не тільки з різних галузей психології, але й з багатьох інших наук. Оскільки, замовники робіт, які звертаються за консультацією або рішенням якої-небудь економічної проблеми, зацікавлені у комплексному вирішенні проблем.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці моделей роботи соціального психолога в інших сферах суспільства.

 

Джерела та література:

  1. Максименко С.Д., До проблеми розробки освітньо-кваліфікаційної характеристики сучасного психолога. / С.Д. Максименко, Т.Б. Ільїна /Практична психологія та соціальна робота. - 1999. - № 1. - с.2-6.
  2. Кульчицька А.В. Соціально-психологічна компетентність менеджерів: освітній аспект/ А.В. Кульчицька //Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Соціально-економічний розвиток в контексті європейської інтеграції», Луцьк, 2005.
  3. Кульчицька А.В. Консультативна діяльність психолога-практика у структурі підготовки фахівця. / А.В. Кульчицька Зб. наук праць Волинського національного університету ім. Лесі Українки Психологічні перспективи. Вип.17. -  Луцьк, 2011. – С.157-164
Коментарі до статті:
Інесса Філіппова [12.05.2016 15:19]
цікавий теоретичний матеріал, а емпіричні дослідження по всіх рівнях роботи в сьогоднішній кризовій ситуації в країні теж мабуть були б деяким відкриттям.Бажаю успіхів досліднику!!
Тетяна Федотова [14.05.2016 21:12]
Практичні аспекти діяльності соціального психолога в сфері економіки дуже часто обходять стороною! Цікавий матеріал, з нетерпінням чекаємо на подальші напрацювання!!!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net