МОТИВИ ЗВЕРНЕННЯ ОСОБИСТОСТІ ДО СОЦІАЛЬНИХ СПІЛЬНОТ В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ

Мітлош Антоніна Василівна
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки кандидат психологічних наук, доцент
Омелянчук Тетяна Василівна
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки факультету психології, магістрантка

Постановка проблеми та її значення. Сучасні зміни у суспільстві пов’язані  з широким впровадженням новітніх інформаційних технологій, які докорінно вплинули на форми і спрособи комунікації між людьми як у професійному, так і повсякденному житті. Віртуальна комунікація подібна до реальної, проте їй властиві певні особливості, які відмінні від інших форм спілкування між людьми. Сучасна людина з’єдналася з новітнім інформаційним світом, який сама й створила. Тому дослідженння особливостей такої взаємодії є актуальним і необхідним.

Аналіз останніх досліджень з цієї проблеми. Дослідження, присвячені проблемам розвитку соціальних спільнот в мережі інтернет належать переважно вченим західних наукових шкіл: Ш. Баумену, М. Гласеру, С. Сільверторну, Н. Еллісону, К. Еріксону, Т. Паулюс.

Праці вітчизняних вчених Л. Белей, Л. Городенко, В. Іванова, Є. Патаракіна, О. Ганюшина, А Лучинкиної присвячені проблемі мережевих комунікацій та мотивів звернення до них. Проте у проведених дослідженнях не приділено достатньої уваги вивченню психологічних особливостей звернення особистості до соціальних спільнот в мережі інтернет.

Предметом нашого дослідження є психологічні особливості звернення особистості до соціальних спільнот в мережі інтернет.

Мета дослідження полягає у теоретичному вивченні психологічних особливостей звернення особистості до соціальних спільнот в мережі  інтернет.

Виклад основного матеріалу. Вчені Стенфордського університету провели дослідження і з’ясували, що існує щонайменше 10 причин, які спонукають людей користуватись інтернетом: потреба в інформації, спілкуванні, розвагах, роботі, навчанні, професійному спілкуванні, швидкий пошук людей, секс, торгівля, самовираження, пошук допомоги будь-якого виду від медичної до фінансової.

Причому одразу декілька причин можуть бути об’єднані певним мотивом, що було підтверджено аналогічним дослідженням російськими психологами (О. Арестова, Л. Бабанін, О. Войскунський). У ході дослідження науковцями вивчалися мотиви діяльності в Інтернеті за допомогою опитувальників, які розсилалися добровольцям у мережі. За результатами дослідження було виділено вісім груп мотивів: ділові, пізнавальні, співробітництва, самореалізації, ігрові та рекреаційні, афіліації, самоствердення, комунікативні. Ці види мотивації виявляються в різних видах спрямованості діяльності користувача інтернету: пізнання, співпраця, допомога іншим користувачам, інтелектуальна та творча самореалізація, пошук однодумців, прагнення знайти своє коло спілкування, соціальне самовираження [2].

А. Лучинкіна розглядає потреби особистості і шляхи їхнього задоволення в інтернет-просторі у виглякі блоків цих потреб: фізіологічні потреби, коли задовольняється інформаційний голод, який виступає аналогом голоду харчового тощо; потреба в безпеці (анонімність спілкування, можливість зміни імені, можливість піти зі сторінки при найменшому дискомфорті тощо; блок соціальних потреб (у тому числі потреба в спілкуванні); потреби в позитивній оцінці з боку інших і позитивної самооцінки; потреба самореалізації.

О. Арестов та А. Войскунський  дослідили, що спілкування в мережі інтернет на умовах анонімності доповнює можливості самопрезентації людини, дозволяючи не лише створювати враження про себе, а й бути тим, ким індивід захоче. Тобто особливості побудови комунікації в Інтернеті дозволяють користувачу конструювати свою ідентичність за власним вибором [1].  На думку Н. Максимової, незадоволеність основних соціальних потреб за межами інтернет-середовища веде до соціальної дезадаптації [3]. Тому вкрай важливою і актуальною є можливість задоволення потреб у спілкуванні, позитивній оцінці і самооцінці в інтернет-середовищі.

А. Лучинкіна зазначає, що можуть з’явитися нові мотиви, притаманні тільки інтернет-середовищу. В результаті аналіз контенту сторінок у соціальних мережах дослідниця виявила схильність користувачів до розміщення цікавої для зазначеного користувача інформації на особистому інтернет-просторі інших. Опитувані вказують на власну потребу поділитися значною для них інформацією незалежно від бажання оточуючих. Така потреба притаманна тільки інтернет-середовищу і формує новий мотив діяльності. А. Лучинкіна назвала зазначений мотив мотивом внеску [2].

Висновки та перспективи подальших досліджень. Теоретичне дослідження дозволяє припустити, що мотиви звернення до соціальних Інтернет-мереж визначається комплексом потреб: у спілкуванні, позитивній оцінці з боку інших, самореалізації, можливість компенсувати незадоволеність основних соціальних потреб за межами інтернет-спільноти, діловій взаємодії, отриманні нової корисної інформації, у співпраці, прагненні долучитись в мережі до референтної (значимої) групи, прийняти її цінності, знайти своє місце у цій групі тощо. Перспективи нашого дослідження вбачаємо  у подальшому емпіричному вивченні мотивів звернення осіб різних вікових груп до соціальних спільнот у мережі інтернет.

 

Список використаних джерел

  1. Арестова О. Н. Коммуникация в компьютерных сетях: психологические детерминанты и последствия / О. Н. Арестова, Л. Н. Бабанин, А. Е. Войскунский // Вестник Московского университета. – 1996. – № 4. – С. 14–20. – (Серия: 14. Психология).
  2. Лучинкіна А.І. Аналіз мотиваційної складової Інтернет-соціалізації / А.І. Лучинкіна // Горизонты образования. – 2013. – № 1 (37). – С. 36-40.
  3.  Максимова Н. Ю. Психологія адиктивної поведінки : навч. посібник / Н. Ю. Максимова. – К. : Київський університет, 2002. – 308 с.
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [16.05.2017 11:02]
Як на Вашу думку,соціальні мережі - це загроза особистості чи засіб для її розвитку?
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net