ОСОБИСТІСТЬ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА

Чміль Інна Леонідівна
НВК « Маневицька ЗОШ І-ІІІ ступенів №2-гімназія ім.А.П.Бринського» Керівник секції психології районної філії ВОМАН

В суспільстві формується цілий клас підлітків-фанатів Інтернет мережі. Спілкування з цими дітьми показує, що багатьом з них захоплення комп’ютером зовсім не йде на користь. Основні різновиди діяльності здійснюваної за допомогою інтернету, а саме, спілкування, пізнання і гра – володіють властивістю захоплювати дитину цілком, не залишаючи їй інший раз ані часу, а ні сил на інші види діяльності. В даний час інтенсивно обговорюється феномен «залежності від Інтернету».

На сучасному етапі досліджень проблемою інтернет - залежності підлітків займаються такі психологи, як : К. Янг, А.Е. Войскунський, І. Голдберг, М. Боришевський, Д. Грінфілд, Ф. Райс, К. Кім.

Термін «Інтернет – залежність» часто трактується дуже широко і означає велику кількість проблем поведінки і контролю над бажаннями. Основні п’ять  типів характеризуються в такий спосіб (саме в підлітковому середовищі вони поширені, а в інших «вікових» групах деяких може просто не існувати):

  1. Кіберсексуальна залежність – нездолане бажання до відвідування порносайтів, обговорення сексуальної тематики в чатах чи спеціальних телеконференціях «для дорослих».
  2. Пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств – надмірна кількість знайомих і друзів у Мережі, великі об’єми листування, постійна участь у форумах.
  3. Нав’язлива «фінансова» потреба у Мережі – гра в онлайнові ігри (як азартні так і рольові), постійні покупки чи участь в Інтернет-аукціонах.
  4. Інформаційне перевантаження (нав’язливий web-серфінг) – нескінченні подорожі по мережі, пошук інформації по базам даних і пошуковим сайтам.
  5. Комп’ютерна залежність – нав’язлива гра в комп’ютерні ігри або програмування та інші види комп’ютерної діяльності по Мережі [4].

Саме в підлітковому віці інтернет – залежність має найбільш негативний вплив, адже як і для кожного вікового періоду для підліткового віку характерна певна діяльність, що спрямована на засвоєння норм взаємовідносин, більшою мірою з однолітками. Як відомо, будь-яка діяльність спрямована на задоволення потреб. Спектр базових потреб сучасного підлітка досить широкий. Крім життєво важливих, у тому числі важливе останнє місце посідають соціальні потреби й потреби, пов’язані з недостатнім розвитком особистості [1.33c].

Говорячи про комунікативну сторону особистості, то її можна поділити на вербальну та невербальну. Саме за рахунок цих 2 компонентів забезпечується обмін інформацією, який необхідний людям для організації спільної діяльності. У віртуальному сп  ілкуванні (чат,ICQ, телеконференціях, Viber, програма, що дозволяє спілкуватися із співбесідником один на один, в режимі діалогова вікна), форум, гостьова книга і листування по e-mail вже трішки по-іншому. Звичайно тут теж присутні, як вербальна, так і невербальна комунікації, але Інтернет спілкування має свої особливості.

Якщо при аналізі звичайного спілкування ми використовуємо такі терміни як «круг спілкування», «референтна група», то стосовно віртуальної реальності необхідно ввести поняття «Інтернет співтовариство». Інтернет – співтовариство можна визначити як групу користувачів, що сформувалася в процесі віртуального спілкування в рамках певного Інтернет-ресурсу  і об’єднану  загальними інтересами, симпатіями або тематикою ресурсу [2].

Віртуальне спілкування володіє підвищеною в порівнянні із звичайними соціальними контактами емоційною насиченістю. Дуже часто і дуже швидко між співбесідниками виникають близькі відносини, часто перехідні у взаємну приязнь, дружбу, якщо співбесідники однієї статі,а між чоловіком і жінкою вони часто набувають більш інтимну форму, яка в Інтернеті іменується «віртуаний роман».

Вище перелічені особливості Інтернет-спілкування приводять до значного збідненню словарного запасу користувачів. Як наслідок можливе виникнення труднощів з афективною стороною спілкування, тобто з адекватною передачею і сприйняттям емоційного стану співбесідників. Ці труднощі, зокрема, пов’язані з втратою можливості вербально описати свої відчуття і емоції. Стандартність побудови фраз і використовування невеликого числа слів, мовних відтінків і синонімів згладжує емоційний фон бесіди. Всі ці особливості визначають не тільки специфіку комунікативних процесів в мережі, але і задають новий, “мережевий”, стиль сприйняття, передачі інформації, отже, і стиль мислення в нових категоріях.

Поза сумнівом, вплив комп’ютера на підлітка не можна недооцінювати. Залежність від комп’ютера – реально існуючий феномен. Не викликає сумніву той факт, що спілкування особистостей, у яких вже сформована залежність, є утрудненим. Вони віддають перевагу спілкуванню із комп’ютером в соціальних мережах, чим повноцінному спілкуванню. Механізм формування Інтернет- залежності дуже схожий з нікотиновою, алкогольною і наркотичною, хоча в інтернет-залежності немає прямої діючої речовини. Це не хімічна, а виключно психічна залежність, що впливає, втім, на ті ж рецептори в центрах задоволення.

У школярів підліткового віку залежність від інтернету може говорити також про наявність психологічних проблем - нереалізованості в колі спілкування, проблемних відносин у родині, труднощів з навчанням, від яких підліток поринає в більш успішне віртуальне життя.

 

Список використаних джерел та літератури

  1. Балонов І.М. «Комп’ютер і підліток» М.,2002р. стр.32-58
  2. Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності //Соціальна психологія.-2004. №5(7). Стр.149-154
  3. Искусство общения в Интернет, или сказкотерапия в действии //Мир ПК.- 1998.- №4 
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net