ДО ПРОБЛЕМИ ІДЕНТИЧНОСТІ СУЧАСНОЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Кихтюк Оксана Василівна
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки кандидат психологічних наук, доцент
Скалій Юлія Сергіївна
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки факультет психології, студентка

Постановка наукової проблеми та її значення. Ідентичність нерозривно пов’язана із самовизначенням та самоактуалізацією особистості у соціумі. Так, К. Г. Юнг розглядає ідентичність у якості стрижня, ядра, внутрішньої  сутності особистості, яка пов’язується із ціннісно-смисловою сферою [5]. У дослідженнях вказано, що прагнення здобути ідентичність корелює із прагненням особистості до цілісності. Найвидатніші дослідники цього явища – Е. Еріксон та Дж. Марсіа. Е. Еріксон у своїй концепції використовує поняття «особистісна ідентичність» та «соціальна ідентичність». Особистісна ідентичність є більш соціальною та усвідомлюваною, вона характеризує цінності, цілі, здібності, потреби, ідеали та інші особливості, зокрема професійні схильності. Соціальна ідентичність є ототожненням самого себе із іншими учасниками угруповання у поєднанні із прийняттям на себе суспільних ролей та прихильністю груповим цілям та ідеалам [4]. Соціальна ідентичність – процес усвідомлення індивідом власної належності до певних суспільних угруповань. По суті, є соціально-психологічним рівнем ідентифікації, уявленням особистості про саму себе, що формується у вигляді похідного від усвідомлення належності особистості до певного суспільного угруповання. Важливо зазначити, що формування будь-якої ідентичності відбувається під час соціалізації особистості [4]. У рамках міждисциплінарних досліджень ідентичність розглядається у вигляді інтегрованої системи ймовірних форм фізичної, розумової, суспільної діяльності, що засвоюється індивідом [4].

Важливу роль при цьому відіграє ідентифікація з певною соціальною групою (віковою, етнічною, статевою, професійною, економічною тощо). Розуміння самосвідомості особистості досить істотно залежить від того, до яких груп відносить себе особистість при самохарактеристиці [4]. І власне, у цій статті ми хочемо розглянути поняття «етнічна ідентичність» крізь призму соціальної. Перша, вважається як наслідок емоційно-когнітивного процесу свідомого сприймання етнічної приналежності, уподібнення індивіда представникам свого етносу і відділення від чужих етносів, вона є глибоким, особистісним та важливим переживанням своєї етнічної приналежності [2].

Поруч з приписуванням індивідом себе до носіїв власного етносу, етноідентичність охоплює важливі переживання цієї приналежності, як одного з найголовніших компонентів у системі уявлень особистості про себе. Варто зазначити, що ідентифікація – це процес, через який здійснюється етнічне ототожнення, а ідентичність – це наслідок процесу ідентифікації. [2]. Центральний зміст етнічної ідентичності формують етнічні стереотипи, а етнічна ідентичність – це наслідок процесу етнічної ідентифікації, що вивчається як опанування етнічних стереотипів у ході соціалізації особистості. [1].

Етнічна ідентичність, яка розглядається як система уявлень стосовно складових етнокультурного світу, що інтегруються із етнічною спільністю індивіда, формується, базуючись на усвідомленні індивідом власної належності до певного етносу. [3]

Виділено такі типи етнічної ідентичності: етноконцентрична, яка є орієнтацією особистості виключно на власну етнічну спільність (з нею пов’язані доля, плани, очікування та установки особистості); поліетнічна, що визначається однаковим ставленням стосовно декількох етносів у поєднанні із бажанням знати (чи наявним знанням) декількох мов, бажанням ознайомитися із декількома культурами; трансетнічна, яка є визначальною для тих індивідів, що не вважають себе належними до жодної із націй, які розглядають самих себе з позиції «громадян світу» [3].

Етнічна ідентичність є підструктурою соціальної ідентичності. Соціальна ідентичність разом з особистісною виступає частиною «Я-концепції». Множинність приналежностей до соціальних груп утворює ідентифікаційну матрицю особистості. Інформацію в ідентифікаційній матриці розподіляє ідентичність або група ідентичностей, яка переважає у даний момент [1].

Виклад основного матеріалу й обгрунтування отриманих результатів дослідження. Вибірку дослідження склало 60 студентів Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, віком від 18 до 20 років, за гендерною ознакою недиференціювалась. З метою емпіричного вивчення заданої проблеми було обрано такі методики: Тест «Хто Я?» ( М. Кун, Т. Макпартленд; модифікаця Т. В. Румянцевої); методика «Шкала фашизму» ( Т. Адорно, Е. Френкель-Брунсвик, Д. Левінсон, Р. Сенфорд); методика «Типи етнічної ідентичності» ( Г. У. Солдатової, С. В. Рижової).

За результатами тесту «Хто Я?» ( М. Куна, Т. Макпартленда; модифікація Т. В. Румянцевої), ми можемо зробити висновок, що для українських студентів важливішою є соціальна ідентичність, адже на перше місце у списку тверджень про себе 70% опитаних записали поняття соціальної спрямованості. Це свідчить про те, що досліджувані ототожнюють себе із іншими учасниками соціуму в поєднанні із прийняттям на себе суспільних ролей та прихильністю груповим цілям. І лише у 5 % респондентів домінує етнічна ідентичність, тобто уподібнення до представників свого етносу і відділення від чужих.  

Отримані результати за методикою «Шкала фашизму» (Т. Адорно, Е. Френкель-Брунсвик, Д.  Левінсон, Р. Сенфорд), дали змогу говорити про те, що у студентів переважає середній рівень схильності до антидемократичної ідеології – 95 % респондентів. Схильність особистості до антидемократичної пропаганди, що властива авторитарному типові особистості та зіставляється з рівнем антисемітизму й етноцентризму без конкретизації меншин та актуальних політико-економічних проблем. Проте, етнічно толерантна особистість є прямою протилежністю авторитарному типу особистості, котрому притаманна схильність до антидемократичної пропаганди. Розподіл досліджуваних відповідно до схильності до антидемократичних настроїв у відсотках представлений у діаграмі 2.

Діаграма 2

Діагностика етнічної самосвідомості та її транформації в умовах міжетнічної напруги, за допомогою методики «Типи етнічної ідентичності» ( Г. У. Солдатова, С. В. Рижова) продемонструвала нам високий рівень етнічної толерантності респондентів. За результатами дослідження у 83 % студентів домінує позитивна етнічна ідентичність, так звана форма «норма», що свідчить про позитивне ставлення як до свого народу, так і до інших, тобто толерантність до власної та інших етнічних груп. На рисунку (діаграма 3) ми бачимо повний розподіл у відсотковому значенні шести шкал, які представлені у методиці.

Діаграма 3

Діагностика етнічної самосвідомості та її транформації в умовах міжетнічної напруги, за допомогою методики «Типи етнічної ідентичності» ( Г. У. Солдатова, С. В. Рижова) продемонструвала нам високий рівень етнічної толерантності респондентів. За результатами дослідження у 83 % студентів домінує позитивна етнічна ідентичність, так звана форма «норма», що свідчить про позитивне ставлення як до свого народу, так і до інших, тобто толерантність до власної та інших етнічних груп. На рисунку (діаграма 3) ми бачимо повний розподіл у відсотковому значенні шести шкал, які представлені у методиці.

Висновки на основі даного дослідження показують, що для студентів важливішою є соціальна ідентичність та переважає середній рівень схильності до антидемократичної ідеології (фашизму). Домінування позитивної етнічної ідентичності свідчить про загальне доброзичливе ставлення як до свого народу так і до інших, що зіставляється з етнічною толерантністю. Перспективою подальших досліджень вважаємо необхідний більш якісний аналіз отриманих результатів, розширення вибірки дослідження.

Джерела та література

  1. Мотрук Р.В. Етнічна ідентичність як чинник професійного самовизначення особитості: досвід структурно-динамічного моделювання [Електронний ресурс] / Р. В. Мотрук // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2013. – № 2. –С. 174-180.- Режим доступу: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/Tippp_2013_2_25.;
  2. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: Підручник у 2-х кн. / Л. Е. Орбан-Лембрик – Кн.. 1: Соціальна психологія особистості і спілкування. – К.: Академвидав, 2004. – 210 с.;
  3. Рыжова С. В. Этническая идентичность в контексте толерантности. / С. В. Рыжова. - М.: Альфа – М, 2011. –  280 с.;
  4. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис: / Э. Эриксон / [перев. с англ. / Под ред. А. В. Толстых.] – М. : Издательская группа «Прогресс», 1996. – 344 с.;
  5. Юнг К.-Г. Конфликты детской души. / К.-Г.Юнг. — М.: Наука, 1995.  –  336 с.;
  6. Way, N. To be or not to be: an exploration of ethnic identity development in context / Way, N., Santos, C., Niwa, E. Y. // The intersection of personal and social identities. New directions for child and adolescent development. – 2008. – № 120. – Р. 61 – 79.;
  7. Yip, T. African-American racial identity across the life-span: Identity Status, identity content, and depressive symptoms / Yip, T., Seaton, E., Sellers, R. // Child Development. – 2006. – V. 77. – P. 504 – 517.
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [16.05.2017 11:11]
Актуальне дослідження! Чи є гендерні відмінності у сформованості етнічної ідентичності в студентської молоді?
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net