ДО ТЕОРЕТИЧНОЇ ПРОБЛЕМИ РОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВ’Я»

Тетяна Літвін
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Оксана Кихтюк
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Актуальність поставленого питання про здоров’я молодого покоління нашого суспільства, є важливим завданням сьогодення. Сучасний стан нашого життя обумовлений скаргами на погіршення здоров’я населення загалом. На нього може впливати екологічна ситуація в Україні та у світі, нездоровий спосіб життя, формування ставлення до здоров’я з боку молоді не як вичерпної цінності та інші фактори. Здоров’я можемо визначити як глобальний психічний стан особистості, для якого характерна динамічна гармонійність внутрішніх переживань і пов’язані з цим ефективність і успішність діяльності людини.

Метою статті є теоретичний аналіз сучасного наукового трактування сутності поняття здоров’я.

Термінологічно здоров’я розуміється як процес збереження й розвитку фізіологічних, біологічних і психічний функцій. Його також можуть розглядати як процес, що забезпечує життєдіяльність, необхідну якість життя і його тривалість, а також передумови для виконання людиною накреслених життєвих цілей.  Згідно поглядів психолога гуманіста К. Роджерса, людина вважається здоровою, коли вона довіряє своєму організмові. Вона вбачає в ньому важливе джерело інформації, використовує свої відчуття, почуття й думки, а не поради інших [5].

Світова наука розробила цілісний погляд на здоров’я як феномен, який інтегрує чотири сфери – фізичну, психічну, соціальну й духовнуДо сфери фізичного здоров’я включають такі чинники, як індивідуальні особливості анатомічної будови тіла, перебіг фізіологічних функцій організму в різних умовах спокою, руху, довкілля, генетичної спадщини, рівня фізичного розвитку органів і систем організму. Фізичне здоров’я обумовлюється здатністю організму до саморегулювання. Матеріальну основу формування фізичного здоров’я складає біологічна програма індивідуального розвитку організму людини. Вона опосередкована базовими потребами, які домінують у людини на різних етапах індивідуального розвитку організму (онтогенезу). До сфери психічного здоров’я належать індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей людини. Благополуччя в психічному здоров’ї особистості може бути порушене домінуванням певних та негативних за своєю суттю рис характеру, дефектами в моральній сфері, неправильним вибором ціннісних орієнтацій. Соціальне здоров’я стосується функціонування людини в суспільстві: її здатність зберігати та використовувати стосунки з іншими людьми, її соціальні зв’язки, ресурси, здатність до спілкування та його якість.  Духовне здоров’я  залежить від духовного світу особистості, складових частин духовної культури людства – освіти, науки, мистецтва, моралі, етики.  Передбачає почуття особистої відповідальності й свободи творення власного життя. Передумовою та виявом духовного здоров’я є «ствердження себе, суспільства й всесвіту» в їх неподільності [1; 2; 3].

Дослідники Є. Абрамова, А. Ленгле визначальним критерієм психічного здоров’я вважають спроможність жити у внутрішній злагоді, здатності духовного виміру людини спілкуватися із зовнішнім і внутрішнім світом [1]. Відомий психолог-гуманіст А. Маслоу, психічне здоров’я розглядає як наслідок повної задоволеності актуальним станом життя. Згідно з його поглядами, здорова людина – це щаслива людина, яка живе в гармонії сама із собою, не відчуває внутрішнього розладу [4]. 

На думку С. Д. Максименка, психічне здоров’я потрібно розуміти як аспект здоров’я загалом, який наголошує на етапі душевного комфорту, відсутності патологічних психічних виявів і здатності до ефективної діяльності й саморегуляції відповідно до власних цілей та інтересів. Тому можна визначити три головних компоненти духовного здоров’я: гарне духовне й фізичне самопочуття (з первинними факторами: повнота відчуттів, відсутність скарг); самоактуалізація (розвиток, автономія); повага до себе і до інших (відчуття власної цінності, здатність любити) [1]. Б. С. Братусь ввів поняття «особистісне здоров’я», розкриваючи його як відповідальність індивіда за вироблення необхідних орієнтацій, визначення загального змісту й призначення свого життя, ставлення до інших людей і до себе [2].

Таким чином, психічне здоров’я складний феномен, який охоплює всі конкретні ситуації психологічного, душевного й особистісного здоров’я. Психічне здоров’я людини може бути відмінним, хорошим, задовільним і поганим. Теоретичний аналіз проблеми засвідчує, що це стан духовного і фізичного благополуччя; здоровий спосіб життя; фізична і духовна рівновага людини; імунітет, який захищає організм. Ставлення до здоров’я як великої цінності, залежить від життєздійснення самої особистості та її побудови гармонійних відносин із навколишнім середовищем.

 

Джерела та література:

  1. Абрамова Г. С. Общая психология: Учеб. пособие для вузов.– 2ـе изд.– М.: Академ. проект, 2003.– 496 с.
  2. Братусь Б. С. Общая психология как университетская наука // Вестник Моск. унـта. Сер. 14, Психология.– 2002.– № 3.– С. 74–82.
  3. Максименко С. Д. Загальна психологія: Навч. посіб.– К., 2004.– С. 26–37.
  4. Маслоу А. Г. Психология здоровья. Преодоление дефицита и стремление к развитию – два типа мотивации // Психология мотивации и эмоций: Хрестоматия / Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, М. В. Фаликман.– М., 2002.– С. 534–547.
  5. Роджерс К. Р. Становление личности. Взгляд на психотерапию / Карл Р. Роджерс; (Пер. с англ. М. Злотник). – М.: Эксмо-Пресс, 2001. - 414, [1] с.; 21 см. - (Психологическая коллекция).
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net