ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ЕМОЦІЙ У РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Ганна Меда
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Антоніна Мітлош
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Постановка наукової проблеми та її значення. Юнацький вік характеризується змінами у світогляді та самоусвідомленні, утвердженням неповторної індивідуальності, усвідомленням свого бачення перспектив у майбутньому. Такі зміни нерідко супроводжуються переживаням кризи, що супроводжується непорозуміннями у стосунках з батьками, вчителями, дорослими, а також негативізмом поведінки у стосунках з ровесниками [2]. Емоції та особливості їх проявів у цей період відіграють важливу роль.

Мета роботи полягає у теоретичному обгрунтуванні та емпіричному розгляді особливостей проявів емоцій у ранньому юнацькому віці.

Виклад основного матеріалу й обґрунтування отриманих результатів дослідження. Емоції — це особлива форма взаємодії людини з навколишнім світом, яка спрямована  на  пізнання  світу та свого місця в ньому через саму себе у формі певних переживань [2].

С.Л. Рубінштейн вважав, що «саме мислення як реальний психічний процес є єдністю інтелектуального та емоційного, а емоція – єдністю емоційного й інтелектуального» [5, с. 96-97].

Л.Н. Вахрушева у результаті проведеного дослідження дійшла висновків, що чим більш успішно та гнучко юнак може управляти своїми емоційними реакціями, тим позитивніше він сприймається іншими. Також вченою встановлено, що чим краще людина розуміє свої власні емоції, тим  більш їй характерне позитивне ставлення до людей, емпатійність, сумлінність, відповідальність [1].

Серед українських вчених, які досліджували особливості емоційної сфери у період юнацького віку свої роботи присвятили С. П. Дерев’янко, Т. В. Зайчикова, Г. М. Свідерська та інші. Проте, ґрунтовних робіт з відповідними результатами досліджень із заявленої проблематики у вітчизняній науці все ще бракує.

У нашому емпіричному дослідженні особливостей прояву емоцій у ранньому юнацькому віці  взяли участь  30 старшокласників Корчинської ЗОШ I-III ступеня Львівської області. Вік досліджуваних – 15-16 років.

Для дослідження було застосовано методики «Знайдіть себе на цьому дереві» (П. Вілсона) та  «Визначення емоційності»( В. Суворова).

Аналіз отриманих результатів за методикою П. Вілсона «Знайдіть себе на цьому дереві» дозволив визначити 6  позицій, які характеризують актуальний емоційний стан та відповідність очікувань (бажаного стану) реальним обставинам життя досліджуваних (рис. 1).

 

Як видно на рисунку, у більшості досліджуваних переважає позиція  адаптованість до життя – 12 осіб (40%), цілеспрямованість спостерігається у 8 осіб (27%), товариськість – 5 осіб (17%),  стійкість життєвої позиці  у 3 осіб (10%), завищеність самооцінки – у 3%,  замкнутість також у 3%. Це  свідчить про те що, більшість досліджуваних пристосовані до життя, не бояться перешкод, завжди готові допомогти іншим.

Для виявлення рівня інтегрального показника емоційності особистості, було застосовано методику«Визначення емоційності» В.В. Суворова (рис. 2).

  

Аналіз отриманих результатів  показав, що в більшості досліджуваних переважає середній рівень емоційності 18 осіб (60%). Це означає, що переважна кількість досліджуваних вміють в міру проявляти свої емоції. Низький рівень емоцій спостерігається у 10 осіб (33%). Це свідчить про те що, в у різних соціальних ситуаціях досліджувані не виражають свої емоції. Високий рівень прояву емоцій лише у 2 осіб (7%). Особи з таким рівнем емоційності не уміють контролювати свої емоції.

Висновок і перспективи подальших досліджень. При вивчені особливостей прояву емоцій у ранньому юнацькому віці ми виявили, що найбільше у досліджуваних переважають адаптованість до життя, цілеспрямованість та товариськість. Також у досліджуваних переважає середній рівень прояву емоцій. Перспектива подальших наукових досліджень полягає у поглибленому емпіричному вивченні особливостей прояву емоцій у юнацькому віці та розробці тренінгової програми для корекції надмірного прояву емоцій.

 

Джерела та література:

  1. Вахрушева Л. Н. Выраженность структурных и качественных характеристик эмоционального интеллекта на этапе юности и ранней взрослости: дис. канд. психол. наук: 19.00.03 / Вахрушева Людмила Николаевна – Москва, 2011. – 202 с.
  2. Выготский Л.С. Учение об эмоциях: собр.соч. в 6 т. / Л.С. Выготский. – М.: Полит. издат, 1984. – Т. 6. – С. 160-284.
  3. Изард К. Психология эмоций: монография / Кэррол Изард; Пер. с англ. А.Татлыбаева. – СПб.: Питер, 1999. – 460 с.
  4.  Психология эмоций: Тексты / Под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. – М.: Изд-во МГУ, 1984. – 287 с.
  5. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1976. – 416 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net