ВПЛИВ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ НА ФОРМУВАННЯ ЕТНІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ У ШКОЛЯРІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Софія Макарчук
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Оксана Кихтюк
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Постановка наукової проблеми та її значення. На сучасному етапі розвитку українського суспільства все більшого значення набуває вивчення етнічної толерантності в поєднанні із національним вихованням молодого покоління. Зазначену  проблематику досліджують різні фахівці як психологи, педагоги, філософи, політологи, так і багато інших. Проблемі толерантності у сучасному світі присвячені роботи вчених М.П. Мчедлова і В.В. Шаліна. Серед зарубіжних вчених слід відзначити У. Альтерматта, Д. Берковича, К. Хартцеля, які  досліджують толерантність як культурну норму етнічного співіснування. У роботах російських авторів: Л.M. Дробижевої, В.Н. Іванова, Г.У. Солдатової, О.О. Сусоколова, В.О. Тішкова – розглядається процесуальна природа і характер протиріч в області етнокультурних взаємодій. Представники ще одного напряму – Р. Альб, Ф. Риггс міркують щодо способів упровадження принципу толерантності у політичну і соціокультурну традицію з метою подолання напруженості, запобігання проявам насильства й агресії. Питанням етнічної толерантності та самосвідомості, етнічної ідентичності присвячені праці сучасних українських учених, таких як: В.В. Горбунова, О.В. Квас, Ю.О. Михальчук, О.В. Кихтюк, Л.В.Засєкіна та інші. Проблемам взаємодії приймаючого співтовариства і вимушених мігрантів на основі норм терпимості присвячені регіональні дослідження: B.C. Белозерова, Г.С. Денисової, І.Н. Левченка, С.В. Рязанцева, М.В. Савви та ін. Сучасне вивчення толерантності різноманітне: феномен ксенофобії (А.В. Макарчук), етнічна соціалізація підлітка (О.П. Белінська, Т.Г. Стефаненко), етнічні стереотипи (О.В. Квас), толерантність у процесі надбання цілісності (О.Г. Асмолов, Є.Ф. Казаков, В.О. Тішков), ментальна толерантність між людьми різних культур (О.В. Перців), проблеми міжетнічної толерантності (А.В. Петріцький, Г.У. Солдатова), межі толерантності (П.М. Количев, Д.В. Сухушин) і багато інших. Базуючись на загальних поглядах Л.С. Виготського, О.Р. Лурії, Б.Ф. Поршнєва про суспільно-історичну природу етнічної психіки, а також на дослідженнях закономірностей виникнення та розвитку етнічної свідомості, проведених К.О. Абульхановою-Славською, В.С. Агєєвим, О.Г. Асмоловим, дослідники все більше зосереджують свою увагу на вивченні психологічних особливостей формування етнічної свідомості [8].

Особливу актуальність формування толерантності набуває в умовах багатонаціональних груп і колективів, де треба не допускати ситуацій прояву нетерпимості та нерівності дітей у правах й обов’язках. Різномовність у середовищі учнів частенько призводить до вибірковості у спілкуванні, національної ізольованості груп та окремих їх членів. Відмінність національно-етнічних особливостей, яким учні часто надають оцінний характер, а також специфіка сімейних установок, традицій накладають певний відбиток на поведінку, взаємовідносини у колективі, з навколишнім оточенням та між собою.

Мета нашої роботи полягає у теоретико-методологічному обґрунтуванні та емпіричному дослідженні впливу національного виховання на формування етнічної толерантності у школярів.

Виклад основного матеріалу. Найяскравіше трактування феномену толерантності у вираженов думці, що це не є поступка, поблажливість чи потурання, а це насамперед активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини [1; 2; 9; 10]. Існує чимало поглядів на розуміння та значення цього слова: наприклад, в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників; в суспільстві це означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій [1; 9].

Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з надання  людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечення їхньої  реалізації та зміцненння прагнення кожного до захисту прав інших [3; 4; 5].

Якщо розглядати толерантність з погляду учня початкового ступеня навчання, то вона являє собою повагу, сприйняття та розуміння думок інших людей, форм самовираження та самовиявлення особистості.

Проблема культури спілкування, толерантного ставлення до його учасників – одна з найгостріших  як в школі, так і в суспільстві загалом. Як зазначалося раніше у сучасному суспільстві загалом та в школах зокрема, зараз як ніколи, проявляється різноманітність народностей, що знаходить свій вияв  в мові, зовнішності, цінностях та інше , тому, коли потрібно сприймати іншу людину  такою, якою вона є, ми не завжди поводимося коректно і адекватно. Важливо бути терпимим по відношенню один до одного, що зазвичай нелегко. Процес формування толерантності у молодших школярів буде ефективнішим, якщо: розроблена система розвитку толерантності, що забезпечує можливості оволодіння необхідними цілями, завданнями, принципами, знаннями, уміннями толерантного характеру; організація процесу толерантного виховання спрямована не лише на активізацію навчально – пізнавальної роботи, але і на створення умов для включення молодших школярів в різні види соціально – значимої діяльності в школі і сім’ї; педагогічні умови формування толерантності включатимуть пізнавальний, особовий і комунікативний блоки [5; 6; 7; 8].

Висновки й перспективи подальших досліджень. Результати нашого теоретико-методологічного аналізу показують, що національне виховання є однією із складових формування етнічної толерантності. Однак, у формуванні зазначеного феномену велику роль відіграє роль як педагога, так і батьків та  соціального оточення. Результати нашого аналізу будуть актуальними для подальшого дослідження розглянутої нами теми.

 

Джерела та література:

  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел]. – К., Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.
  2. Грива О. А. Соціально-педагогічні основи формування толерантності у дітей і молоді в умовах полікультурного середовища / О. Грива. – Київ : ПАРАПАН, 2005. – 227 с.
  3. Мириманова М. Толерантность как проблема воспитания / М.Мириманова // Развитие личности. – 2002. – № 2. – С. 104–116.
  4. Погодіна А. А. Толерантность: термин, позиция, смысл, программа / А. А. Погодина // История. - «Первое сентября». – 2002. – № 11. – С. 4–5.
  5. Атрощенко Т. О. До питання здійснення процесу розвитку культури міжнаціонального спілкування у підготовці майбутнього вчителя початкових класів: прикладний аспект / Т. О. Атрощенко // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2004. – № 2. – С. 55–59. (a)Закон України “Про освіту” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
  6. Ісаєва М. Соціалізація як завдання вчителя початкових класів в умовах освітньо-виховного середовища класу / М. Ісаєва // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2012. – № 5. – Ч. 2. – С. 116–122.
  7. Палаткина Г. В. Формирование этнотолерантности у младших школьников / Г. В. Палаткина // Начальная школа. – 2003. – № 11. – С. 65–72.
  8.  Перепелкин Л. С. Этносоциология : учеб. пособие / Л. С. Перепелкин, С. В. Соколовский. – Новосибирск, 1995. – 365 с. Ангеліна Е.О. Етнічна толерантність [Електронний ресурс] / Е.О.Ангеліна. – Режим доступу до ресурсу : http://mdu.edu.ua/spaw2/uploads/files/4_22.pdf
  9.  Психология общения. Энциклопедический словарь / [под общ. ред. А.А. Бодалева]. – М.: Когито-Центр, 2011. – 600 с.
  10. Психология. Словарь / [Под общ. Ред. А. В. Петровского. М. Г. Яро-шевского]. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net