ПРОБЛЕМА ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТА ЯК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Наталія Кордунова
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Олена Хомич
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Сучасне життя вимагає від особистості високого рівня професіоналізму під час значної активізації внутрішніх ресурсів, свідомої активності і гармонійного розвитку. Орієнтація системи освіти на особистісні якості фахівця з високим рівнем професійних знань є основною метою вузівської підготовки студента до майбутньої професійної діяльності.

У сучасних психологічних дослідженнях зазначається, що процес професійного розвитку передбачає становлення студента як суб’єкта освітньої діяльності і здатність його до організації самостійних, професійних та особистісно значущих дій.

Реалії сьогодення вимагають від майбутніх фахівців професійної стійкості й готовності до своєї професійної діяльності. Саме тому особливо важливим у процесі професійного становлення є формування основ професіоналізму завдяки реалізації особистісного потенціалу. Усе це можливо за умов усвідомлення ролі власного особистісного потенціалу.

У психолого-педагогічній науці широко використовується термін «професійне становлення» особистості, а сучасні дослідники розглядають його з різних позицій та підходів.

 Т. Кудрявцев акцентує увагу на тому, що «професійне становлення» є тривалим процесом розвитку особистості із початку формування професійних намірів до повної реалізації себе в професійній діяльності. Він також вважає, що професійне становлення не є короткочасним актом, що охоплює лише період навчання у вищому навчальному закладі. Це тривалий, динамічний, багаторівневий процес, що супроводжується виникненням у суб'єкта ряду суперечностей і криз [2].

На думку вченого Е. Зеєра, професійне становлення, будучи «формоутворенням» особистості, адекватної вимогам професійної діяльності, припускає використання сукупності розгорнених у часі прийомів соціальної взаємодії особистості, включення її в різноманітні професійно значущі види діяльності. Такий підхід до розуміння процесу соціалізації дозволяє говорити про те, що особистість у цьому процесі повинна змінитися так, щоб відповідати вимогам професійної діяльності [1].

З нашої точки зору, професійне становлення, крім необхідності відповідати вимогам конкретної професійної діяльності, повинне розглядатись у контексті вирішення професійно важливих завдань, що поступово ускладнюються та сприяють оволодінню фахівцем необхідним комплексом професійно значимих ділових, особистісних, комунікативних, моральних якостей.

Професійне становлення студентів відбувається в рамках професійної підготовки і є досить складним процесом, що потребує врахування специфіки студентського віку як важливої стадії особистісного розвитку, виявлення сутності етапів та детермінуючих факторів становлення професіонала, визначення ролі і місця здібностей, інтересів, мотивів та індивідно-особистісних особливостей у формуванні професійно важливих якостей спеціаліста, а також оптимізації умов здійснення успішного професійного розвитку.

Зазначимо, що реалії сьогодення вносять свої зміни у процес формування майбутнього фахівця. Власне тому суб’єкт професійного становлення потребує високого рівня адаптування в межах різних професійних напрямків.

Дослідниця В. А. Семіченко  визначає, що діяльність студента як суб’єкта професійної підготовки є ефективною лише тоді, коли вона інтегрується із загальною системою професійної підготовки. Вона стверджує, що впродовж навчання необхідно враховувати як реальні психологічні якості майбутніх фахівців, так і подальші тенденції розвитку цих якостей [3].

Отже, професійне становлення майбутнього фахівця впродовж навчання у вищому навчальному закладі передбачає формування в особистості: здатності займати активну позицію в розвитку саморегуляції особистості щодо забезпечення максимального особистісного розвитку з мінімальними затратами;  позитивного ставлення до навчальної діяльності та ініціювання пізнавальної активності;  здатності планувати і прогнозувати своє професійне становлення;  усвідомлення своїх потенційних можливостей та готовності розвивати професійно важливі якості, які мають недостатній рівень сформованості;  здатності мобілізувати весь свій особистісний потенціал заради досягнення цілей розвитку себе як професіонала.

Таким чином, процес професійного становлення як психологічна категорія відображає процес саморозвитку людини впродовж життя, у межах якого відбувається становлення специфічних видів суб’єктної активності особистості на основі розвитку і структурування сукупності професійно орієнтованих її характеристик, що забезпечують реалізацію функцій пізнання, спілкування та регуляції в конкретних видах діяльності і на етапах професійного шляху.

Сучасне життя вимагає від особистості високого рівня професіоналізму під час значної активізації внутрішніх ресурсів, свідомої активності і гармонійного розвитку. Орієнтація системи освіти на особистісні якості фахівця з високим рівнем професійних знань є основною метою вузівської підготовки студента до майбутньої професійної діяльності.

 

Джерела та література:

  1. Зэер  Э. Ф.  Кризисы профессионального становления личности / Э.Ф. Зэер, Э.Э. Сыманюк // Психологический журнал. – 1997. – №6. – С. 35 – 44.
  2. Кудрявцев Т. В. Психология профессионального воспитания / Т. В. Кудрявцев. – Москва: Образование, 1996. – 303 с.
  3. Семіченко В. А. Теоретичні та методичні основи професійного самовиховання студентів вузу: навч.-метод. посібник / В. А.  Семіченко. – Хмельницький, 2001. – 254 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net