ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Людмила Стасюк
кандидат педагогічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Катерина Пʼятигорик
студентка факультету педагогічної освіти та соціальної роботи, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

В сучасному світі спостерігається дезінтеграція емоційного життя людини. Сучасна реальність є невичерпним джерелом стресових, критичних, травмуючих ситуацій. Повсякденна психічна травматизація є неминучим явищем, в якому проявляється ставлення людини до різноманітних факторів її життя. Внаслідок цього емоційна сфера стає вразливою. Тому надзвичайно важливим є усвідомлення людиною ролі та значення емоційної сфери в оптимізації діяльності, спілкування, психічного і фізичного здоровʼя.

Усе зазначене стосується педагогічної діяльності вихователя закладу освіти, оскільки він є провідною фігурою системи навчання та виховання дітей дошкільного віку. Його особистість і поведінка здійснюють величезний виховний і психологічний вплив на особистість дитини дошкільника.

Особливістю педагогічної діяльності вихователя є висока емоційна напруженість. Численні емоційні фактори носять як обʼєктивний, так і субʼєктивний характер. Ситуації емоційного перевантаження, повʼязані з високим рівнем афективної напруженості, дезорганізовують педагогічну діяльність, яка належить до складних, творчих видів діяльності. Повторювання ситуацій професійних стресів призводить до виснаження нервової системи вихователів, емоційних зривів. У звʼязку з цим у своїй праці педагог постійно стикається з необхідністю керування емоційними станами. Це викликає потребу пошуку найефективніших способів емоційної регуляції й саморегуляції в напружених ситуаціях своєї професійної діяльності.

Вивчення проблеми впливу напружених ситуацій на діяльність людини виявило, що вирішальна умова збереження стійкості й ефективної діяльності в таких ситуаціях є індивідуальні якості людини, її здібності, навички, установки, характер, темперамент та інші якості особистості.

Вивчаючи проблему напруженості, особливу роль науковці відводять емоційному компоненту, який співвідносить значущість ситуацій для субʼєкта з конкретними обставинами.

За визначенням дослідників М. І. Дяченко, Т. С. Кириленко, М. Д. Лівітова, К. К. Платонова, умови діяльності, що сприймаються й оцінюються людиною як важкі, складні, є напруженою ситуацією.

Розвитку психологічного напруження сприяє також специфіка педагогічної діяльності вихователя, характер якої позначається на особливостях емоційних переживань. Аналіз емоційних переживань у психолого-педагогічних дослідженнях носить багатоаспектний характер. Це повʼязано з вивченням  природи переживань, їх функціонального призначення. Переживання розглядаються як форма ставлення до ситуації, як форма емоційного відображення, як цілісний психічний акт, який включає всі сторони психіки й відображає всю повноту буття індивідуальності.

С. Л.  Рубінштейн переживання розглядає не лише як факт внутрішнього досвіду особистості, а й як особливу діяльність, за допомогою якої людині вдається перенести складні життєві ситуації [4].

В. А. Семіченко акцентує  увагу на тому, що емоційні процеси виконують регулятивно-впливову й керуючу функції в педагогічній діяльності. Емоції, що переживає педагог, детермінують мотиви педагогічного спілкування, впливають на розвиток комунікативних умінь і техніки педагогічної взаємодії [5].

І. Я. Зимня зазначає, що емпатійні стосунки й позитивний емоційний тон є необхідною складовою педагогічного спілкування, а соціальна оцінка й регулятивна функції емоцій значною мірою визначають характер, шлях і спосіб прийняття рішень педагогом [2].

На дуку О. О. Бодальова  методи навчання й дидактичні прийоми, які обирає педагог у взаємодії з дітьми, є ефективнішими за умови акцентуації на емоційну виразність фраз та інтонацій, мімічні, пантомімічні способи передачі інформації та почуттів [1].

Активність вихователя є результатом впливу різних за структурою і складом психічних станів.  Л. М. Мітіна вважає, що не продуктивні емоційні стани знижують ефективність навчання і виховання дошкільників [3].

Отже, можна стверджувати, що особливістю педагогічної діяльності є висока емоційна напруженість, яка може впливати на ефективність педагогічної діяльності вихователя закладу освіти. Численні емоціогенні фактори носять як обʼєктивний та і субʼєктивний характер. Особливості впливу напруженої ситуації залежить від психічного стану вихователя, його індивідуальних властивостей. Порушення регулюючої функції емоцій можливі при неузгодженості характеристик емоційного процесу з конкретними  особливостями й у мовами діяльності вихователя.

 

Джерела та література:

  1. Бодалев А. А. Личность и общение / А. А. Бодалев. – Москва: Педагогика, 1993. – 272 с.
  2. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата современного образования / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – №5. – С. 34 – 42.
  3. Митина Л. М. Психология развития конкурентно способной личности. – М: Просвещение. – 2008. – 292 с.
  4. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб: Питер. – 713 с.
  5. Семіченко В. А. Теоретичні та методичні основи професійного самовиховання студентів вузу: навч-метод. посібник / В. А. Семіченко. – Хмельницький, 2004. – 254 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net