Актуальність теми зумовлена подіями, які відбуваються сьогодні у нашій державі: неоголошена війна, заангажовані ЗМІ, політичні вибори в країні. Здавна інформаційно-психологічний (інформаційно- пропагандистський) вплив використовували для шантажу, залякування, підкупу противника, впливу на його поведінку. З’ясувалося, що інформаційно-психологічними засобами можна дуже ефективно впливати на інтелектуальну діяльність, психіку, свідомість, підсвідомість політичного і військового керівництв противника й особового складу його військ (сил), а також населення країни, проти якої ведуться бойові дії. Можна вважати, що означений вплив потужний інструмент інформаційної боротьби.
Мета дослідження – теоретичне визначення та обґрунтування головних аспектів інформаційно-психологічного впливу на особистість.
Інформаційно-психологічний вплив (ІПсВ) – це вплив на свідомість та підсвідомість особистості й населення з метою внесення змін у їхню поведінку і світогляд, базовими методами якими є навіювання і переконання [2; 4; 5]. Головним завданням інформаційно-психологічного впливу є зміна установок особистості. Здійснюється інформаційно-психологічний вплив шляхом унесення змін до інформації, яка надходить до об’єкта впливу, для формування в нього хибного уявлення про певні події, факти, явища та, завдяки цьому, спонукання його до прийняття певних рішень (учинення певних дій або бездіяльності), вигідних суб’єкту впливу. Головним завданням інформаційно-психологічного впливу є зміна установок особистості.
Механізм інформаційно-психологічного впливу ґрунтується на маніпуляції свідомістю мас і внесенням у свідомість цілеспрямованої дезінформації. Механізм духовного насильства над людиною, групою, масою спрямований на спотворення повідомлення про реальність, щоб, незважаючи на їх неправдивість, особа приймала їх як вірогідні й поступала б відповідно до цієї деформованої інформації.
На сьогоднішній день існує безліч випадків, коли одна людина впливає на думки, поведінку, стани, почуття, волю , мислення іншої людини. Але зміст і форма такого діяння може охоплювати не лише особу , а групу чи навіть соціум. Процес прийняття об’єктом інформаційно-психологічного впливу, спрямованого на емоційну сферу свідомості, специфічний. У ньому функціонують тільки сприйняття і запам’ятовування, мислення майже не здійснюється.
Проблему психологічного впливу досліджувало чимало вітчизняних та зарубіжних науковців-психологів. Зокрема, Саєнко О,Г. та Г. Р. Чистоклетов обґрунтував взаємозв’язок стратегій, в період проведення гібридної війни; А. Г. Парфенюк, Кара-Мурза С. Г. виявили психологічні способи впливу в процесі спілкування та інші [1; 2; 3; 4; 5].
Для інформаційно-психологічного впливу характерні певні закономірності, а саме:
- якщо він спрямований на емоційну сферу людей, їх потреби, то його результати відчуваються на спрямованості й силі спонукань, бажань і прагнень людей;
- коли під впливом виявляється емоційна сфера психіки, то це відображається на внутрішніх переживаннях, міжособистісних стосунках людей; поєднання впливів на обидві названі сфери дозволяє впливати на вольову активність людей і таким чином керувати їх поведінкою;
- вплив на комунікативно-поведінкову сферу, специфіку взаємовідношень і спілкування дозволяє створювати соціально-психологічний комфорт і дискомфорт, змушує людей співробітничати чи конфліктувати з іншими;
- в результаті психологічного впливу на інтелектуально-пізнавальну сферу людини змінюються в необхідну сторону її уявлення, характер сприйняття нової інформації, як підсумок – «картина світу людини» [1; 2; 3; 4].
Отож, аналіз термінологічних понять «інформаційно-психологічний вплив», «інформаційна зброя», «інформаційна війна» дає змогу зробити висновок, що вони пов’язані з такими факторами:
- інформаційно-комунікаційними;
- конвергенцією нових інформаційних технологій та їхнім впливом на різноманітні сфери діяльності і механізми функціонування суспільства;
- впливом масової культури на свідомість і поведінку людей за допомогою широкодоступних каналів передачі інформації;
- стандартизацією способу життя більшості населення;
- удосконаленням засобів маніпулювання людьми, тобто створенням на стан останніх таких регуляторних механізмів інформаційного впливу, які б допомогли впродовж тривалого проміжку часу зберігати й підтримувати його для досягнення поставлених цілей.
Висновки: наше життя наповнене різними впливами, які мають особливу структуру, закони, принципи. Тому, одні впливають на зміни людської активності (поведінки, діяльності, спілкуванні, вчинках), інші змінюють мотивацію, пізнавальні процеси, ще інші – в емоційну-вольову сферу особистості. Таким чином головне значення в подолання інформаційно-психологічного впливу, в покращенні якості життя, складових суспільного буття повинно бути усвідомлення та вивчення закономірностей, технологій, засобів і прийомів психологічного впливу на особистість, професійні громади, малі і великі соціальні спільноти.
Джерела та література:
- Бурячок В. Технологія використання уразливостей web ресурсів у процесі організації та проведення мережевої розвідки інформаційно-телекомунікаційних систем [Електронний ресурс] / В. Бурячок // Безпека інформації. - 2013. - Т. 19, № 2. - С. 83-87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bezin_2013_19_2_3
- Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием./ С. Г. Кара-Мурза — М.: Изд-во: Эксмо, 2005. — 832 с
- Парфенюк Н. В. Інформаційно-комунікативні технології як компонент якості професійно-орієнтованого навчання у системі вищої освіти [Текст] / Н.В. Парфенюк // Матер. міжн. наук.-прак. конференції «Інноваційні технології навчання обдарованої молоді» (м. Одеса, 6-7 грудня 2017 року) – С. 65-66.
- Саєнко О. Г. Механізм інформаційно-психологічного впливу в умовах гібридної війни / О. Г. Саєнко. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Психологія. - 2015. - Вип. 1. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2015_1_11
- Чистоклетов Л. Г. Інформаційно-психологічні впливи як невід’ємна складова парадигми інформаційної безпеки / Л. Г. Чистоклетов, В. Й. Шишко // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. серія психологічна. - 2012. - Вип. 2(1). - С. 183-193. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2012_2(1)__24.