АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПРОВЕДЕННЯ КОНФІДЕНЦІЙНОЇ БЕСІДИ ЗАХИСНИКА ІЗ ЗАТРИМАНОЮ ОСОБОЮ

Віталій Єлов
керівник Юридичної клініки «Ad Astra» юридичного факультету, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Марія Єлова
студентка юридичного факультету, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Першою  дією адвоката при вступі у кримінальну справу на стадії затримання особи, має бути організація повноцінної бесіди з підзахисним. ігнорування значення такої бесіди, її формальність може позначитися на результатах усієї подальшої роботи адвоката як захисника [1].

Тактика бесіди адвоката з підзахисним у кожному конкретному випадку залежить від багатьох факторів: особи підзахисного з її індивідуальними фізичними, психофізіологічними, соціальними характеристиками, рівнем культури та інтелекту; її емоційного стану,  місця, умов та обстановки бесіди (вулиця, камера затриманих, слідчий кабінет, ІТТ,  присутність законних представників тощо); характеру ймовірної підозри; а також від особистих якостей самого адвоката, його досвіду, кваліфікації, напрацьованих ним навичок роботи із затриманими особами. Однак деякі  елементи мають бути притаманні такій бесіді завжди.

Враховуючи, що затриманні особи як правило відчувають певний психологічний дискомфорт, адвокату не рекомендується відразу приступати для з’ясування обставин вчиненого, обставин затримання тощо.

Перш за все необхідно встановити взаєморозуміння  та викликати в цієї особи довіру,  оскільки без взаєморозуміння та взаємної довіри повноцінний захист у кримінальній справі не може бути достатньо ефективним. 

Встановлення взаєморозуміння  - це налагодження контакту через розмову [3,с.9]. Перші питання повинні бути простими і звернутими до клієнта з метою отримання  інформації про нього

Перш за все,  адвокату  слід представитися, повідомити клієнту на якій підставі він бере участь у справі ( договір про надання правової допомоги та з ким саме він укладений, доручення органу безоплатної правової допомоги).

Далі , адвокату слід вияснити,  як звати затриманого, як би він хотів щоб до нього  звертатися, його місце фактичного проживання та реєстрації, місце роботи, посада яку він займає.

Також немаловажним є вияснення питань про  сімейний стан затриманого, відомості про дружину, дітей, батьків та їх взаємовідносини. Вияснення цих обставин є важливим з огляду на те, що не виключено що затриманий деякий час перебуватиме в камері затриманих чи в ІТТ, а тому виникне потреба в забезпеченні його всіх необхідним (білизною, одежею, взяття  туалетними належностями).

Не менш важливою  інформацією для захисника є інформація про наркотичну чи алкогольну залежність  затриманого, його захворювання, психіатричне чи психологічне лікування, а також відомості про судимості.

Власне, в процесі вияснення цих питань, захисник отримує інформацію про клієнта , про його психологічний стан, про його інтелект, що дасть змогу в майбутньому обрати захиснику оптимальний варіант поведінки із затриманою особою.

Дуже важливе значення в спілкування  також має встановлення довіри між захисником та затриманою особою.

На думку психологів , довір’я буває свідомим і несвідомим [2]. Свідоме довір’я,  пов’язано з тим, наскільки добре затриманий знай свого захисника.

Свідоме довір’я може бути  сформовано в тому випадку, якщо затриманий чи його близькі запрошують знайомого захисника, якого вони добре знають, чи знають про нього від своїх рідних,  знайомих.

А несвідоме – обумовлюється схожістю співрозмовників, а також тим, наскільки внутрішній світ затриманої особи співпадає із внутрішнім світом захисника[3,с.10]. Саме тому, якщо захисник матиме справу із затриманою особою, яку він бачить вперше, тому для заволодіння довірою з боку затриманого, захиснику необхідно  намагатися справити на нього враження людини, якій не байдужа доля затриманого, людини яка робить все для того щоб допомогти затриманому.

Крім цього, дуже важливим елементом в цьому спілкуванні є вияснення в затриманого чи роз’яснювалися йому права, чи знає він та розуміє сутність його прав. Роз’яснюючи права затриманому, адвокат повинен з’ясувати, чи не бажає він запросити іншого адвоката

Після того як захисник познайомився з клієнтом, отримав відомості про його інтелект, психологічний стан , коли він помітив що затриманий певним чином заспокоївся, адаптувався до середовища, він може переходити до з’ясування обставин фактичного затримання., суті його показів, якщо вони мали місце до його приходу, чи застосовувався до нього примус в будь якій формі, та обговорювати питання подачі скарг на дії працівників правоохоронних органів та  інші питання.

На завершення у будь-якому разі адвокат повинен з'ясувати, чого особа очікує від нього, якого результату прагне.

 

Джерела та література:

  1. Тактика бесіди адвоката з підзахисним. Режим доступу: https:// pidruchniki. com/1164091 360857 /pravo/ taktika_besidi_advokata_pidzahisnim
  2. Юлия Звездина . О психологических аспектах ингтервьюированеия. Режим доступу: www.lawclinic.ru (27/0002). – 4 с.
  3. Єлов В.А. Формування окремих професійних навичок роботи з клієнтом у студентів юридичних факультетів: навчальний посібник для студентів та викладачів юридичних вузів, практикючих юристів – Луцьк.РВВ «Вежа» Волинського державного університет цім. Л.Українки, 2004.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net