Період активного впровадження реформ в Україні супроводжується змінами у сфері державної служби. Закон України «Про державну службу» представляє таку модель державної служби, яка базується на поєднанні двох сторін-учасників процесу управління – державних службовців та споживачів управлінських послуг, які іменуються громадянин, людина, народ.
Державний службовець – це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов’язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби [1]. Один з основних обов’язків державного службовця (ст. 10) – недопущення порушень прав і свобод людини та громадянина. Таке широке розуміння цієї спеціалізації та можливостей її реалізації, робить актуальним запитання – які уявлення про цю професію існують у самих працівників державної служби, тобто у межах яких концептів вони її описують.
З точки зору психолінгвістики концепт – це «спонтанно функціонуюче в пізнавальній та комунікативній діяльності індивіда базове перцептивно-когнітивно-афективне утворення динамічного характеру, що підкоряється закономірностям психічного життя людини і внаслідок цього по ряду параметрів відрізняється від понять і значень як продуктів наукового опису з позицій лінгвістичної теорії» [2, с. 39]. Таким чином, основою концепту в психолінгвістичному розумінні стає не лише понятійний зміст (як в рамках когнітивного і лінгвофілософского підходів), а й блок знань, що представляє собою сукупність конкретно-образних (зорових, слухових, смакових та ін.) елементів в психіці людини.
Серед методів дослідження вербалізованих концептів найчастіше виокремлюють: асоціативний експеримент, аналіз дефінційних значень, етимологічний аналіз, когнітивно-семантичний аналіз, аналіз концептів в різних культурах, фреймовий аналіз тощо [4]. Важливу роль при дослідженні концептів відіграє фреймовий аналіз, оскільки кожна мовна структура співвідноситься як правило, хоча б із одним фреймом. Фрейм – багатоаспектний концепт, що є сукупністю стандартних знань про предмети, явища і ситуації.
Отже, метою дослідження є здійснення фреймового аналізу вербальних репрезентацій концепту «державний службовець».
Матеріалом дослідження слугувало незакінчене речення «Державний службовець – це…». Вибірку дослідження склали 34 державних службовців апарату, структурних підрозділів ОДА, окремих територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з досвідом роботи 1-2 роки.
Фреймовий аналіз отриманих результатів здійснювався у декілька етапів, що були запропоновані дослідниками Л.В. Засєкіною та С.В. Засєкіним [3, c. 83-84].
Реалізація описаних етапів фреймового аналізу тексту, а саме закінчення речень студентами-богословами, дав змогу виділити чотири провідних категорії: суспільство (36,2%), люди (32,6%), діяльність (19,6%), цінності (11,6%). Розподіл слів за кількістю у кожній категорії представлений на діаграмі 1.
Діаграма 1. Фрейми концепту «державний службовець»,%
Виділення представлених у кожному фреймі найчастотніших слів дало змогу побудувати сценарій досліджуваного дискурсу. Категорії та їхні найтиповіші представники надані у табл.1.
Таблиця 1
Результати фреймового аналізу концепту «державний службовець»
№ |
Категорії |
Прототипи категорій (кількість) |
1 |
Люди |
Людина 20, Особа 8, Представник 7, Громадяни 3, Виконавець 2, Фахівець, Службовець, Професіонал, Патріот, Особистість |
2 |
Суспільство |
Держава 24, Суспільство 4, Закон 4, Україна 4, Влада 3, Органи 3, Конституція 2, Країна 2, Гілка, Кодекс, Політика, Право |
3 |
Діяльність |
Функції 7, Обов’язки 3, Завдання 2, Посада 2, Справа, Галузь, Інструкція, Проекти, Заробітна плата, Представництво, Діяльність, Служба, Рахунок, Одиниця, Відповідь, Питання, Проблеми |
4 |
Цінності |
Знання 3, Інтереси 3, Думки, Цінності, Пріоритети, Цілі, Враження, Бажання, Вміння, Життя, День, Процвітання |
Найбільш представленою категорією у тексті описі державного службовця є фрейм суспільство. Найчастотніші поняттями фрейму – держава, суспільство, закон, Україна та влада. Цей фрейм відображає бачення державної служби, як правової, нормативної діяльності держави для суспільства з дотриманням конституції, законів, кодексів.
Другою за кількістю слів у категорії є фрейм люди, ключовими поняттями якого є людина, особа, представник, громадянин. Так, досліджувані називають державних службовців представниками, виконавцями, патріотами. Насправді часте вживання слів із цього фрейму характеризує професію державного службовця, як діяльність людини для блага інших людей, громади, народу.
Фрейм діяльність відображає своєрідний зміст чи функції державної служби. Так, найчастотнішими поняттями фрейму є функції, обов’язки, завдання. Так, державні службовці характеризують свою діяльність як представництво, вирішення завдань і проблем, надання відповідей, ведення проектів, надання та виконання інструкцій.
Найбільш різноплановим і найменш чисельним у досліджуваному тексті є фрейм цінності. Найчастотніші поняттями фрейму – знання, інтереси, думки. Тобто державні службовці таким чином визнають необхідність багатьох особистісних та професійних вмінь та навичок для успішної реалізації себе як спеціаліста у цій галузі. А також у межах цього фрейму досліджуванні окреслюють основні цілі своєї діяльності – захищати інтереси громадян та процвітання держави.
Відбір найчастотніших слів у кожному виділеному фреймі дає змогу сконструювати сценарій досліджуваних текстів: людина, держава, функції, знання та інтереси. Сценарій дискурсу чітко демонструє головну мету професійної діяльності державних службовців.
Отже, здійснений фреймовий аналіз дав змогу змоделювати бачення та уявлення державних службовців щодо основних характеристик обраної ними професії.
Здійснений фреймовий аналіз дав змогу виділити чотири провідних категорії: суспільство, люди, діяльність, цінності. Найбільшу кількість слів містять фрейми суспільство і люди. Найменшим за об’ємом є фрейм цінності.
Шляхом виокремлення найчастотніших слів у кожному фреймі було визначено сценарій досліджуваного тексту щодо концепту «державний службовець»: людина, держава, функції, знання та інтереси. Тобто людина, яка використовуючи свої знання, виконує функції держави для реалізації її інтересів.
Здійснене дослідження не претендує на повне розкриття досліджуваної проблеми, але може воно може бути поштовхом до подальших психологічних та психолінгвістичних досліджень. Так, перспективи досліджуваної проблеми полягають у порівнянні відповідних уявлень щодо професії у державних службовців та представників інших професій.
Джерела та література:
- Закон України «Про державну службу» Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII // http://www.kmu.gov.ua/
- Залевская А. А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. – Воронеж: Из-во ВГУ, 2001. – С. 36-45.
- Засєкіна Л. В. Психолінгвістична діагностика: навч. посіб. / Л.В. Засєкіна, С.В. Засєкін. – Луцьк: Вежа, 2008. – 188 с.
- Мунтян Л. В. Концептуальний аналіз та методи дослідження вербалізованих концептів // Наукові записки. Серія Філологічна. – 2013. – Випуск 33. – С. 103-105.