З набуттям чинності Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889 виникла необхідність посилення уваги до професійної компетентності служб управління персоналом у системі державного управління взагалі та розвиток психологічних компетенцій зокрема. Образ «кадровика» держслужби дотепер сприймається як функціонально обмежена та нетворча робота, спрямована на обмежений набір функцій, який більшою мірою зводиться до реєстрації та ведення кадрового обліку. У цій ситуації часто губляться дуже значимі функції менеджерів по персоналу, а саме робота по створенню сприятливого психологічного клімату в колективі, постійна комунікація з персоналом та менеджментом компанії, профілактика та фасилітація організаційних конфліктів, інноваційні підходи до створення організаційної культури та розвитку команди, аналітична робота щодо прогнозування та стратегії розвитку організації, а також забезпечення кадрового резерву, набору персоналу, мотивації, адаптації та психологічного супроводу працівників.
Перехід від кадрових служб до служб управління персоналом в органах публічного управління вимагає співпраці безпосередніх менеджерів по персоналу та фахівців у сфері психології. Адже державні службовці є самі по собі специфічною категорією працівників, які є представниками чинної державної влади, що здійснюють всі професійні функції від імені та за дорученням держави. Тому це висуває підвищенні вимоги до моральних якостей, відповідальності, дисциплінованості, доброчесності та особистісних якостей працівників. Таким чином, управління персоналом державної служби можна розглядати як надважливу ланку органу, який формує всю систему комунікації та від якої в кінцевому рахунку залежить ефективність та результативність професійної діяльності держслужбовців. Отже, служби персоналу не повинні бути лише технічним додатком управлінських структур, вони мають визначальну роль у формуванні кадрової політики та стратегії розвитку всієї організації.
З метою виявлення актуальних потреб в отриманні психологічного навчання та супроводу з питань управління персоналом у державних органах нами у рамках підписаного Меморандуму про співпрацю між Волинським обласним центром підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій та кафедрою загальної і соціальної психології та соціології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки було здійснено опитування голів служб управління персоналом органів державної влади щодо необхідності підвищення психологічної компетентності працівників служб управління персоналом. Загальна кількість опитаних становила 30 чоловік. В результаті опитування найбільш важливими якостями спеціаліста з управління персоналом у сфері публічного управління виявились: комунікабельність (19), стресостійкість (12), компетентність (12), професіоналізм (6), впевненість (3), уважність (2) та прийняття змін, або гнучкість (2). Найбільш негативними якостями спеціаліста з управління персоналом опитуванні вважають конфліктність (8), некомпетентність (8), існування лише власної думки (8), невміння планувати роботу (6) та надмірну емоційність (4). Найбільш важливими напрямами діяльності служб управління персоналу опитані вважають наступні:
- Адаптація: процес і дії, спрямовані на те, щоб прийняті на роботу працівники швидко засвоїли необхідні навички, познайомились з колективом і правилами, які прийняті в організації (17)
- Кадрове діловодство: оформлення трудових відносин відповідно до трудового законодавства (14)
- Розвиток персоналу: атестація персоналу, формування та робота з кадровим резервом, навчання персоналу (13)
- Корпоративна культура: почуття спільності, відданості організації, лояльності (10)
- Рекрутинг: пошук нових працівників, відбір кандидатів в процесі співбесід, психологічне тестування (9)
- Мотивація: розробка привабливих для працівників компенсаційних пакетів щодо умов праці та оплати (4)
Стосовно найбільш актуальних напрямків психологічного супроводу персоналу, які вимагають додаткового навчання, було відзначено наступні теми:
- Сресостійкість та технології опанувальної поведінки (15)
- Профілактика емоційного вигорання в професії (13)
- Емоційна безпека та управління емоціями у взаємодії з клієнтами (9)
- Тренінг управління конфліктами (8)
- Мотивація персоналу: психологічний супровід (7)
- Психодіагностика (підбір адекватного психологічного інструментарію для підбору та оцінки персоналу) (7)
- Мистецтво публічного виступу (5)
- Тайм-менеджмент та організація робочого часу (4)
- Тренінг комунікативної компетентності (3)
- Лідерство та командоутворення (3)
- Тренінг протистояння маніпуляціям (1)
Отримані дані дадуть змогу спільно з Волинським обласним центром підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій створити професійні програми для керівників служб персоналу, які матимуть на меті підвищення їх психологічної компетентності.
Джерела та література:
- Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 88.