Прояви агресії – досить поширене явище у сучасному світі, зумовлене труднощами у соціально-економічній, політичній та етико-психологічній сферах. Дестабілізація економіки, зниження життєвого рівня населення країни тощо призводить до виникнення внутрішніх конфліктів, напруги та агресії, що, в свою чергу, провокує збільшення форм девіантної поведінки особливо серед молоді.
Саме це і актуалізує мету роботи, яка полягає у теоретичному та емпіричному розгляді психологічних особливостей діагностики проявів агресії у юнацькому віці.
Дослідження агресивної поведінки завжди було в центрі уваги зарубіжних та вітчизняних вчених та досі залишається предметом постійних дискусій. На сьогодні термін «агресія» має широке поширення для позначення насильницьких загарбницьких дій. В основному ж під агресією розуміється шкідлива поведінка. Причому в понятті «агресія» об’єднуються різні за формою і результатами акти поведінки – від таких, як злі жарти, плітки, ворожі фантазії, деструктивні форми поведінки, до бандитизму і вбивств [1].
Вагомий внесок у дослідження психології агресивної поведінки зокрема належить А. Амбрумовій, Ю. Антоняну, О. Бандурці, О. Беці, В. Волкову, В. Глушкову, В. Гульдану, А. Зелінському, М. Костицькому, В. Медведєву, В. Самовічеву, О. Севєрову, В. Синьову, С. Тарарухіну, Г. Хохрякову, І. Шмарову. Проте, проблема агресивної поведінки на сьогодні залишається недостатньо розробленою. Особливо, що стосується питань її діагностики. Існуючі закордонні методики, створені спеціально для вивчення психології агресії, не захищені від установочних відповідей, а тому потребують удосконалення, тим більше, що отримані за їх допомогою результати не завжди дозволяють визначитись щодо детермінант агресивної поведінки, не дають змоги спостерігати динаміку та прогнозувати розвиток агресивних тенденцій [2].
Для досягнення поставленої мети нами було сформовано дослідницьку вибірку (45 осіб) зі студентів різних факультетів СНУ імені Лесі Українки.
У емпіричному дослідженні проявів агресії юнаків ми використовували проективну методика «Неіснуюча істота» (М. Друкаревич) [4] для дослідження загальних особливостей особистості, агресивності та труднощів у спілкуванні; проективну методику «Кактус» (М. Панфілова) [3] для дослідження емоційно-особистісної сфери людини, виявлення наявності агресії, її направленості і інтенсивності; опитувальник рівня агресивності Басса-Дарки та тест А. Ассінгера для оцінки агресивності у стосунках.
Результати емпіричного дослідження засвідчують, що лише 37% досліджуваних студентів мають помірний рівень агресії, у 7% взагалі відсутні будь-які можливості її прояву. Тоді як у більшої половини респондентів (56 %) високий рівень агресії (у 40% досліджуваних агресія несе скоріше руйнівний характер, ніж конструктивний, а у 16 % досліджуваних надмірний рівень агресії).
За результатами тестування загальний індекс вираженості агресії у 16% досліджуваних на низькому рівні, у 61% агресія на середньому рівні та 23% досліджуваних мають середній рівень вираженості проявів агресії.
Якщо ж говорити про форми агресії, то у 23% досліджуваних переважаючим є почуття провини, у 16% переважає вербальна агресія, тобто вираження негативних почуттів через крик, у 3% – підозрілість, у 8% – образа, у 10% – негативізм, у 13% – роздратування, у 16% – непряма агресія та у 11% – фізична агресія.
Таким чином, результати дослідження засвідчують, що проблема агресії у юнацькому віці є дуже актуальною, спостерігається лише невелика кількість низьких показників прояву агресії, а це означає, що необхідно працювати над її корекцією. Студенти мають прояви ворожості, є агресивними, імпульсивними, наявні також ознаки аутоагресії. Результати багатьох методик показали, що у респондентів яскраво вираженими є вербальна агресія, фізична агресія, ворожість, роздратування, образа та почуття провини.
Джерела та література:
- Кернберг О. Ф. Агресія при розладах особистості і перверсії / О. Ф. Кернберг. – М.: Наука, 1998. – 521 с.
- Мойсеєва О. Є. Психологія агресивності: сутність та можливість корекції / О. Є. Мойсеєва. – К. : Видавництво ТОВ «КММ», 2008. – 208 с.
- «Кактус» графічна методика М.А. Панфілової [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://psiukrearth.ru/psihologichni-testi-ta-igri/7778-kaktus-grafichna-metodika-m-a-panfilovoi.html
- Тест «Неіснуюча тварина» – малюнок і його інтерпретація [Електронний ресурс] – Режим доступу: http: //psiukrearth.ru/psihologija-vihovannja/2277-test-neisnujuche-tvarina-maljunok-i-jogo.html