ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ УСПІШНОСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Тамара Михайлівська
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Тамара Дучимінська
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Важливим та необхідним механізмом реалізації суб’єктної активності, що полягає у співвіднесенні суб’єктивних бажань і можливостей особистості з об’єктивними вимогами є – регуляція.

Дослідженню психологічних особливостей регуляції присвячена низка праць зарубіжних та вітчизняних вчених. Зокрема, О. Запорожець, Б. Зейгарник, В. Іванников, О. Конопкін, Д. Леонтьєв, Г. Пригін та ін. описують її види; О. Конопкін, В. Моросанова, О. Осницький, Р. Сагієв розглядають проблему регуляції з погляду її структурно-функціональних та індивідуально-стильових особливостей; особливості регуляції мислительної діяльності висвітлені у роботах В.  Моляко, І. Пасічника, Н. Пов’якель [2].

Значна увага приділяється вивченню ціннісної регуляції, як внутрішньої особистісної складової (З. Карпенко, Д. Леонтьєв, Ю. Миславський, О. Музика, Н. Пов’якель), яка характеризує прагнення особистості до саморозвитку та визначає вибір вектору діяльності. А це надзвичайно важливо саме для навчальної діяльності, одним з завдань якої є розвиток особистості [3]. О. Музика визначає, що основними регуляторами діяльності є суб’єктні цінності. Про ціннісну регуляцію діяльності варто говорити лише щодо тих видів діяльності, які мають стійкі характеристики та впливають на розвиток особистості, наприклад, щодо навчальної діяльності [4].

У низці досліджень безпосередньо йдеться про роль цінностей у процесі регуляції навчальної діяльності (Н. Пов’якель, Г. Радчук, Ю. Мисливський, Н. Никончук, А. Пасніченко, О. Савиченко). Вчені розглядають ціннісну регуляцію навчальної діяльності як свідомий динамічний, оснований на ціннісному ставленні до діяльності та спрямований на саморозвиток процес, який включає оцінку, виконання, контроль, рефлексію та корекцію результатів діяльності [3].

Метою нашої роботи є вивчення особливостей ціннісної регуляції успішності навчальної діяльності старшокласників.

Типологічний аналіз ціннісно-мотиваційних особливостей школярів дозволяє судити в певній мірі про їхні індивідуальні відмінності і конкретизувати варіанти прояву змісту ціннісних орієнтацій при різній мотивації в навчальному процесі, запропонувати практичні технології підвищення мотиваційного значення навчальної діяльності за рахунок її ціннісного насичення.

Проблема дослідження особливостей змісту ціннісних орієнтацій школярів з різними типами навчальної мотивації полягає в тому, що спостерігається посилення в останні роки розуміння ролі мотивації в регуляції навчальної діяльності [1]

Для досягнення поставленої мети було сформовано дослідницьку вибірку, яку склали учні 10-11-х класів (40 осіб) шкіл м. Луцька.

Для дослідження особливостей ціннісної регуляції успішності навчальної діяльності старшокласників було обрано такі методики: методика ліагностики «Ціннісних орієнтацій» М. Рокича; С. Бубнова; методика вивчення мотивації навчання старшокласників М. Лукьянова, Н. Калініна. Одним із діагностичних критеріїв були результати успішності навчальної діяльності (середній бал) за два останні півріччя.

Результати емпіричного дослідження засвідчили, що для більшості старших школярів (61 %) найбільш значущими термінальними цінностями є здоров'я, любов, матеріальна забезпеченість, друзі і щаслива сім'я. Крім того, на перші місця учні ставлять таку цінність як здоров’я. Це означає, що вони все-таки розуміють його важливість. Наступними в структурі цінностей учнів виявлено любов і друзі (спілкування). Такі цінності що пов’язані з навчанням, як розвиток і пізнання, у досліджуваних перебувають на 12 і 13 рангах. Це говорить про те, що особливого прагнення до навчання у старших школярів не виявлено.

Найбільш значущими інструментальними цінностями для підлітків є незалежність, тверда воля і життєрадісність, які займають відповідно 1, 2 і 3 ранги. Така цінність як освіченість для підлітків не особливо значима і займає тільки 5 місце в системі цінностей. Така цінність як вихованість – на 12 місці.

Слід зазначити, що в учнів переважають соціальні мотиви (52 %), частка позиційного мотиву становить 26 %, навчальний мотив складає – 16 %, Це може свідчити про важливість, насамперед, соціальних благ та зростаюче прагнення зайняти певну позицію у відносинах з оточуючими, отримати їх схвалення, заслужити авторитет.

Порівнявши отримані діагностичні показники з результатами успішності навчальної діяльності, можна стверджувати, що в учнів, які мають середній бал успішності 9,8-10,5 переважають пізнавальні (внутрішні) мотиви та значущими термінальними цінностями є розвиток і пізнання, а інструментальними – освіченість та незалежність.

 

Джерела та література:

  1. Изучение мотивации поведения детей и подростков: сб. статей / Под ред. Л. И. Божович. – М.: Педагогика, 1972.  – 352 с.
  2. Майстренко Т.М. Особливості надання ціннісної підтримки студентам залежно від рівня ціннісної регуляції навчальної діяльності / Т.М. Майстренко // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2012. – Вип.. 19. – С. 130-135.
  3. Майстренко Т.М. Особливості ціннісної регуляції навчальної діяльності академічно обдарованих студентів / Т.М. Майстренко // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України «Психологія обдарованості», 4 (11). – С. 352-359.
  4. Музика О.Л. Здібності у системі ціннісної регуляції розвитку творчо обдарованої особистості / О.Л. Музика // Актуальні проблеми психології: Проблеми психології творчості: Збірник наукових праць / За ред. В.О.Моляко. – Т.12. – Вип. 5. – Ч.І. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2008. – С.49-55.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net