АКАДЕМІЧНА ПРОКРАСТИНАЦІЯ, ЯК ЧИННИК БЛОКУВАННЯ ДІЯЛЬНІСНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Тетяна Тихонова
кандидат психологічних наук, доцент, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка
Лариса Шатирко
старший науковий співробітник лабораторії психології навчання імені І.О. Синиці, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України

Одним із вагомих психологічних чинників зниження ефективності навчального процесу у ВНЗ є феномен академічної прокрастинації (свідомого, ірраціонального відкладання виконання поточних та підсумкових завдань студентами), що приводить до втрати суб¢єктом можливостей керувати навчальною ситуацією і блокує процес смореалізації особистості в освітньому просторі.

З метою виявлення зв¢язків між феноменом прокрастинації та особливостями діяльнісної самореалізації особистості в освітньому просторі  проводилось досліження специфіки прояву прокрастинації в процесі  вивчення  університетського курсу іноземної мови. Зокрема розглядались стратегії прокрастинації, що переважають в процесі виконання студентами поточних завдань та під час академічної сесії в адаптаційному періоді  університетського навчання.

Прокрастинація в дослідженні розглядалась як  складний, зумовлений різними причинами феномен, що проявляється в свідомому, добровільному, іраціональному відкладанні певних завдань або справ, з визнанням та усвідомленням негативних наслідків, емоційним переживанням почуттів  провини та тривоги,   емоційним дискомфортом.

Спираючись на окреслені характеристики, вивчались особливості прояву феномену прокрастинації в парадигмі діяльнісної самореалізації, як  реалізації людиною власних буттєвих цінностей та смислу свого існування в освітньому просторі, відповідно до внутрішнього світу особистості, її глибинних інтересів, ціннісних орієнтацій та установок, яке здійснюється через власні зусилля, співдіяльність і співтворчість з іншими людьми через  успішне опанування рольових функцій в різних формах діяльності, що конструюють освітній простір. Діяльнісна самореалізація має складові, етапність формування, сенситивні періоди формування структурних характеристик, її специфікою  є спрямованість (мотиваційна, цільова, предметна) на себе.

Відповідно наведеним уявленням про феномен прокрастинації та особливості діяльнісної самореалізації особистості в освітньому просторі зроблено припущення, що в адаптаційному періоді університетського навчання академічна прокрастинація вносить переважно елемент деструкивності в ефективність навчального процесу й сповільнює становлення суб¢єктних характеристик студентів.

В результаті дослідження виявлено, що студенти  з різним рівнем прокрастинації розрізняються рівнями осмислення, суб¢єктного відображення смислів та мети навчання. Студенти з низьким рівнем прокрастинації отримують задоволення від процесу виконання завдань, орієнтуючись на  оволодіння іноземною мовою в якості мети, їм притаманна осмисленість навчання, вони пов¢язують оволодіння іноземною мовою з життєвими особистісними цілями. Рівень прокрастинації впливає на оцінку власних академічних можливостей та досягнень, ефективність та на на ступінь задоволення власною самореалізацією в навчальному процесі. В свою чергу високий рівень прокрастинації пов¢язаний з відсутністю планування та побудови смислових орієнтирів навчання. Прослідковано дію внутрішніх чинників блокади самореалізації, зокрема мотивації уникнення невдач, яка при значному вираженні блокує діяльнісну самореалізацію студента в навчально-пізнавальній діяльності.  Відповідно високий рівень прокрастинації у студентів пов¢язаний із мотиваційною недостатністю, низьким рівенем начальних домагань та несформованою оцінкою своїх навчальних можливостей.  Також рівень прокрастинації корелює із специфікою структурних взаємозв¢язків діяльнісної самореалізації особистості.

Отже підтверджені настанови про існування причинно-наслідкових  зв¢язків-між особистісними смислами, значеннями  освітнього простору і вибором особистістю домінуючих конструктивних-деструктивних стратегій  поведінки в навчальному процесі, зокрема стратегією прокрастинації,  а також між  актуалізацією потреби самопізнання, розвитком рефлексивних компонентів і активним поступом в освітньому просторі, розвитком пізнавальної активності і актуалізацією потреби самопізнання. Академічна прокрастинація не пов¢язана із конструктивним переплануванням стратегій навчання й не грунтується на адекватній рефлексії суб¢єктом навчання власних можливостей та особливостей навчальної ситуації, отже вносить деструктивеий вплив на ефективність навчання та процес самореалізації особистості в освітньому просторі.

Коментарі до статті:
Анна Кульчицька [13.05.2019 19:20]
Надзвичайно актуальна та потрібна тема, особливо з огляду на те, що сьогодні дана проблема недостатнього добре вивчена вітчизяними та зарубіжними науковцями. Актуальність підсилюється тим, що явище прокрастинації досить розповсюджене не тільки в освітньому просторі, а в особистому та суспільному житті людини. Дякую за цікавий матеріал.
Тетяна Федотова [16.05.2019 11:30]
Дякую авторам за цікавий матеріал! Справді проблема не досить пропрацьована на теренах вітчизняної психології, тому чекатиму подальших Ваших публікацій з цієї тематики!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net