ПСИХОЛОГО-МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ НАВЧАННЯ У СТУДЕНТІВ-ПРАВОЗНАВЦІВ

Кихтюк Анна
студентка юридичного факультету, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
Кихтюк Оксана
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Актуальність дослідження. Пізнання людської діяльності, зокрема мотивація особистості як суб’єкта певної діяльності, є об’єктом вивчення ряду наук, серед них й соціальна психологія, соціологія. Психологія досліджує психологічні механізми мобілізації особистості, в яких мотив чи система мотивів виступають як найважливіший чинник, що актуалізує й пожвавлює поведінку індивіда в тій чи іншій конкретній соціальній ситуації, надає їй особистісно значущого смислу і певної спрямованості.

Мета дослідження – здійснити теоретичний аналіз підходів до вивчення мотиваційної сфери особистості та емпірично виявити диференціацію суттєвих мотиваційних проявів у студентів-правознавців чоловічої та жіночої статі. Було використано психологічні методики: тест-шкалу оцінки потреби в досягненні Ю. Орлова; опитувальник мотивації досягнень А. Мехрабіана.

Мотиваційна структура є невід’ємною і однією із найважливіших складових особистості в цілому. Структура особистості здійснює вплив на стани особистості, мотиваційну сферу, динаміку поведінки, процеси діяльності і всі види спілкування. Ця структура поступово складається у процесі соціального розвитку і є продуктом цього розвитку, ефектом усього життєвого шляху людини [1, с.112]. Під структурою особистості у літературі розуміють системну характеристику особистості, тобто «складну соціально-психолого-індивідуальну систему з певними властивостями, що постійно розвивається і реалізується у формі діяльності та спілкування» [2, с.45].

Вибірку дослідження склали студенти І-ІІ курсу спеціальності «Правознавство» юридичного факультету Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки (загальна кількість 94 особи).

Наше дослідження полягало у тому, щоб спробувати емпірично виявити та описати особливості мотиваційних проявів студентів спеціальності «Правознавство» різної статі заради подальшого розвитку уявлення про мотивацію як важливу психологічну характеристику у підготовці фахівців правоохоронної діяльності.

Структура особистості є цілісним утворенням і певною організацією її властивостей. Функціонування такого утворення можливе лише через взаємодію різних властивостей, що є компонентами структури. Дослідження компонентів, які мають стосунок до різних рівнів і аспектів розвитку особистості, при структурному вивченні цього розвитку обов’язково супроводжується дослідженням різних видів взаємозв’язків між самими цими компонентами [3]. Проведеним емпіричним дослідженням з’ясований ряд відмінностей у виявленнях мотивації в студентів-правознавців чоловічої та жіночої статі, що є не менш вагомою складовою їх компетентності, ніж академічна успішність. Потреба в самоствердженні у студентів-чоловіків, тобто в ідентичності, символізує прагнення студентів-хлопців творити, формувати себе і керувати собою, а не бути твореним, формованим, керованим соціальними іншими. У студентів-дівчат мотивація запобігання невдачам має причетність до депривації потреби в афіляції, почуття належності в площині міжособистісних стосунків в університетському середовищі. у діагностованих студентів чоловічої статі спостерігається високий та помірний рівні мотивації досягнення. Для обстежених студентів жіночої вибірки, навпаки, притаманна тенденція переважання мотивації оминання чи уникнення невдач (статистично достовірна значущість відмінностей у мотивації за t-критерієм Ст’юдента, відповідно, t-кр =2,69 (р ≤ 0,1). Це стало причиною для нашого узагальнення, що у студентів-правознавців жіночої статі спостерігається нижчий рівень мотивації прагнення до успіху, ніж у їхніх однокурсників чоловічої статі. Даний факт, отриманий емпіричним шляхом збігається з описаними в науковій літературі даними [1; 2; 3]. Стосовно до ступеня задоволеності основних потреб, то в діагностованих респондентів чоловічої групи були визначені наступні види потреб, котрі є належністю зон незадоволеності/часткової задоволеності: матеральні потреби; потреба у визнанні; потреба у самовираженні. категорії відповідних потреб (потреб зон незадоволеності/часткової задоволеності) настала можливість зарахувати: соціальні (міжособистісні) потреби; потреба у визнанні.

Перспективою прийдешніх досліджень одержаних результатів полягає у: можливості їх використання під час побудови психологічної допомоги відповідним студентам в особистісному та професійному зростанні; врахуванні отриманих даних під час розробки циклу тренінгових занять з метою підвищення рівня мотивації студентів спеціальності «Правознавство».

 

Джерела та література:

  1. Бех І. Д. Виховання особистості : Сходження до духовності : Наук. Видання. / Бех Іван Дмитрович. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.
  2. Занюк С.С. Психологія мотивації / C. С. Занюк – К. : Либідь, 2002. – 304 с.
  3. Кондратьева Я. Ю. Юридична психологія / [За заг. ред. Я. Ю. Кондратьєва]. – М., 2000. – 344 с.
  4. Крысько В. Г. Социальная психология: учебник для вузов. / Владимир Гаврилович Крысько. – [2-е изд.] – СПб. : Питер, 2007 – 432 с.
  5. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. учебное пособие. / Д. Я. Райгородский. – Самара. : Издательский дом «БАХРАХ-М» , 2002. – 672 с.
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [16.05.2020 00:01]
Актуальна публікація! Мотиваційні чинники професійної діяльності - важливий аспект як в психології, так й в юриспруденції. З нетерпінням чекаємо на подальше висвітлення проблеми!!!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net