Стратегія розвитку української освіти націлена на створення умов для оволодіння кожним студентом прагматично значимими компетенціями в процесі іншомовного навчання кваліфікованого спеціаліста відповідного рівня та профілю.
Проблеманавчання професійно-орієнтованому читанню показує широкий спектр можливостей для формування та розвитку інформаційної компетенції майбутніх спеціалістів немовних спеціальностей, однієї із професійних компетенцій в галузі науково-дослідної діяльності. Вона відображена у вимогах до рівня підготовки випускників вузів згідно з освітніми стандартами і визначена як здатність та готовність читати іншомовну літературу професійної спрямованості, знати лексичний і граматичний мінімум в об’ємінеобхідномудля роботи з іншомовними текстами професійного спрямування; обробляти, аналізувати та систематизувати наукову інформацію.
Об’єм наукової інформації, яка постійно збільшується,вимагає від випускників вузів такогорівня умінь іншомовного читання, який дав би змогу користуватися ним практично,здійснюватисамостійну пізнавальну діяльність завдяки читанню наукової спеціальної літератури іноземною мовою. Навчання іноземній мові в умовах відсутності іншомовного середовища надає особливу цінність професійно орієнтованому читанню, наслідком і результатом якого є уміння адекватно розуміти прочитане.
Аналіз наукової літератури показує, що проблема навчання професійно-орієнтованому читанню студентів немовних спеціальностей висвітлена досить широко як в Україні, так і за кордоном (Н.А. Вишневецька, О.В. Зеленова, С.К. Фоломкіна, С.Ф. Шатилов, Т. Hutchinson, A, Waters, К. Graves та ін. ) [4, с. 48].
Питання формування функціональної грамотності розглядалитакі дослідники як (В.А. Єрмоленко, Т.Б. Князева, М.Д. Матюшкіна, С.А. Тангян).
Хоча з одного боку, ідея використання функціонального підходу не нова, однак, існує недостатня розробка його використання на теоретичному та практичному рівнях. З іншого боку, практика підтверджує, що у студентів немовних спеціальностей недостатній для самостійної ефективної роботи з науковою іншомовною інформацією поріг функціональної грамотності, що вказує на необхідність пошуку шляхів підвищення ефективності навчання професійно-орієнтованому читанню наукової літератури іноземною мовою в нових освітніх умовах [3, с. 51].
Нові дослідження сучасного стану іншомовного навчання професійно орієнтованому читанню студентів немовних спеціальностей показали низку протиріч, а саме: між вимогами Ради Європи до рівня володіння іноземною мовою професіоналами немовних спеціальностей та реальними умовами навчання (різна підготовка першокурсників, брак часу на вивчення іноземної мови, недоліки в організації читання іноземною мовою); між необхідністю оптимізувати процес, зміст навчання професійно-орієнтованому читанню іноземною мовою та відсутністю відповідних методик; між зростаючим об’ємом професійно значимої психологічної інформації та невмінням випускника немовної спеціальності самостійно використовувати цю інформацію в професійній діяльності [2, с. 4].
Тому існує проблема розробки методики, яка б сприяла підвищенню ефективності навчання професійно-орієнтованому читанню студентів немовних спеціальностей на основі застосування функціонального підходу.
Специфіка навчання професійно-орієнтованому читанню на основі функціонального підходу полягає у формуванні інформаційної компетенції та функціональної грамотності студентів. З одного боку,цьому виді мовної діяльності усвідомлюється реальність досягнення мети навчання, а саме: вилучення наукової інформації та оволодіння комунікативними функціями за рахунок використання функціональних орієнтирів. З іншого боку, читання використовується як засіб засвоєння лексичних, граматичних мовних структур вираження та передачі інформаціїзгідно з комунікативними функціями, які відтворюють змістове та мовне наповнення письмового наукового тексту.
Методична модель навчання професійно-орієнтованому читанню оригінальних англійських текстів психологічного спрямування на основі функціонального підходу є інноваційною системою навчання, яка містить три етапи освітнього процесу (попередній, перший та другий, які включають в себе виконання дотекстових, текстові та післятекстові вправи), стратегії (власне когнітивні при пошуковому, ознайомлювальному читанні та когнітивні аналітико-синтетичні при навчальному читанні), контроль і самоконтроль рівня сформованості мовних навичок та умінь використовувати функціональні орієнтири на тлі їх зв’язків з загальним контекстом (проміжний, підсумковий) , результат (сформованість інформаційної компетенції та функціональної грамотності) [1, с. 53].
Організаційно-методичні умови навчання студентів професійно-орієнтованому читанню оригінальних англійських текстів психологічного спрямування на основі функціонального підходу полягають в розробці змісту і структури програмно-методичного забезпечення.
Джерела та література:
- Барабанова Г.В. Методика навчання професійно-орієнтованого читанняу немовному ВНЗ / Г.В. Барабанова. – К.: Фірма “ІНКОС”, 2005. – 315 с.
- Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
- Brumfit Ch. CommunicativeMethodologyinLanguageTeaching/Ch. Brumfit.–Cambridge UniversityPress, 1990.–234 p.
- Clark H. H., Clark E. V. PsychologyandLanguage /H. H. Clark.–Brace JovanovichPublishers, 1977.– 335 p.