ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ребізант Юлія
студентка факультету психології та соціології, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
Хлівна Олександра
кандидат психологічних наук, доцент, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Кожна людина в своєму житті стикається з декількома етапами адаптації, які дають можливість пристосуватися до нових умов і створювати нові методи подолання існуючих проблем та ефективної роботи. Адаптація може відшкодувати неповноцінність звичайної поведінки в нових умовах, внаслідок чого формується здатність оптимального функціонування особистості в нових умовах. Перший «адаптаційний досвід» людина отримує в групі дитячого садка, потім в першому класі школи. Наступний «переломний» момент – це перехід від початкової школи до середньої і, нарешті, настає момент професійного самовизначення. Поступово в середніх та вищих професійні навчальних закладах студенти-першокурсники стикаються з абсолютно новими для них методами організації навчального процесу, новими видами діяльності та новим навчальним колективом. У зв’язку з цим поняття «адаптація» можна уявити як процес пристосування учнів до нової соціальної ситуації. В сучасній психології поняття адаптації розглядалось у працях таких науковців: А. Реан, А. Кудашов, А. Баранов, А. Якунін, Е. Осіпчукова та ін.

Метою роботи є виявити особливості адаптації студентів першого курсу до навчання в закладах вищої освіти.

Термін «адаптація» був введений Г.Аубертом в 1865 році і використовувався в медичної та психологічній літературі, де означав зміну чутливості аналізаторів під впливом пристосування органів відчуттів до діючих подразників [1]. Пізніше використання цього терміна зустрічається в більш широкому значенні як будь-яке пристосування живого організму до умов існування. Згодом цей термін був запозичений соціологією і психологією для опису явищ, що стосуються освоєння людиною різних сфер природного і соціального середовища.

Згідно С. Головіну психологічну адаптацію можна визначити, як процес психологічної включеності людини в системи соціальних, соціально-психологічних і професійно-діяльнісних взаємозв’язків і взаємовідносин, у виконанні конкретних ролей [2]. Процес адаптації до навчання – явище вкрай непросте, багатогранне. Існує дві сторони адаптації студентів:

-     професійну адаптацію, під якою розуміється пристосування до характеру, змісту, обставинам і організації навчального процесу, формування навичок самостійності в навчальній і науковій роботі;

-     соціально-психологічну адаптацію – пристосування індивіда до навчального колективу, взаєминам в ньому, формування власного стилю поведінки.

Соціально-психологічну адаптацію Г. Андрєєва розглядає в трьох аспектах:

-     медико-біологічний аспект (підсумок пристосування організму індивіда і його психіки до обставин професійної діяльності та спілкування);

-     психолого-педагогічний аспект (процес соціалізації індивіда в праці і результат цього процесу);

-     соціологічний аспект (особливий етап життєвого шляху молодої людини, що співпадає за часом із завершенням навчання в системі шкільної освіти і початком професійної трудової діяльності) [3].

О. Галявин відзначає, що саме на перших етапах навчання формується ставлення молодої людини до навчання, до майбутньої професійної діяльності, триває «активний пошук себе» [3]. У тому числі ті хто відмінно закінчили середню школу, на першому курсі не відразу набувають впевненості в своїх силах. Перша невдача часом призводить до розчарування, втрати перспективи, відчуження, пасивності. На процес адаптації студентів до навчання багато в чому впливають також їх ціннісні орієнтації [4].

Також, чим у більш повній мірі студент усвідомлює, навіщо і для чого йому можуть знадобитися знання для майбутньої роботи, тим краще він навчається. Рівень уявлення студента про професію (адекватно - неадекватно) безпосередньо співвідноситься з рівнем його ставлення до навчання: чим менше студент знає про спеціальність, тим вище у нього негативне ставлення до навчання. Недостатня поінформованість студентів про зміст їх майбутньої спеціальності пов’язана з тим, що, по-перше, низький соціальний рівень; по-друге, невисокий престиж самої професії в соціально-економічних умовах, по-третє, несформованість мотиваційної сфери і ціннісних орієнтацій особистості.

Таким чином, процес адаптації студентів до умов закладів вищої освіти – це процес пристосування індивідуальних якостей до умов даного професійного навчального закладу і розвитку на цій базі нових соціально і професійно значущих рис, які гарантують реалізацію особистісного потенціалу студента, який містить в собі два компоненти: адаптація до умов конкретної установи та адаптація до умов обраної спеціальності. Цей процес зачіпає всю структуру особистості, внаслідок чого відбуваються зміни на психофізіологічному, індивідуально особистісному і соціальному рівнях.

 

 

 

Джерела та література:

  1. Абабков В. А. Адаптация к стрессу / В.А. Абабков, М. Пере. Санкт-Петербург: Речь, 2014. - 165 с.
  2. Головин С.Ю. Словарь практического психолога / С.Ю. Головин. - Минск.: Харвест, 2008. – 800 с.
  3. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. / Акад. пед. наук СССР. – Москва : Педагогика, 1989. – 322с.
  4. Полянок О.В. Психологические особенности адаптации студентов педагогических специальностей / О.В. Полянок. – Казань: 2012. - 207 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net