Одним з найефективніших засобів, який дає можливість людині відчути багатомірність соціального та культурного життя у всіх його проявах та гармонізувати буття у соціумі є саме мистецтво, яке знаходить втілення в терапевтичному методі – арт-терапії. Саме мистецтво – це шанс проникнути у свій внутрішній світ і пізнати себе коли людина малює, ліпить з декоративної глини або втілює себе в інших видах мистецтва, це дозволяє їй розслабитися, розкритися і хоча б ненадовго опинитися в гармонії з собою.
Дослідження психологічних і педагогічних аспектів арт-терапії представлені у роботах Б. Карвасарського, О. Копитіна, А. Грішиної, Л. Лебедєвої та інших. Дослідження поняття «арт-терапія» педставленні у зарубіжних арт-терапевтів – Е. Крамер, М. Лібман, М. Наумбург. Теоретико-методичні аспекти арт-терапії аналізували українські вчені – О. Вознесенська, Л. Калініна, О. Смілянець, О. Сорока та інші.
Проаналізувавши сучасні підходи науковців до арт-терапії як наукової категорії визначаємо, що вони передбачають художню творчість, образотворчу діяльність для «гармонізації розвитку особистості через розвиток здібностей самовираження і самопізнання в мистецтві, у порівнянні, наприклад, з грою, що пов’язано з продуктивним характером мистецтва – створенням естетичних продуктів, що об’єктивують у собі почуття, переживання і здібності людини» [1, с. 208]. Крім того, у арт-терапії існує безліч напрямків, оскільки кожен вид мистецтва можна використовувати в психотерапії та психологічній корекції. Виділяють такі види арт-терапії: артсінтезтерапія, бібліотерапія, відеотерапія, драматерапія, ігротерапія, ізотерапія, лялькотерапія, маскотерапія, манадала-терапія, музикотерапія, пісочна терапія, глинотерапія, танцювальна терапія, казкотерапія, кольоротерапія, фототерапія, тощо.
Використання методів арт-терапії дає можливість отримати відносно величезний доступ до глибинного психологічного матеріалу і психічних ресурсів людини завдяки різноманітним технікам, які забезпечують опрацювання несвідомих переживань.
Мистецтво створює позитивні умови для вивчення внутрішнього світу та емоційного стану особистості. Воно є своєрідним психологічним полем, на яке людина преносить свій внутрішній світ. У процесі описування того, що продукує людина, вона звертається до власного минулого досвіду, з якого і бере образи та відображає власні настрої і потреби [2]. Саме арт-терапія завжди надає ресурс, тому що зіштовхується з творчою складової психіки, відбувається пошук можливостей зцілення, залучення внутрішніх ресурсів людини.
Крім того, арт-терапія характеризується такими ознаками:
- знімає втому, зменшує негативні емоційні стани й прояви;
- дає можливість на символічному рівні експериментувати з найрізноманітнішими відчуттями, досліджувати й виражати їх у соціально прийнятній формі;
- створює умови для експериментування з відчуттями, стимулює розвиток сенсомоторних умінь та правої півкулі головного мозку, що відповідає за інтуїцію й орієнтацію в просторі;
- розвиває відчуття внутрішнього контролю;
- спирається на здоровий потенціал особистості, внутрішні механізми саморегуляції і зцілення;
- дає змогу корегувати взаємини на основі любові й прихильності, і тим самим, компенсувати їх відсутність у сім’ї [3].
Підводячи підсумки проведеного теоретичного дослідження, зазначимо, що арт-терапія – це зцілення за допомогою будь-якої творчості. Розглянуті наукові твердження дають можливість з’ясувати суть арт-терапії, що передбачає терапевтичний і корегувальний вплив творчості на людину. При цьому у людини в арт-терапевтичному процесі виникають нові позитивні враження, емоції і потреби. Застосування даного методу дозволяє особистості аналізувати свої особливості, діагностувати рівень розвитку самосвідомості. Арт-терапія здатна простими засобами актуалізувати внутрішній потенціал кожної людини, сприяти встановленню гармонії особистості, формувати її творчу позицію.
Джерела та література:
- Возрастно-психологический подход в консультировании детей и подростков: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений / Г. В. Бурменская, Е. И. Захарова, О. А. Карабанова [и др.] – М.: Академия, 2002. – 416 с.
- Карвасарского Б. Д Психотерапевтическая энциклопедия / Б. Д. Карвасарского — 2-е изд. — СПб. : Питер, 2002.
- Лебедева Л.Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий / Людмила Дмитриевна Лебедева. – СПб. : Речь, 2003. – 256 с.