Постановка проблеми. Останнім часом зросла кількість дітей та підлітків з вадами розвитку. Зокрема, збільшилося підлітків із розладами розвитку здібностей до навчання. Проблема прояву насильства у поведінці таких підлітків є досить актуальною у сучасній психології.
Метою нашого дослідження є вивчення типу акцентуацій характеру та схильності до насильства у підлітків із розладами розвитку здібностей до навчання.
У своєму емпіричному дослідженні ми користувалися опитувальниками визначення схильності до поведінки, що відхиляється за О.М. Ореломта акцентуацій характеру і темпераменту Леонгарда-Шмішека. Емпіричною базою дослідження стали 60 підлітків із розладами психічного розвитку, які навчаються у спеціалізованій школі м. Полтави.
Аналіз останніх досліджень. Особливості негативних проявів поведінки у підлітковому віці, акцентуації характеру, невротичні зриви, розглянуті у працях В.М. Бехтерєва, П.В. Борисової, І.С. Булах, І.М. Бутай, Н.В. Волкової, П.Я. Ганнушкіна, І.К. Йокубаускайте, О.С. Іванової, О.В. Кебрікова, К. Леонгарда, А.Є. Лічко, О.О. Назарчук, Я. М. Николаєнко, С.І. Подмазіна, В.М. Рибачук, О. М. Чайковської, Л.В. Шиповоїта ін.
Виклад основного матеріалу. Результати емпіричного дослідження з використанням опитувальника акцентуацій характеру і темпераменту Леонгарда-Шмішека свідчать, що у 40 % опитаних підлітків із розладами розвитку здібностей до навчання переважає демонстративний, збудливий – у 27 % та гіпертимний – у 22%. Тривожний та циклотимічний становить по 4 %. Дані за результатами методики наведені на рис. 1.
Рис. 1. Результати дослідження акцентуацій характеру і темпераменту Леонгарда-Шмішека у підлітків із розладами розвитку здібностей до навчання
Отримані результати дозволяють стверджувати, що опитаним підліткам із розладами розвитку здібностей до навчання характерна недостатня керованість, слабкість вольового контролю над потягами та емоційними реакціями, роздратованість, конфліктність, імпульсивність, грубість.
Окрім того, для таких підлітків є характерною схильність до насильства, яка була виявлена на основі використання методики визначення схильності до поведінки, що відхиляється за О.М. Орелом. За шкалою схильності до агресії та насильства 76 % підлітків показали високі показники.
Дані показники корелюють із дослідженнями О.О. Назарчук [1, с. 34] та О.М. Чайковської [2, с. 733], які також виявили, що демонстративна, збудлива та гупертимна акцентуації характеру впливають на агресивність, ворожість та делінквентність у поведінці.
Таким чином, можна говорити про залежність акцентуації характеру та схильності до насильства. Характерним є те, що підлітки із розладами розвитку здібностей до навчання, для яких характерним є збудливий та демонстративний тип акцентуацій виявили найбільшу схильність до насильства.
Джерела та література:
- Помиткіна, Л.В.(2017). Авіаційна та екстремальна психологія у контексті технологічних досягнень. К.: Аграр Медіа Груп, 2017. 340 с.
- Чайковська, О.М. (2010). Вплив акцентуацій характеру на девіантну поведінку підлітків. Проблеми сучасної психології. Вип 9, 725-734.