РУКОПАШНИЙ БІЙ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ ПІДГОТОВКИ СПОРСМЕНА

Мудрик Алла
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки,
Земба Адам
студент факультету фізичної культури і спорту, Волинський національний університет імені Лесі Українки

В умовах сучасності рукопашний бій є частиною професійної підготовки працівників Збройних сил та правоохоронних органів і видом спорту, який стрімко розвивається.

Сучасний рукопашний бій – один з самих складних видів спорту. Він включає в себе технічний арсенал багатьох видів двобіїв.

Спортивна підготовка в рукопашному бою – багаторічний, спеціально організований процес всебічного розвитку, навчання і виховання спортсменів.

Головна мета підготовки – досягнення максимально можливого рівня техніко-тактичної, фізичної і психологічної підготовленості, що зумовлені специфікою рукопашного бою і вимогами досягнення максимально високих результатів у змагальній діяльності.

Досягнення мети передбачає реалізацію низки завдань, а саме:

-     завдання спортивної підготовки в рукопашному бою (зміцнення здоров’я, пропаганда здорового способу життя серед населення; опанування техніки і тактики рукопашного бою; забезпечення необхідного рівня спеціальної психологічної підготовки; розвиток рухових якостей, можливостей функціональних систем організму, які несуть основне навантаження; виховання моральних і вольових якостей; придбання теоретичних знань і практичного досвіду, які необхідні для успішної тренувальної і змагальної діяльності; комплексне удосконалення: технічна, фізична, тактична, психологічна та інтегральна підготовки, які мають свої конкретні завдання);

-     завдання технічної підготовки (формування уяви про техніку рукопашного бою; опанування необхідних умінь і навичок; вдосконалення техніки рукопашного бою, засвоєння нових прийомів та елементів; забезпечення стійкості основних елементів техніки дії збиваючих факторів; забезпечення варіативності техніки рукопашного бою, її адекватності умовам змагальної діяльності і функціональним можливостям спортсмена);

-     завдання фізичної підготовки (розвиток рухових якостей – сили, витривалості, координації, швидкості, гнучкості; забезпечення підвищення рівня можливостей функціональних систем, які забезпечують високий рівень загальної та спеціальної тренованості;  удосконалення здібності до виявлення фізичних якостей в умовах змагальної діяльності);

-     завдання тактичної підготовки (удосконалення аналізу особливостей майбутніх змагань супротивників та розробки оптимальної тактики майбутніх змагань; здобуття спеціальних знань в галузі техніки і тактики рукопашного бою; вдосконалення тактичних схем участі у змаганнях та ведення поєдинку; відпрацьовування оптимальних варіантів у тренувальних умовах шляхом моделювання майбутніх змагань, функціонального стану спортсмена);

-     завдання психологічної підготовки (виховання та вдосконалення морально-вольових якостей; розвинення спеціальних психологічних функцій спортсмена та вміння управляти своїм психологічним станом під час тренувань і змагань);

-     завдання інтегральної підготовки (забезпечення об’єднання в єдину якість всіх умінь, навичок, нагромаджених знань та досвіду пов’язаних з різними сторонами підготовки; придбання змагального досвіду, підвищення стійкості участі та надійності виступів у змаганнях).

Метою статті є аналіз одного із найбільш важливих компонентів підготовки спортсмена – психологічного.

Одним із аспектів психологічного компоненту є морально-вольова підготовка. Психологічні якості та властивості спортсмена удосконалюється за умови взаємодії з навколишнім середовищем, у процесі тренувальної та змагальної діяльності. Під впливом тренувальної та змагальної діяльності формуються визначені психодинамічні властивості. З рівнем спортивних досягнень тісно пов’язані комплексні психологічні якості, які мають складну структуру, конкретні особливості прояву в тренувальній та змагальній діяльності, засоби та методи удосконалення.

До психологічних якостей належать:

-     різні прояви волі;

-     стійкість спортсмена до стресових ситуацій у тренувальній та змагальній діяльності;

-     ступінь удосконалення сприйняття різних параметрів рухових дій та навколишнього середовища;

-     здібність до психологічної регуляції рухів, забезпечення ефективної м’язової координації;

-     здатність організовувати та переробляти інформацію в умовах дефіциту часу;

-     здібність до формування попереджуючих реакцій, програм, які визначаються вимогами ефективної змагальної боротьби;

-     здібність керувати своєю поведінкою, вчинками та взаємодією з партнерами та супротивниками.

У структурі вольової підготовленості відокремлюють наступні якості: цілеспрямованість, рішучість і сміливість, наполегливість і впертість, активність, витримка, самостійність і ініціативність.

Важливою стороною психологічної підготовленості спортсмена є його здібність керувати рівнем збудження перед змаганнями та на змаганнях. В системі психологічної підготовки є наступні напрями:

-     формування мотивацій занять спортом;

-     вольова підготовка;

-     ідеомоторне тренування;

-     удосконалення реагування;

-     удосконалення спеціалізованих вмінь;

-     регулювання психологічної напруги;

-     удосконалення толерантності до емоційного стресу;

-     керування стартовим станом.

Перспективи подальших досліджень визначаються можливістю удосконалення теоретико-методологічних аспектів вивчення особливостей  психологічної підготовки спортсменів та прикладних аспектів розвитку психологічної готовності до занять спортом та набуття відповідних компетенцій.

 

Список використаних джерел:

  1. Булачек В. Р. Рукопашний бій : навч. посібник / В. Р. Булачек, О. В. Флуд, О. І. Тьорло – Л. : Місіонер. – 2000. – 190 с.
  2. Криворучко П. П. Морально-психологічний стан військового підрозділу: оцінка та прогнозування / П. П. Криворучко, О. Ф. Хміляр. – К. : Молода нація, 2005. – 63 с.
  3. Ложкін Г. В. Психологічне супроводження військовослужбовців у діяльності за екстремальних умов / Г. В. Ложкін. – К. : МОУ, 2003. – 218 с.
  4. .Миллер А.Е. Оценка функциональной подготовленности единоборцев в спортивно-классификационном аспекте / А.Е. Миллер, И.А. Бакшутов // Вестник Челябинского государственного университета. Образование и здравоохранение. 2014. № 2. С. 55–60.
  5. Мунтян В.С. Особенности соревновательной деятельности спортсменов в рукопашном бое / В.С. Мунтян, // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2007. – №8 – С. 88–93., .
  6. Мунтян В.С. Рукопашний бой. Методика «Играющий тренер»// Педагогіка, психологія та медикобіологічні проблеми фізичного виховання іспорту: 36. наук. пр. / За ред. С.С. Єрмакова. - X.: ХДАДМ, 2005. - № 4. - С. 73-82.
  7. Парадаев Д.У. Анализ соревновательной деятельности спортсменов – представителей рукопашного боя / Д.У. Парадаев // Научно-теоретический журнал «Ученые записки». 2009. – №4 (50) – С. 75–78.,
  8. .Радченко Ю.А. Аналіз змагальної діяльності українських борців з найсильнішими борцями світу (на основі результатів чемпіонату світу з греко-римської боротьби 2011 року) / Ю.А. Радченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2012. – № 05. – С. 108–112.
  9. Романчук С. В. Формування мотивації до занять фізичною підготовкою і спортом курсантів технічних військових навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. Ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : [спец.] 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / С. В. Романчук ; ЛДУФК. – Л., 2006. – С.14–15.
  10. Фізкультурно-оздоровча та спортивна діяльність з рукопашного бою : Робоча прогр. / Підгот. : О. Г. Гартвич та ін. — К.: МАУП, 2005. — 76 с.
  11. Ashkinazi S. The importance of hand-to-hand fights for determining psychomotor competence of antiterrorists / S.Ashkinazi, W. Jagiello, R. Kalina and others // Arch. Budo. – 2005. – № 1. – S. 8–12.].
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net