УДК УДК 159.922.76-056.34:615.851

АРТТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ З ПОРУШЕННЯМИ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ

Н. О. Луців-Шумська
Л. І. Магдисюк

У статті здійснено характеристику типових негативних емоційних станів дітей шкільного віку. Описано педагогічний напрям арттерапії як корекцію порушень емоційної сфери школярів. Визначено роль методів арттерапії в профілактиці та подоланні негативних емоційних станів молодших школярів.

Ключові слова: психологічний стан, психоемоційний стан, негативний психоемоційний стан, арттерапія.

Постановка проблеми. В умовах соціально-економічної кризи діти досить гостро відчувають на собі вплив багатьох емоціогенних факторів. Це може призвести до дезадаптації, зниження продуктивності діяльності, а також до погіршення здоров’я. Одним з потужних регуляторів психіки дитини є емоційна сфера як складно організована система регуляції поведінки і діяльності дітей. Тому проблема захисту та підтримки психологічного здоров'я, профілактики негативних емоційних станів молодших школярів, зокрема засобами арттерапії стає в даний час все більш актуальною в теорії та практики соціальної педагогіки. Численні підходи до вирішення цієї проблеми найчастіше ґрунтуються на вивченні соціального оточення, взаємостосунків дитини з близькими, а також сприйнятливості дітей до впливу зовнішніх факторів. Розробкою проблеми емоційних станів особистості займалися такі дослідники, як: В. Агавелян Ф. Василюк, Р. Вудворд, К. Ізард, Т. Кириленко, Г. Кляйн, М. Левітов, Т. Нємчин, З. Фрейд та ін. Застосування методів арттерапії в профілактиці негативних емоційних станів дітей та молоді знайшло відображення в характеристиці засад соціально-педагогічної роботи (О. Безпалько, Л. Завацька, І. Звєрєва, А. Й. Капська, Ж. Петрочко, С. Харченко та ін.). Проблема використання арттерапії в практиці соціально-педагогічної роботи розглядались достатньо широко. Психологічним підґрунтям використання терапевтичних технік у соціально-педагогічній роботі стали праці К. Маховера, К. Рудестама, Е. Крамера, В. Яковлєва, Н. Полякової та ін. Визначення теоретичних положень арттерапії базується на результатах досліджень А. Копитіна, О. Вознесеньської, М. Кисельової та ін. Використання окремих технік арттерапії відображено в працях В. Газолишина, О. Любарец, Н. Простакової. Окремі аспекти реабілітаційної, корекційної, діагностичної роботи соціального педагога засобами арттерапії висвітлено в працях М. Наумбург, О. Тараріної, А. Чуприкова, Н. Єщенка та ін. Проте нині відчувається гостра нестача окремих досліджень, які б розглядали комплексну роль арттерапії в профілактиці негативних емоційних станів дітей. Соціальна значущість проблеми профілактики негативних емоційних станів дітей, необхідність подальшого розширення уявлень про особливості арттерапії як засобу профілактики негативних емоційних станів потребують окремих наукових пошуків.

Метою статті є узагальнення науково-теоретичних поглядів щодо корекційного впливу арттерапії на емоційні порушення молодшого школяра.

Результати теоретичного дослідження. Проблема емоційного самопочуття дітей у сім’ї й шкільній установі є однією з найактуальніших, оскільки позитивний емоційний стан належить до найважливіших умов розвитку особистості. Висока емоційність дитини, що забарвлює її психічне життя й практичний досвід, становить характерну рису шкільного дитинства [4]. Внутрішнім, суб’єктивним ставленням дитини до світу, до людей, до самого факту власного існування є емоційне світовідчування [3]. В одних випадках – це радість, повнота життя, згода зі світом і самим собою, відсутність афективності й заглиблення у себе; в інших – надмірна напруженість, стан пригніченості, знижений настрій або, навпаки, виражена агресія.

Традиційно виділяються три групи факторів, що призводять до виникнення дитячих емоційних порушень: біологічні, психологічні та соціально-психологічні [1]. Психологічні причини: особливості емоційно-вольової сфери дитини, а саме: порушення адекватності її реагування на вплив ззовні, та недоліки у розвитку навичок самоконтролю поведінки.

Аналіз психологічної літератури дає можливість виділити три категорії порушень емоційної сфери молодшого школяра:

-         розлади настрою;

-         розлади діяльності;

-         порушення психомоторики.

Розлади настрою Н. Костеріна ділить на 2 типи: з посиленням емоційності і її зниженням. До першого типу вчена зараховує подібні стани, такі як радість, тривога, пригніченість, тривожний синдром, страхи. До другого типу зараховує апатію, емоційну тупість, паратимії [8].

До розладів поведінки можливо зарахувати гіперактивність і ворожу поведінка: нормативно-інструментальну агресію, інфантильну агресивність, захисну агресію, демонстративну, цілеспрямовано-недоброзичливу ворожість [9].

До порушень психомоторики зараховують:

-         амімію – недолік виразності лицьової мускулатури;

-         гіпомімію – легке зниження виразності міміки;

-         мало виражену пантоміміку [9].

Емоційний досвід дитини, тобто досвід її переживань, може мати як позитивне, так і негативне забарвлення, що безпосередньо впливає на її актуальне самопочуття. Сучасні наукові дані переконливо показують, що результат позитивно-спрямованого дитячого досвіду: довіра до світу, відкритість, готовність до співробітництва, – забезпечує основу для позитивної самореалізації зростаючої особистості [6]. У психологічній літературі емоційні порушення в дітей розглядаються як негативний стан, що виникає на фоні важковирішуваних особистісних конфліктів [2]. Інші автори вважають, що порушення емоційного балансу сприяє виникненню емоційних розладів, які в свою чергу, призводять до відхилення в розвитку особистості дитини, до порушення в неї соціальних контактів [5].

Арттерапія – тлумачиться як лікування або зцілення мистецтвом і вважається одним із найбільш м’яких, але ефективних методів, що використовуються в роботі психологами, соціальними працівниками, корекційними педагогами і психотерапевтами [3].

Основна ціль арттерапії – корекція психоемоційного стану особистості, яка відчуває труднощі емоційного розвитку в результаті стресу, незадоволення сімейними стосунками, переживання емоційного відторгнення іншими людьми, що приводить дітей до депресії, емоційної нестабільності, імпульсивності, почуттю самотності, міжособистісним конфліктам та низької самооцінки [7].

Корекційні можливості арттерапії обумовленні представленням дитині з проблемами можливостей для самовираження і саморозвитку, самоствердження і самопізнання. Створені дитиною в процесі арттерапії  творчі роботи і їх визнання дорослими підвищують її самооцінку, ступінь його самовизнання. Багаточисленні дослідження дітей з різними типами порушень розвитку показують, що в них є проблеми в пізнавальній, емоційно-вольовій, особистісній сферах, які успішно корегуються методами арттерапії. Показниками для використання арттерапії в корекційній роботі з дітьми з проблемами розвитку являються порушеннями розвитку особистості:

-         відхилення в розвитку психоемоційної сфери (емоційна депривація, переживання емоційного відторгнення, почуття самотності, складності емоційного розвитку, актуальний стрес, депресія, зниження емоційного тонуса, лабільність, імпульсивність, підвищена тривожність, страхи, фобії) [10];

-         порушення комунікативно-рефлексивних процесів(наявність конфліктних міжособистісних відносин, внутрішньосімейні ситуації, негативна «Я-концепція», низька, дисгармонійна, викривлена самооцінка, низька ступінь самоприйняття);

-         психосоматичні відхилення в розвитку (в дихальній, серцево-судинній, рухової, вегетативної і центральної нервової системах) [10].

Сучасна арттерапія поєднує в собі багато видів методик: пісочна терапія, фототерапія, лялько-терапія, казко терапія, кінотерапія, орігамі, музична терапія, тілесна терапія, ізотерапія, ігротерапія, створення колажів.

Пісочна терапія – це унікальна можливість досліджувати свій внутрішній світ з допомогою безлічі мініатюрних фігурок, певної кількості води – і відчуття волі та безпеки самовираження, яке виливається у спілкування з психологом.

Фототерапія – це своєрідний засіб самовираження, самопізнання, соціалізації та емоційно-чуттєвого виховання людини. Фототерапія передбачає роботу з готовим матеріалом, або створення оригінальних авторських знімків. Розрізняють три основні форми організації фототерапевтичної діяльності: індивідуальну; індивідуально-групову; групову.

Ізотерапія (малюнкова терапія) – терапія образотворчим творчістю, в першу чергу малюванням. Картини справляють на людину величезний вплив: вони створюють настрій і викликають певні почуття. Образотворча творчість дозволяє особі відчути і зрозуміти самого себе, вільно висловити свої думки і почуття, бути самим собою, вільно висловлювати мрії і надії, а також – звільнитися від негативних переживань минулого.

Малюнкова терапія як засіб психологічної корекції допомагає гармонізувати емоції дитини, адаптує її до навчального закладу, сприяє як розвиткові творчих здібностей, так і зниженню агресивності в дітей різного віку. Водночас її можна розглядати і як метод. Зокрема, малюнкова терапія виступає продуктивним методом діагностики та психологічної корекції особливостей прояву агресивної поведінки у дітей молодшого шкільного віку [11].

Висновки та перспективи подальшого дослідження. Проаналізувавши науково-теоретичні погляди, ми дійшли висновку, що арттерапія є одним з найпотужніших методів психологічної корекції. Сутність арттерапії полягає в терапевтичному і корекційному впливові мистецтва на суб’єкт і проявляється в реконструюванні психотравмуючої ситуації за допомогою художньо-творчої діяльності, виведенні переживань, пов’язаних з нею, в зовнішню форму через продукт художньої діяльності, а також створенні нових позитивних переживань, в народженні креативних здібностей і способів їх задоволення.

 

Література

  1. Аксѐнова Ю. Ю. Обзор современных технологий коррекции проявлений агрессивного поведения детей дошкольного возраста // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2017. № 1 (39). С. 110-120.
  2. Аметова, Л. А. Формирование арттерапевтической культуры младших школьников «Сам себе арттерапевт» / Л.А. Аметова. М.: Московский государственный открытый педагогический университет, 2003. - 36 с.
  3. Бадамен Л.О. Эмоции и характер детей / Л. Бадамен, А. Миронов // Дошкольное воспитание. - 2012 - №1 - с. 27.
  4. Беляева Т.Б., Беляева П.И. Снижение степени эмоционального переживания страхов в дошкольном возрасте методами артерапии // В сборнике: Ребенок в образовательном пространстве мегаполиса материалы Всероссийской научно-практической конференции: Текстовое электронное издание. Подготовлено при поддержке Департамента образования г. Москвы; Под редакцией О.И. Ключко. 2016. С. 665-671.
  5. Блинова Ю.Л. Развитие и коррекция эмоциональной сферы дошкольников средствами мультимодальных арт-технологий // Педагогическое образование в России. – 2016. - № 1. – С. 144-148.
  6. Емоційний розвиток дітей / [упоряд. С.Максименко, К.Максименко, О. Плавник] –К. : Знання, 2003. – 267 с.
  7. Киселева, Т.Ю. Арттерапия как психолого-педагогическая технология [Электронный ресурс] /Т.Ю. Киселева // Сибирский педагогический журнал. - 2015. - №11. – с. 218-225 - http://elibrary.ru
  8. Костерина Н.В. Психология индивидуальности (эмоции): Текст лекций. Ярославль, 1999. – С.95.
  9. Чистякова М.И. Психогимнастика. М: Просвещение., 1990. – С.115.
  10. Никитина, О.З. Развитие эмоциональной культуры дошкольника как центральной составляющей готовности к обучению в школе [Электронный ресурс] / О.З. Никитина // Психолого-педагогическое сопровождение процессов развития ребенка: мат. всерос. науч.-практ. конф. – СПб, 2014. - с. 87-90
  11. Ферс, Г. Ф. (2003). Тайный мир рисунка. Исцеление через искусство: учебное пособие. СанктПетербург: Деметра.

 

References

  1. Aksѐnova Yu. Yu. Review of modern technologies for correcting aggressive behavior in preschool children // Bulletin of the Moscow City Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology. 2017. No. 1 (39). pp. 110-120.
  2. Ametova, L. A. Formation of the art therapy culture of junior schoolchildren "Art therapist to himself" / L. A. Ametova. M.: Moscow State Open Pedagogical University, 2003. - 36 p.
  3. Badamen L.O. Emotions and character of children / L. Badamen, A. Mironov / / Preschool education. - 2012-No. 1-p. 27.
  4. Beliaeva T.B., Beliaeva P.Y. Reducing the degree of emotional experience of fears in preschool age by art therapy methods // In the collection: The child in the educational space of the metropolis materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference: Text electronic edition. Prepared with the support of the Moscow Department of Education; Edited by O. I. Klyuchko. 2016. pp. 665-671.
  5. Blynova Yu.L. Development and correction of the emotional sphere of preschool children by means of multimodal art technologies // Pedagogical education in Russia. - 2016. - No. 1. - pp. 144-148.
  6. Emotional development of children /[uporiad. S.Maksymenko, K.Maksymenko, O. Plavnyk] – K.: Znanie, 2003. - 267 P.
  7. Kyseleva, T.Iu. Art-therapy as a psychological and pedagogical technology [Electronic resource] / T.Iu. Kyseleva / / Siberian pedagogical Journal. - 2015. - No. 11. - pp. 218-225 - http://elibrary.ru
  8. Kosteryna N.V. Psychology of individuality (emotions): Text of lectures. Yaroslavl, 1999 – - p. 95.
  9. Chystiakova M.Y. Psychohymnastics. Moscow: Prosveshchenie, 1990, p. 115.
  10. Nykytyna, O.Z. Development of emotional culture of preschool children as a central component of readiness for learning at school [Electronic resource] / O.Z. Nykytyna / / Psychological and pedagogical support of child development processes: Mat. vseros. nauch. - prakt. konf. - SPb, 2014. - p. 87-90
  11. Fers, H. F. (2003). The secret world of drawing. Healing through Art: a study guide. St. Petersburg: Demeter.

 

N. O. Lutsiv-Shumska,

L. I. Mahdysiuk

ART THERAPY AS A MEANS OF PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO PRIMARY SCHOOL STUDENTS WITH EMOTIONAL DISORDERS

The article describes the typical negative emotional states of primary school children. As a result of the theoretical analysis of the psychological characteristics of primary school age, we were able to determine what is the development of the emotional sphere, the factors that determine the occurrence and consolidation of emotional state disorders in children. Violations of the development of the emotional sphere of younger schoolchildren are manifested primarily in a high level of personal anxiety, inadequate self-esteem with a tendency to significantly overestimate or underestimate it, pronounced aggressive reactions, and the consolidation of negative emotions. The main condition for eliminating emotional disorders in preschool children is the formation of a facilitating environment in the pedagogical process, which includes creative interaction, unconditional acceptance and understanding of the child's needs.

As a correction of emotional disorders, a pedagogical direction of art therapy is proposed. The main goal of art therapy is to correct the psychoemotional state of the individual. Modern Art Therapy combines many types of techniques: sand therapy, phototherapy, doll therapy, fairy-tale therapy, film therapy, origami, music therapy, body therapy, isotherapy, game therapy, collage creation.

After analyzing scientific and theoretical views, we came to the conclusion that art therapy is one of the most powerful methods of psychological correction.

Keywords: psychological state, psychoemotional state, negative psychoemotional state, Art Therapy.
Коментарі до статті:
Микола Пасічник [25.03.2021 19:04]
Люблю пізнати щось нове, автор - молодець Цікава і актуальна тема
Наталія Луців-Шумська [25.03.2021 20:04]
Дуже дякуємо)
Вікторія Казмірчук [27.03.2021 13:44]
Дуже цікаво було прочитати про особливості арттеріпії! Дякую!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net