УДК 514.13.132

ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НЕЕВКЛІДОВОЇ ГЕОМЕТРІЇ В ШКОЛІ

Петрович М. Б.
студентка факультету інформаційних технологій і математики Волинського національного університету імені Лесі Українки

Відкриття неевклідової геометрії, початок якому поклав Лобачевский, дало вирішальний поштовх грандіозному розвитку науки, сприяло й понині сприяє більше глибокому розумінню матеріального світу [1].

В кінці XIX ст. одночасно в кількох математиків виникла думка, що довести аксіому Евкліда методом від супротивного неможливо, отже, існує геометрія, в якій виконується заперечення до цієї аксіоми. Першим із цією ідеєю виступив М. І. Лобачевський. У 1929-1830 рр. вийшла його робота, присвячена новій геометрії, а у 1832 р. була опублікована робота угорського математика Януша Больяї, з тим самим результатом. Німецький математик Карл Гаус, прийшовши до аналогічних висновків, не наважився їх опублікувати. Його побоювання були не даремними, адже Лобачевський і Больяй залишились не зрозумілими для більшості математиків. Більше того, деякі математики вважали Лобачевського не сповна розуму. Нажаль лише після смерті математика нова геометрія стала зрозумілою. ЇЇ відкриття зробило величезний переворот  в розвитку людського мислення.

 Програма з математики рекомендує учителям, починаючи з 7-го класу на уроках геометрії при вивченні теорії паралельних прямих вказувати, що окрім геометрії  Евкліда існує ще й неевклідова геометрія [2]. 

Вирішуючи це дуже складне методичне питання, поставлене перед вчителем програмою, ми вважаємо, що:

-     вказувати на існування неевклідової геометрії, як того вимагає програма з математики для середньої школи, обмежуючись рамками 7 класу, не можна; 

-     необхідно цілеспрямовано проводити підготовку учнів до розуміння основних ідей нової геометрії, щоб не стати на шлях спрощення або, ще гірше, вульгаризації ідей неевклідової геометрії;
-     методично правильне ознайомлення учнів з геометрією Лобачевського сприятиме більш глибокому розумінню навколишнього матеріального світу.

Список використаних джерел

  1.  Шаповалова Н. В., Панченко Л. Л. Особливості навчання гіперболічної геометрії для підвищення компетентності майбутніх вчителів математики і фізики // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – 2015. – Випуск 3 (6).– С. 109-118.
  2.  Математика. 5-11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 н. р., орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів / Укладач  Р. В. Гладковський. – Харків: Видавництво «Ранок», 2019. – 160 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net