ВОЛЬОВІ АСПЕКТИ ОСОБИСТІСНОГО РОСТУ ТА САМОРОЗВИТКУ

Торбіна Мирослава
магістрантка факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Хлівна Олександра
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Досліджувана проблема знаходиться на стику фундаментальних областей загальної психології. Воля дозволяє ставити цілі і досягати їх. Виникнення волі пов’язане зі становленням індивіда як суб’єкта що самовизначається, який сам вільно визначає свою поведінку і відповідає за неї. Більшість сучасних психологів, трактують поняття воля, як здатність людини досягати свідомо поставлену мету, долаючи при цьому зовнішні і внутрішні перешкоди.

На думку В. Слободчікова та Є. Ісаєва [1], саморозвиток є фундаментальною здатністю людини ставати і бути справжнім суб’єктом свого життя, перетворювати власну життєдіяльність в предмет практичних перетворень.

Отже, саморозвиток це здатність людини ставати і бути справжнім суб’єктом свого власного життя. Процес саморозвитку неможливий без труднощів, криз, що вимагають від людини певних вольових зусиль, сили волі. Адже воля – це найактивніша сторона свідомості, що впливає на створення зусилля задля досягнення цілей. Воля проявляється в здатності до саморегуляції та самодетермінації особистості. Завдяки їй людина здатна за власною ініціативою виконувати дії в певній послідовності та з необхідною інтенсивністю на оптимальному рівні.

Так Г. Кравцов [6] правомірно стверджує, що «розвиток особистості, представлений як оволодіння власною психікою, як розширення під контрольної свідомості психологічної реальності, можна зрозуміти лише якщо прийняти, що магістральною лінією розвитку особистості в дитячому онтогенезі є розвиток вольової сфери. Тоді становлення особистості як «суб’єкта волі в дорослому житті» вибудовується у вигляді ланцюжка психічних новоутворень, центральні з яких відносяться до вольової сфери психіки …».

Л. Божович [2] й О. Леонтьєв [2] надавали великого значення розвитку волі в процесі становлення особистості. Як і всі психічні процеси, воля розвивається не сама по собі, а у зв’язку із загальним розвитком особистості людини. Л. Божович виділяє два критерії сформованості особистості: ієрархія мотивів, здатність долати власні безпосередні спонукання соціально значущими мотивами; здатність до свідомого керування власною поведінкою, яке здійснюється на основі усвідомлення мотивів, свідомого підпорядкування мотивів.

Процес саморозвитку – це процес цілеспрямованої діяльності особистості безперервної самозміни, процес свідомого, вольового управління своїм розвитком, вибір цілей, шляхів і засобів самовдосконалення згідно життєвим установкам. До вольових якостей особистості належать: цілеспрямованість, рішучість, сміливість, мужність, ініціативність, наполегливість, самостійність, витримка, дисциплінованість.

Основною функцією волі є підвищення ефективності діяльності через вибір дії при конфлікті цілей і мотивів, свідома зміна сенсу дій, регуляція психічних станів і психічних процесів. Наявні сьогодні дані дозволяють трактувати волю як системну якість, в якій виражається вся особистість в аспекті, що розкриває механізми її самостійної, ініціативної активності. За цим критерієм всі дії людини можна розглядати як послідовно ускладнюваний ряд від мимовільних (імпульсивних) до довільних і власне вольових дій.

Згідно з інтелектуалістичною теорією (Меймана) джерела волі – в уявленнях людини, які є необхідною складовою всіх психічних процесів. Свідомість людини сповнена уявленнями різної складності. Кожне з цих уявлень бореться за своє переважне становище у свідомості. Перемагають найбільш чіткі і ясні уявлення, які й дають початок вольовим процесом. Вольові прагнення виникають в процесі боротьби уявлень. Таким чином, уявлення, відіграють роль мотиву вольової дії. Головне у волі – зв`язок, який встановлюється між уявленням і самою дією. Воля розвивається в процесі переходу мотиву в дії. Отже, виховання волі – закріплення шляхом повторних вправ асоціативних зв`язків, між уявленнями і діями.

До мотиваційного підходу в дослідженні волі належать уявлення про волю як здатність до свідомого умисного подолання перешкод. Якщо мотивація є лише чинником, ініціатором дії, то існування перешкод на шляху до виконання дії та умисне їх подолання стає формуючим чинником вольового акту. Так, одну з однак волі - подолання перешкод, розглядають Л. С. Виготський, С. Л. Рубінштейн.

Загалом в усіх варіантах мотиваційного підходу наголошується саме на спонукальній функції волі, тобто акцентується мотиваційна її складова.

Так Г. Челпанов [3] у вольовому акті виділяв три елементи: бажання, прагнення і зусилля. Л. Виготський [2] у вольовій дії виділяв два окремих процеси: перший відповідає за рішення, замикання нового мозкового зв’язку, створення особливого функціонального апарату; другий, виконавчий, полягає в роботі створеного апарату, в дії по інструкції, у виконанні рішення.

Багатокомпонентність і поліфункціональність вольового акту зазначається і В. Селівановим [5]. Виходячи з розгляду волі як довільного управління, останнє повинно включати в себе самодетермінацію, самоініціацію, самоконтроль і самостимуляцію. У процесі досягнення мети самоконтроль забезпечує панування провідних мотивів над другорядними.

Розпоряджаючись особистісними ресурсами, людина отримує можливість будувати відносини зі світом і в цьому процесі формувати самого себе. Через управління подіями стає можливим управління змінами самої особистості – саморозвиток. Поняттям «саморозвиток» описуються такі феномени розвитку, які представлені актами довільної, цілеспрямованої, керованої особистістю самозміни. Саме вольові процеси впливають на здатність вести себе незалежно від будь-яких обставин (і навіть всупереч їм), керуючись при цьому власними, свідомо поставленими цілями.

Встановлено, що зовнішніми результатами вольової регуляції є конкретні досягнення людини: перемоги, досягнення, успіхи тощо. Внутрішніми результатами є зміни, що відбулися в самій особистості: з’являються певні вольові якості, нове ставлення до себе, розвиток власних можливостей, підвищення власної компетентності, професійності, емоційної стійкості у професійній діяльності, в досягненні змін власної особистості. Людина, яка досягає успіху в діяльності, долаючи труднощі, не тільки розвивається і створює нові результати, але й самореалізується в житті, прагне до саморозвитку.

 

Джерела та література:

  1. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: Избранные психологические труды / Под ред. Д. И. Фельдштейна. 3-е изд. – М. : Московский психол-соц. инс-т, Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. – С. 18-56.
  2. Бочавер А. А. Исследования жизненного пути человека в современной зарубежной психологии // Вопросы психологии. – 2008. – № 5. – С. 54-62.
  3. Ильин Е. П. Психология воли / Ильин Е. П. – СПб. : Питер, 2000. – С. 17-195.
  4. Kuhl J., Beckmann J. Historical perspectives in the study of action control// Action control: From cognition to behavior / Ed. by J. Kuhl, J. Beckmann. Berlin. N.Y. – 1985. – Р.178-185.
  5. Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія . – К.: МАУП, 2000.
  6. Селиванов В. И. Основные подходы к психологическому исследованию волевой активности личности / В. И. Селиванов // Экспериментальные исследования волевой активности. – Рязань, 1986. – 138 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net