ПСИХОДРАМА ЯК МЕТОД ПСИХОТЕРАПІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Члек Валерій
студент факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Кульчицька Анна
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Постановка проблеми. Сучасні реалії економічних, соціальних та політичних змін в суспільстві диктують складні умови адаптації особистості в суспільстві. З кожним роком збільшується кількість людей, які перебувають психологічного, а подекуди й психотерапевтичного втручання для відновлення та збереження психічного здоров’я. Одним із таких методів допомоги є психодрама. Це, та багато інших чинників зумовили актуальність дослідження.

Мета дослідження полягає у теоретичному аналізі поняття психодрами як одного із методів сучасної психотерапії, узагальненні та систематизації основних структурних елементів, завдань і та прогнозованих результатів даного виду діяльності в психологічній практиці.

Виклад основного матеріалу.

Психодрама – це метод психотерапії, за допомогою якого люди пізнають себе через театралізацію, рольові гри, драматичне самовираження. Психодраматичні прийоми і техніки часто використовуються у груповій та індивідуальній психокорекційній роботі.

Автором психодрами є видатний австро-американський психотерапевт, мислитель, поет і вчений Якоб Морено. Історія психодрами починається з 1 квітня 1921 року, коли глядачам була представлена постановка під назвою «На злобу дня». Під час гри актори не дотримувалися чіткого сценарію і задіяли в процес публіку із залу. Не дивлячись на те, що постановка повністю провалилася, цей день прийнято вважати днем зародження психодрами.

В основу свого методу Морено поклав дію, яку поєднав з театральними постановками. Психологічне підґрунтя психодрами – це внутрішні переживання, що є у всіх людей. Не рідко ми навіть ведемо внутрішні діалоги і монологи, у нашій уяві розігруються сцени з минулого і ймовірні події, що могли трапитись або можуть трапитись у майбутньому. Психодрама ж має вивести ці внутрішні хвилювання назовні.

Через сценічне розігрування епізодів із власного життя (минулого, теперішнього, майбутнього) людина отримує можливість, використовуючи свою спонтанність і креативність, увійти в контакт із власним минулим і отримати навички, які стануть йому необхідними їй в майбутньому.

Сьогодні його метод психотерапії знайшов широке поширення і ефективно використовується по всьому світу. Визначаючи значення психодрами Морено писав: «Театр спонтанності став розкріпаченням ілюзії, а така ілюзія, зіграна людьми, які прожили її в реальності, є розкріпаченням життя. Повтор того, що сталося одного разу, доводить до сміху. Людина вдруге так само розмовляє, приймає їжу, п'є, занурюється в сон, прокидається, б'ється, конфліктує, набуває, втрачає, вмирає, але психодраматичний способом. Тепер стара біль не діє на актора, як біль, колишнє бажання не діє на нього як бажання, та ж сама думка не чинить на нього того ж впливу. Все трапляється на рівні підсвідомості. Це безболісно, нерозважливо, безсмертне. Життя і психодрама компенсують один одного і тонуть в сміху. Це вища форма театру» [3, 4].

Розглядаючи тему псходрами увагу привертає те, що в умовах сьогодення велике значення мають ролі людей, «маски», а також сценарії які нав’язує нам суспільство, однак на відмінну від театру, де все відбувається строго по написаній п’єсі, у психотерапевтичній психодрамі все відбувається природньо, цілющій ефект від якої не одноразово був доведений і самим Якобом Морено.  

У Якоба Морено було багато послідовників. Д. Кіппер, Г. Лейтц, А. Шутценбергер та інші.[1, 2, 5, 6] Виходячи з аналізу науково-практичних розробок зазначимо, що у психодрамі застосовується такі основні структурні елементи: протагоніст, директор, допоміжні (додаткові) «Я», глядачі і сцена.

Протагоніст – «головний герой» психодрами, йому не потрібно грати роль, варто бути лише самим собою, розповідати свою історію, яку одразу ж будуть грати. Цей вид психотерапії спрямований на одну людину, на допомогу їй, в той час, як групова психодрама спрямована на вирішення міжособистісних групових конфліктів. Тому психодрама застосовується навіть в робочих колективах.

Директор – «ведучий» психодрами. Він безпосередньо не бере участі в ній, проте він дає важливі інструкції і коригує хід постановки вже походу її проведення. Може впливати безпосередньо на протагоніста, наприклад жартами та порадами. Якщо протагоніст бере на себе активну роль і починає сам вести психодраму, директор може виконувати пасивну роль або впливати на учасників опосердковано.

Допоміжні (додаткові) «Я» – «актори» психодрами, люди, що виконують ролі з історії протагоніста. Як вже згадувалось раніше правдивість гри не потрібна, крім того, що ролі можуть бути різні, навіть символічні. Вони розігрують в реальному житті все те, що відбувається у протагоніста в його внутрішньому світі.

Глядачі – учасники групи терапії, що не беруть активної участі в психодрамі, проте теж можуть впливати на протагоніста – критикою, підтримкою, бурхливими оваціями, адже чим пригніченішим той себе відчуває, тим більше він потребує чужої підтримки. Інколи глядачі можуть самі стати «пацієнтами» цього методу, чужі проблеми сприймаються ніби власні, аналогічні.

Сцена – теж досить важлива деталь у психодрамі – будь-яке просторе приміщення, в якому б допоміжні «Я» могли вільно переміщатись.

Залежно від того на що спрямована психодрама, виділяють такі види цього методу – центрована на протагоністі та центрована на групі.

На початку психодрами проводиться стадія розігріву, для чого найчастіше використовуються тілесні вправи і медитаційні техніки, що дозволяють підвищити енергетику в групі, згуртувати її та налаштувати на плідну роботу.

Після цього починається діяльний етап. Одну сцену за одною протагоніст, якому допомагають інші учасники психодрами, програє важливі і незавершені для нього ситуації. Протагоніст визначає, хто з акторів виступить у його ролі тоді, коли він опиниться в ролі когось іншого. Потім вибираються актори, яким належить зіграти ролі значущих для нього персонажів (ними можуть бути не тільки люди, а й емоції, риси характеру, почуття і т. п.). Розігруватися можуть як справжні події, що відбувалися в дійсності, так і символічні сцени, яких насправді ніколи не було. Етап дії вважається завершеним, коли у протагоніста з'являється відчуття, що його проблемна ситуація вирішена або він розуміє, що повністю в ній розібрався.

Висновки. На сьогоднішній день методика психодрами залишається актуальною і знайшла широке використання по всьому світу, що доводить її ефективність і цінність для всієї наукової спільноти у галузі психології. Окрім цього, база знань розширюється і поповняється новими теоріями і гіпотезами, зокрема послідовниками Якоба Морено. Також потрібно не забувати про дуже вагому історичну базу теорії, що дає змогу сучасним вченим більш якісно вивчати не тільки психодраму, але і її витоки і прояви у минулому. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у емпіричному вивченні даної наукової теорії.

 

 

Джерела та література:

  1. Кіппер Д. (Клинические ролевые игры и психодрама: Пер. с англ. – М.: Класс, 1993. – 222 с. ISBN 5-86375-003-0)
  2. Лейтц Г. (Психодрама. Теория и практика. Классическая психодрама Я. Л. Морено / Пер. с нем. А. М. Боковикова. – Издание 2-е, испр. и доп. – М. : «Когито-Центр», 2007. – 380 с. ISBN 978-5-89353-200-5
  3. Морено Я. Л. Психодрама / Пер. с англ. Г. Пимочкиной, Е. Рачковой. – М.:Апрель Пресс: ЭКСМО-Пресс, 2001. – 528 с. ISBN 5-04-008402-1
  4. Морено, Дж. Театр спонтанности / Пер. с англ., авт. вступ. ст. Б. И. Хасан. – Красноярск: Фонд ментального здоровья, 1993.].
  5. Психодрама: вдохновение и техника / под ред. П. Холмса, М. Карп. ; пер. сангл.– М. : Класс, 1997. – 288 с.
  6. Шутценбергер А.( Психодрама / Пер. с франц. – М. : Психотерапия, 2007. – 448 с. ISBN 978-5-903182-33-6
Коментарі до статті:
Тетяна Федотова [11.05.2021 21:38]
Автори розглянули важливе питання психодрами як методу психотерапії. Цікаво було б взнати детальніше про емпіричне вивчення цього методу.
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net