ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ТА ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ПРЕДСТАВНИКІВ СОЦІАЛЬНИХ ПРОФЕСІЙ

Дмитріюк Наталія
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Панасюк Анна
студентка факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Термін «Синдром емоційного вигорання» вперше був введений в 1974 р лікарем-психіатром Х. Дж. Фрейденбергом для опису деморалізації, розчарування і крайньої втоми, які він спостерігав у працівників психіатричних установ. [1] На думку багатьох дослідників, психічне вигорання більшою мірою властиве представникам соціальних професій, чия робота пов'язана з інтенсивним, тісними стосунками з людьми, емоційним перенапруженням. Від цих працівників потрібні такі якості як комунікабельність, емпатія, прийняття особистих прагнень, ініціатив та індивідуальних особливостей клієнтів, гуманізм і милосердя. Праця представників соціальних професій супроводжується досить інтенсивним і тривалим спілкуванням. Все це вимагає великих психологічних і фізіологічних витрат, а отже, рано чи пізно представники даних професій починають відчувати велику напругу, а в наслідок великих перевантажень емоційне, фізичне і розумове виснаження [2; 3; 4].

Узагальнений аналіз вітчизняних і зарубіжних досліджень показує, що сприяють вигоранню у представників соціальних професій: високе робоче навантаження; відсутність або брак соціальної підтримки з боку колег і керівництва; недостатня винагорода за роботу; високий ступінь невизначеності в оцінці виконуваної роботи; неможливість впливу на прийняття рішень; двозначні, неоднозначні вимоги до роботи; постійний ризик штрафних санкцій; одноманітна, монотонна і безперспективна діяльність; необхідність ззовні виявляти емоції, які не відповідають реаліям; відсутність вихідних, відпусток та інтересів поза роботою. Істотний вплив робить дестабілізуюча організація діяльності і неблагополучна психологічна атмосфера в колективі [3; 4].

Заходами профілактики професійного вигорання можуть бути наступні умови організації діяльності:

-     працівник не повинен знаходитися довгий час один на один зі своєю професійною або особистою проблемою, у нього завжди повинна бути можливість звернутися за допомогою, порадою до колег, супервізору;

-     важлива загальна дружня атмосфера підтримки і взаєморозуміння в колективі;

-     створення і впровадження навчальних програм з подолання вигорання і розвиваючих програм, спрямованих на усвідомлення і розкриття творчого потенціалу співробітника, підвищення його відчуття самоефективності.

Крім цього, з метою спрямованої профілактики професійного вигорання слід намагатися розраховувати й обдумано розподіляти свої навантаження; вчитися перемикатися з одного виду діяльності на інший; простіше ставитися до конфліктів на роботі; не намагатися бути кращим завжди і у всьому. А також пам'ятати, що робота це не все життя, а лише його частина.

 

Джерела та література:

  1. Фрейденбергер Х. Дж. Вигорання персоналу // Журнал соціальних питань. 1974. В. 30. С. 159–165.
  2. Гришина, Н.В. Допомагаючі відносини: професійні та екзистенційні проблеми // Психологічні проблеми самореалізації особистості. СПб .: Изд-во СПб. ун-ту, 1997 - С.143 - 156.
  3. Елдишова О.А. Професійне вигорання в допомагаючих професіях. // Роль служб екстреної психологічної допомоги по телефону в рішенні проблеми сирітства: I Міжнародна конференція дитячих телефонів довіри 17-18 листопада 2006 р .: Збірник статей виступів. - Москва, 2006. -С. 38-41
  4. Ронгінская, Т. І. Синдром вигорання в соціальних професіях / Т. І. Ронгінская // Психологічний журнал, 2002. - том 23. - № 3. - С. 19 - 24.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net