ДО ПИТАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ НАПРУЖЕНОСТІ В СИСТЕМІ ОРГАНІЗАЦІЙ

Олісейчик Катерина
студентка факультету психології та соціології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Кихтюк Оксана
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Актуальність теми. Життєдіяльність українського суспільства супроводжується постійним трансформаціями, підвищує рівень соціальної напруженості. Це проявляється як на рівні всього суспільства, так і окремих організацій і на рівні особистості. Мета дослідження полягає в теоретичному аналізі психологічних чинників соціальної напруженості в системі організацій. Виклад основного матеріалу. Особливістю діяльності підприємств є те, що вони працюють в умовах соціальної напруженості, яка обумовлена, з одного боку, соціально-економічними складнощами в становленні українського суспільства, а з іншого боку, необхідністю здійснення  реформ [3]. Соціальну напруженість характеризують як форму соціальної напруженості На думку української ученої Л. М. Карамушки, це певний психічний стан організації в якому відбуваються загострення внутрішньоорганізаційних та зовнішньоорганізаційних процесів, що виливаються у суперечності та непорозуміння. Даний феномен може проявлятися на рівні особистості та організації. Психологиня виділяє різні підходи та аналізує теоретичні дослідження соціальної напруженості в організаціях. Л. М. Карамушка вказує на необхідність дослідження на мезорівні, тобто власне самій організації [5]. Дане явище в системі організації призводить до виникнення  негативних явищ в організаціях, що позначаються на ефективності їхньої діяльності [4, 7]. Важливим аспектом в оптимізації діяльності кожної організації є вивчення організаційно-психологічних умов зниження соціальної напруженості в організаціях[1]. Українські організаційні психологи описують соціальну напруженість в організації як психічний стан персоналу організації, що зумовлений впливом зовнішніх та внутрішніх чинників та може проявлятися в індивідуальній чи груповій поведінці. До зовнішніх чинників відносять загальний рівень соціальної напруженості в суспільстві, соціально-економічний та політичний стан в країні та ін. До внутрішніх чинників належать організаційні чинники (економічний стан організації, умови праці, рівень заробітної плати, організаційна культура та ін.), а також індивідуальні особливості персоналу організації (вік, стать, цінності, організаційна лояльність тощо). Наслідком соціальної напруженості може бути, як саботаж, так і соціально-професійний конфлікт, акції протесту, страйки, але не обов’язково. Впроваджуючи психологічні технології щодо управління соціальною напруженістю, її профілактики та подолання, можна запобігти серйозним конфліктам та патологічним змінам в організації [6]. Психологи рекомендують сформувати теоретичні уявлення та практичні навички, керівникам, які допоможуть вивчити закономірності організаційної поведінки, що повинні проявлятися в управлінській діяльності: 1) в якісному виконанні її складових під час цілеспрямування, інформаційної підготовки, прийняття та реалізації управлінських рішень та при здійсненні окремих елементів управлінської діяльності: бесід, нарад, переговорів; 2) в ефективному управлінні групами людей (відділами, цехами, підрозділами, колективами тощо); 3) у вмінні встановлювати міжособистісні відносини (лідерство, навички усних та письмових комунікацій, гнучкість тощо); 4) у забезпеченні стабільності діяльності (опір стресу, толерантність до умов невизначеності, діяльність, що пов’язана з ризиком, працездатність тощо); 5) у мотивуванні праці (наявність внутрішніх стандартів діяльності, самооцінка, енергійність, мотивація досягнень, мотивування інших) [1; 2; 3; 4; 5, 7]. Перспективним вбачаємо розроблення психодіагностичної програми дослідження соціальної напруженості в організації та впровадження психопрофілактичних заходів з метою експериментального вивчення їх ефективності.

 

Джерела та література:

  1. Армстронг М. Практика управления человеческими ресурсами : учебник для слушателей, обучающихся по программам «Мастер делового администрирования» / М. Армстронг ; пер. с англ. под ред. С. К. Мордовина. – 8-е изд. – СПб. : Питер, 2004. – 831 с.
  2. Баєва О. В. Основи менеджменту: практикум : навч. посібн. / О. В. Баєва, Н. І. Новальська, Л. О. Згалат-Лозинська. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 524 с.
  3. Бандурка А. М. Психология управления / А. М. Бандурка, С. П. Бочарова, Е. В. Землянская. – Х. : ООО «Фортуна-пресс», 1998. – 464 с.
  4. Белянин А. Дэниел Канеман и Вернон Смит: экономический анализ человеческого поведения (Нобелевская премия за чувство реальности) / А. Белянин // Вопросы экономики. – 2003. – No 1. – С. 4–23.
  5. Карамушка Л. М. Соціальна напруженість в організації: сутність, підходи до вивчення, основні види / Л.М. Карамушка // Актуальні проблеми психології, Том 1 Випуск 45. Електронний режим доступу: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i45/3.pdf
  6. Креденцер О.В., Лагодзінська В.І., Ковальчук О.С. Теоретичний аналіз поняття «соціальна напруженість»: міждисциплінарний підхід. Електронний режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/705927/1/Креденцер_та_ін_45.pdf
  7. Кульчицька А.В., Федотова Т.В. Особливості взаємозв’язку між конструктом професійного вигорання та проявом агресивних форм поведінки особистості.// А. В. Кульчицька, Т. В. Федотова// Психологічні перспективи. Випуск 34. - Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2019. - С. 178-192
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net