ЦІННОСТІ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА У ПЕРІОД КРИЗИ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ)

Любчук Валентина
кандидат соціологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Цінності – це та невичерпна проблематика, що актуальна в усі часи, у різних суспільствах та формах правління, як на суспільному, так і особистісному рівнях. До цієї теми зверталися вчені філософи, соціологи, психологи та інші. Особливо цінності постають значущими у кризові періоди розвитку суспільства та кризові стани особистості, коли відбувається переоцінка того, що у певний період мало значення, а на даний час вже втратило будь-який смисл.

На сьогодні цінності теж виходять на перший план у різних напрямах життєдіяльності людини. Для України, попри майже 30-літню історію незалежності, все ще залишається актуальним вибір цінностей: українських чи європейських, матеріальних чи духовних. В якійсь мірі новий виток актуалізації ціннісної тематики внесли війна на Донбасі та пандемія COVID 19.

Аналізуючи доробок науковців із зазначеної теми, привертають увагу публікації присвячені, наприклад, цивілізаційним цінностям [1], формуванню змішаних цінностей [2] та інших. Водночас, особливо значимими є результати соціологічних досліджень світових та європейських цінностей відповідно [3, 4].

Мета полягає у описі цінностей українського суспільства на основі результатів соціологічних досліджень.

Враховуючі нові виклики, що стоять перед світовим товариством, громадянським суспільством та кожною особистістю, повернення до дослідження цінностей є актуальноим. Рущенко І., аналізуючи результати експертного опитування щодо відмінностей ціннісних структур у ЄС, України та Росії, зауважує, що вони обумовлені різними соціальними світами (цивілізаціями). Зокрема, для ЄС, згідно узагальнених даних, найважливішими постають такі цінності: верховенство права, права людини, приватна власність, демократія; для України – свобода, мирне існування, демократія, приватна власність; для Росії – економічна ефективність, приватна власність, мирне існування, соціальна відповідальність [1, с. 79]. Зазначимо, що  такий набір цінностей в Україні зумовлений, передусім, наявністю військових дій на території нашої держави.

Схожі результати отримані і в межах іншого дослідження, найбільшою цінністю українці вважають «мир» (56,6%), «цінність людського життя» (42,7%) та «права людини» (33,3%). А найменш цінними для них є «повага до інших культур» (5,4%) та «толерантність» (9%) [ 4, с. 19].

Звертаючись до світового дослідження цінностей, відмітимо, що серед соціальних цінностей для українців на першому місці є сім’я (86,3%), наступна сходинка - соціальне оточення – друзі та знайомі (34,1%), також у 2020 році для 40,6% робота сприймалася як дуже важлива цінність, не менш важливе значення має і наявність вільного часу, про це зазначили 34,8% респондентів, релігія є важливою для 23,6% опитаних [4, с. 19].

Сучасний світ досить мінливий і вимагає також певної адаптації. В межах світового дослідження також аналізували необхідність якостей, які потрібно виховувати у дітей в сім’ї. У п’ятірку таких якостей потрапили: «працелюбність» (71,6%), «почуття відповідальності» (62,5%), «гарні манери» (55,1%), «терпимість та увага до інших людей» (47,9%) та «рішучість, наполегливість» (45,8%) [4, с. 26].

Щодо економічних цінностей, то для українського суспільства характерні патерналістські установки, оскільки 49,4% опитаних вважає, що держава повинна нести більшу відповідальність за те, щоб усі громадяни були забезпечені, лише 22,4 % респонденти висловилися за те, що люди самі повинні нести більше відповідальності за своє забезпечення [4, с. 82].

Такий невеликий екскурс у сучасні соціологічні дослідження засвідчує, що більшість населення дотримуються традиційних для українського суспільства цінностей, окремі цінності (наприклад, «мир», «цінність людського життя» зумовлені особливими умовами, що мають вже тривалий період існування).

 

Джерела та література:

  1. Рущенко І. Цивілізаційні цінності країн ЄС, Росії, України (на підставі експертного опитування). Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2020. - № 2. – С. 72 - 89
  2. Мацієвський Ю. Змішані цінності та суспільні обмеження: чому запит на «сильну руку» не призведе до авторитаризму в Україні. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 2020. - № 4. – С. 43-67
  3. Світове дослідження цінностей 2020 в Україні. Український центр європейської політики. К. 2020. - 216 с.
  4. Українське суспільство та європейські цінності. Звіт за результатами соціологічного дослідження. Київ. - 58 с.
Коментарі до статті:
Olha Lazorko [11.05.2021 14:17]
Надзвичайно цікаве дослідження цінностей українського суспільства. Несподіваним "аутсайдером" виглядає толерантність. Особливо, якщо брати до уваги думку етнопсихологів про те, що вона є системоутворюючою рисою української ментальності. Цікаво, як автор може пояснити низький відсоток отриманих даних?
Наталія Коструба [12.05.2021 00:01]
Цінності суспільства постійно змінюються. Такі дослідження дозволяють не лише виявити, що є важливим для людей у певний момент, але й спрогнозувати настрої і особливості громадської думки. Дякую автору!
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net