ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ В УМОВАХ РЕАБІЛІТАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА

Вічалковська Наталія
кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної та вікової психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Іванашко Оксана
кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної та вікової психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки

У дійсній складній економічній ситуації однією з головних соціально-педагогічних умов формування життєвої компетентності дітей з обмеженими можливостями є створення оптимального реабілітаційного середовища як об'єднуючого простору, в якому відбувається процес подолання вад дитини, її соціалізація. Ці діти найчастіше вперше попадають у поле зору фахівців лише до моменту надходження в школу або ще пізніше, коли виявляється їхня неспроможність у шкільному навчанні. Хоча нерідко в цих дітей за зовнішнім благополуччям ховаються різні відхилення в психічному розвитку, помітні на ранніх стадіях тільки фахівцям (психологам, дефектологам, психоневрологам).

Таким чином, у даний час стало надзвичайно актуальним створення широкої мережі консультативної психолого-педагогічної і медичної допомоги дітям з особливими потребами. Назріла необхідність у розробці принципово нових форм взаємодії дошкільних і спеціальних (корекційних) установ з родинами, створення більш широкої мережі консультативних пунктів, де батьки зможуть одержувати медичну і психолого-педагогічну допомогу з діагностики психічного розвитку дитини, зі змісту і методів корекційної роботи з дитиною в родині, з питань виховання й організації домашнього режиму, з налагодження  взаємин дитини з дорослими членами родини, з проблем встановлення її  контакту з іншими дітьми в родині і за її межами. Для організації комплексної допомоги батькам та дітям групи ризику в центрі реабілітації використовуються наступні форми роботи:  організація та проведення спільних корекційних занять з дітьми та батьками різними фахівцями команди; консультування батьків та інших членів сім'ї; проведення тренінгів вправляння із стресовими ситуаціями;  організація дозвілля дітей та батьків.

Зарубіжний та вітчизняний досвід свідчить, що вчасно розпочата кваліфікована реабілітація дозволяє попередити появу відхилень у розвитку вторинної та третинної природи, скорегувати наявні і в результаті – значно знизити ступінь соціальної недостатності дітей з відхиленнями у розвитку чи ризиком появи таких відхилень, досягнути максимально можливого для кожної дитини рівня загального розвитку та ступеню інтеграції у суспільство[3].

У задачу психолога входять  наступні напрямки роботи: індивідуальне психологічне обстеження дитини, визначення загального рівня психічного розвитку, виявлення структури порушення (тобто виділення збережених і психічних функцій, що формуються з затримкою,). За результатами психологічного обстеження психолог разом з педагогом або дефектологом   може намічати стратегію і тактику корекційної  роботи з дитиною. Надалі психолог спостерігає за її розвитком, виділяє ті параметри психічного розвитку, що вимагають більшої уваги, бере участь у розробці системи корекційних занять, що враховує індивідуальні особливості конкретної дитини (темп психічної діяльності, стомлюваність, стійкість уваги і т.п.). Особливо важлива роль психолога в адаптаційний період, коли різкий перехід від однієї системи виховання до іншої може привести дитину до дезадаптаційного стресу. Тому психолог допомагає дефектологу, вихователям і батькам у проведенні найбільш складного для дитини початкового періоду перебування в новій системі навчання.

Отже необхідно створювати широку мережу консультативних пунктів, на яких можна проводити комплексну (психолого-педагогічну і лікарську) діагностику психічного розвитку дітей раннього віку. Це може дозволити вчасно виявити наявні труднощі і відхилення в розвитку дітей, попередити вторинні особистісні реакції на дефект, полегшити процес соціалізації й у якомусь ступені знизити шкільну дезадаптацію дітей [1]. У програмі  повинні брати участь усі необхідні фахівці (лікарі, психологи, педагоги і соціальні працівники).Співробітництво фахівців різних професій у проведенні комплексної діагностики і спільна розробка комплексної корекційної  програми дозволять більш широко і професійно вирішувати проблеми кожної дитини. На підставі діагностичних даних надається можливість побудувати комплексну психокоррекційну програму, спрямовану на пом'якшення і компенсацію виявлених відхилень, порушень і дефектів у розвитку дитини.

В даний час назріла необхідність у здійсненні нових форм взаємодії дошкільних і спеціальних реабілітаційних центрів  з родинами, – наприклад, організація груп домашнього навчання і короткочасного перебування дітей з особливостями в розвитку в спеціальних (реабілітаційних),шкільних і дошкільних установах загального типу.Фахівці повинні допомагати батькам правильно розуміти й оцінювати можливості своєї дитини  та спеціально навчати займатися з власною дитиною. Допомога родині повинна складатися в рекомендації батькам таких виховних мір і у визначенні такого психокорекційного  підходу, що дозволив би позитивно оцінювати дитину і знаходити способи адекватної компенсації наявних порушень психічного розвитку.

 

Джерела та література:

  1. Бастун Н. Діти й молодь із розумовою недостатністю в Україні та в світі // Соцільна політика та соціальна робота - 1997. - №2,3 (3.4). - с. 81-94.
  2. Бастун Н.. Лукомська С. Захист прав розумове відсталих підлітків та молоді на особисте життя. - К.: В. Главник, 2004.
  3. Выготский Л.С. Основы дефектологии. М.: Педагогика, Собр.соч. в 6 т. - 1982. Т-5. - 368 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net