Визначити термін самостійна робота не дуже просто. Різні навчальні заклади, організатори онлайн курсів, інститути вдосконалення та підвищення кваліфікації чи навіть студенти заочної форми навчання розуміють термін «самостійна робота» по-різному [1]. Однак, очевидно, що самостійна робота – це протилежність аудиторному навчанню, яке пропонується більшістю університетів. Студенти, які починають вивчати будь-який предмет, значною мірою залежать від своєї самостійності. Вони можуть вільно займатися незалежно від місця та часу: можна продовжити навчання за кордоном чи вдома. Цю незалежність від певного місця та часу, цінять багато студентів, які самостійно отримують освіту [3].
З точки зору навчальних матеріалів самостійне навчання студентів психологів також відрізняється від класичного аудиторного. Викладачі університетів надають студентам навчальний матеріал, який представлений у формі компакт-дисків та програм для ПК.
Електронне дистанційне навчання також є поширеним і вважається одним з видів самостійної роботи. Існують цілі програми навчання, які базуються на принципі самостійного вивчення матеріалу. Студенти або дійсно повністю вільні в послідовності роботи з навчальним контентом і просто повинні дотримуватися дати екзамену чи заліку в кінці семестру, або вони під керівництвом викладача протягом семестру можуть спілкуватися з іншими студентами з різних питань. Така форма самостійної роботи називається дистанційною.
Самостійне навчання охоче практикується людьми, які вже працюють і можуть продовжити навчання у вільний час. Цілком ймовірно, що ці працівники отримують сертифікати про підвищення кваліфікації, які їм необхідні для кар’єрного зросту. В межах процесу навчання студентами-психологами самостійна робота сприяє:
- більш глибокому засвоєнню теоретичного матеріалу та отриманню нових знань;
- накопиченню досвіду вирішення професійних практичних задач;
-оволодінню необхідними навичками самостійної роботи [2]. Перед початком самостійного вивчення предмету студент-психолог повинен чітко розуміти, що самостійна робота буде основною формою його навчання.
Тому необхідно враховувати деякі рекомендації: - точне визначення часових затрат; - складення плану всього курсу навчання (багато студентів зазнають невдачі із-за того, що вони ставлять перед собою занадто глобальні цілі і в кінцевому результаті, не справившись з завданням, залишають навчання). Цей ризик можна суттєво зменшити, склавши реальний план на початку самостійного вивчення курсу.
Організація самостійної роботи повинна відповідати загальним вимогам та враховувати тип студентів:
- студенти-психологи очної форми навчання або аспіранти;
- форма навчання (очна чи заочна);
- спеціалізацію, а також особливості конкретних курсів.
- Загальними вимогами є:
- раціональний розподіл об’єму поза аудиторної роботи;
- раціонально організована методична робота;
- забезпечення студентів навчально-методичними матеріалами; контроль та оцінювання самостійної роботи студентів [6].
Незалежно від того, де навчається студент, важливим є наступне: різні стратегії навчання та управління часом [4]. Існує велика кількість порад з тайм-менеджменту та самоорганізації. Які з них підходять для конкретного студента може визначити лише він сам. Перш ніж розпочати виконувати самостійну роботу, необхідно мати хоча б приблизне уявлення про можливості її стратегій. Окрім управління часом та самоорганізацією, необхідно з’ясувати тип навчання. Онлайн-підручники, онлайн-семінари та віртуальні навчальні групи – це лише частина того, що студенти повинні використовувати при виконанні самостійної роботи.
Існує три основних етапи підготовки та початку самостійної роботи [5]:
1-й етап – підготовчий: передбачає усвідомлення всієї логічної системи організації самостійної роботи, включає в себе розробку програмних модулів навчання, підготовку навчально-методичних матеріалів, діагностику рівня підготовленості студентів.
2 етап – організаційний: передбачає визначення цілей індивідуальної та командної діяльності студентів, проведення ознайомчих занять, визначення термінів та форм просування студентів з певної кількості програмних модулів.
3 етап – відвідування, контроль та оцінювання: забезпечує навчання, контроль та оцінку.
Як підсумок, можна зробити висновок, що найважливішою ціллю самостійної роботи є подальша самоосвіта у вибраній професійній сфері, навчання навичкам вирішення проблем та розвиток конкурентних якостей, які необхідні для розвитку професійної компетентності студентів.
Список використаних джерел:
- Важник О.Н., Невдах С.И. и др. В помощь слушателям Института повышения квалификации и переподготовки кадров.- Минск: БГПУ, 2008. – 52 с.
- Виготський Л.С. Розвиток вищих психічних функцій. – М. : Педагогика, 1983.
- Жук О.Л. Педагогические основы самостоятельной работы студентов: пособие для преподавателей и студентов. – Минск: РИВШ, 2005. – 112 с.