Актуальність такого явища, як булінг зумовила необхідність системного підходу в профілактиці насильства та подолання булінгу у закладах освіти.
Мета: теоретично обґрунтувати шляхи профілактики булінгу у молодіжному середовищі.
Булінг (bullying, від анг. bully - хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник, цькування) – тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого і молодіжного середовища. Тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.
Булінг - це насильство:
- фізичне (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);
- психологічне (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);
- економічне (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
- сексуальне (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);
- із застосуванням засобів електронних комунікацій (кібербулінг - приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв).
Ознаки булінгу:
- Сторони мають чіткі ролі: агресор і постраждала сторона;
- Повторюваність, з метою приниження;
- Психічна та/або фізична шкода;
- Нерівність сил.
Не булінг:
- Ролі учасників не розподілені;
- Поодинокі випадки, без мети завдати шкоди;
- Вільне вираження думок кожної сторони;
Що робити батькам, якщо дитина стала жертвою булінгу?
- Зберігати спокій, бути терплячими, не потрібно тиснути на дитину.
- Поговорити з дитиною, дати їй зрозуміти, що ви не звинувачуєте її в ситуації.
- Запитати, яка саме допомога може знадобитися дитині, запропонувати свій варіант вирішення ситуації.
- Пояснити дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування
- Повідомити керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання.
- Підтримати дитину в налагодженні стосунків з однолітками та підготуйте її до того, що вирішення проблеми булінгу може потребувати певного часу.
Скажіть їй:
- Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).
- Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
- Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
- Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
- Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
- Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).
Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини. Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.
Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю. Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями.
Дитина не зустрінеться з булінгом, якщо:
Не буде плисти проти течії, не буде ігнорувати рішення класу за умови, що воно не суперечать її моральним нормам; Не даватиме підстав для приниження власної гідності ; Не демонструватиме свою фізичну силу; Не показуватиме свою слабкість своїми здібностями та захопленнями притягуватиме дітей до себе, а не відштовхуватиме; Свою обдарованість буде скеровувати на благо класу і школи;
Дитині треба знайти одного або кількох друзів серед однокласників; Налагодити спільну мову з усіма однокласниками; Запрошувати однокласників в гості; Навчитись поважати думку своїх однокласників; Не прагнути перемагати у всіх суперечках з однокласниками ;Навчитися програвати і уступати, якщо насправді не правий; Приймати себе і знати свої сильні сторони.
Як впоратися з ситуацією самостійно:
Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть.
Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Що можуть зробити вчителі?
У школі вирішальна роль у боротьбі з булінгом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій.
Для успішної боротьби з насильством у школі:
Керівник закладу освіти зобов’язаний створити у закладі освіти безпечне освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу. Крім того, керівник:
- розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) та видає рішення про проведення розслідування;
- вживає відповідних заходів реагування;
- забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг учням, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
- повідомляє органам Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
Також Закон зобов’язує педагогічних працівників негайно повідомляти керівників закладів освіти про виявлені факти булінгу (цькування) серед школярів.
Навчання навичок протидії булінґу в школі:
Насильство у школі – буденна реальність для багатьох людей в усьому світі. Переслідування, знущання, погрози онлайн, образи – все це негативно впливає на школяра та його успіхи в навчанні. Що стоїть за насильством у школах і що можна зробити, аби зупинити його, учні можуть дізнатися на тренінгах, які проводять на уроках основ здоров’я або у старшій школі на виховних годинах. Нижче наведено тренінги, ознайомлення з якими важливе для розуміння того, яким чином досягається набуття життєвих навичок у рамках освітнього процесу.
Тренінги для початкової школи
- 4 кл: Як відстояти себе. Діти демонструють уміння говорити «ні» на пропозиції однолітків, називають способи протистояння насиллю у своєму середовищі, наводять приклади позитивного та негативного впливу однолітків.
Тренінги для основної та старшої школи
- 5 кл: Спілкування з однолітками. Учні розвивають навички рівноправного спілкування з однолітками, вчаться розпізнавати ознаки дружнього й недружнього спілкування, протидіяти проявам агресії у своєму середовищі, захищати друзів від кривдників, звертатися по допомогу в критичних ситуаціях.
- 6 кл: Як протистояти тиску однолітків. Учні вчаться розпізнавати маніпуляції і протидіяти їм, демонструють уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії.
Підліткові компанії. Учні вивчають ознаки дружніх, недружніх, небезпечних компаній. Демонструють здатність припиняти агресію і насилля у своєму середовищі.
- 8 кл: Стоп булінг. Розвивають навички співчутливого ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. Вчаться розрізняти булінґ і піддражнювання, розробляють стратегії подолання булінґу.
Безпека спілкування у мережі Інтернет. Учні усвідомлюють відмінності між поняттями «булінґ» і «кібербулінґ», демонструють навички в умінні захищати персональні дані, уникати ризикованої поведінки в мережі Інтернет.
Як запобігти булінгу в учнівській спільноті:
Агресор і жертва мають приблизно однакові стартові позиції, які призвели до булінгу. Невпевненість у собі одного та бажання ствердитись за рахунок слабшого проти невпевненості в собі та відсутності можливості постояти за себе. У цій битві немає переможців.
- Якщо ви помітили або запідозрили булінг, повідомте адміністрацію навчального закладу.
- Не приховуйте випадки булінгу в класі заради збереження репутації школи. Доведіть до відома батьків дітей ситуацію з обох сторін конфлікту.
- Залучіть психологічну службу до розв'язання проблеми.
- Нe iгноруйте прояви агресивної або провокативної поведінки учнів. Негайно втручайтеся у конфлікт.
- Не підтримуйте жодну сторону учасників конфлікту.
- Ретельно аналізуйте причини виникнення булінгу. Не шукайте винного.
- Допоможіть однокласникам потурбуватися про того, кого ображають. Будьте неупередженими у своїх оцінках, діях і висловлюваннях.
- Говоріть з учасниками конфлікту наодинці. Не вимагайте від них публічних пояснень чи вибачень. Створіть умови, щоб ситуація не повторилася.
- Розкажіть дітям, що таке насилля. Можливо, булери самі потерпають від агресії батьків, старших братів або сестер і просто копіюють звичну модель поведінки.
- Створіть у класі атмосферу довірливого спілкування, шукайте спільні інтереси, об’єднуйте дітей.
- Будьте прикладом толерантного й виваженого ставлення до інших.
- Покажіть дитині, що вона не наодинці з проблемами, підтримайте її й дайте зрозуміти, що вона може розраховувати на вашу допомогу.
- Проконсультуйтеся з практичним психологом. Не залишайте справу, як є, сподіваючись, що ситуація сама зійде нанівець. Без допомоги фахівця не обійтися.
Джерела та література:
- Барліт А.Ю. Форми і методи подолання (мінімізації) соціально-педагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі // Горизонти освіти. 2012. №2. С. 44-46.
- Найдьонова Л.А. Кібербуллінґ або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини // Методичні рекомендації. К., 2014. 96 с.