ПРОФЕСІЙНЕ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ СУЧАСНОГО УЧИТЕЛЯ

Кордунова Наталія
кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної та вікової психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Варламова Ірина
вчитель початкових класів, Комунальний заклад «Луцький навчально-виховний комплекс № 26 Луцької міської ради Волинської області»
Новосад Оксана
кандидат економічних наук, старший викладач кафедри економічної та соціальної географії, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Розвиток соціальноактивної особистості є ключовою проблемою сучасного суспільства. Її функції полягають в розвитку соціально-орієнтованого фахівця, що володіє способами ефективної взаємодії, і несе в своїй свідомості цілісний образ  своєї професії. Грунтуючись на цінностях, особистість визначає свою життєву позицію, визначає тип світогляду, стиль її взаємовідносин з соціальним оточенням.

  Стрімкі  зміни соціально-політичного та економічного характеру, що відбуваються в нашій країні, ставлять нові вимоги до професії учителя, рівня його професіоналізму, як основної рушійної сили створення нової системи освіти.

В. Татенко підкреслює, що найперше, що характерне для справжнього професіонала, – це зануреність і закоханість у свою справу, почуття професійної гордості, професійна самоідентифікація, а мотив діяльності має відповідати самій цій діяльності [3].

 Професійне становлення особистості – це складне й багатогранне явище. В ньому можна виділити такі процеси як наявність професійних якостей, які відповідають вимогам, що висуває професія, а також розвиток професійної культури, на якому професійні якості вже сформовані. Водночас професійне становлення – це  її якість, що характеризується становленням суб’єктності, свободи особистісного «Я», індивідуальної своєрідності особистісних професійних якостей [2 ].

Загалом професії визначаються через форми діяльності, що історично склалися як необхідні суспільству, для виконання яких людина повинна мати певну суму знань, навичок, відповідні здібності та професійно важливі якості. Не безпідставно ми стверджуємо, що учитель – це творець найскладнішого, що є у природі – нової людської особистості, що зобов’язує його з підвищеною відповідальністю ставитися до себе, об’єктивно оцінювати власні можливості, мати значущі для даної професії якості до яких відносять педагогічну ерудицію, педагогічне цілепокладання, педагогічну інтуїцію, педагогічну імпровізацію, спостережливість, оптимізм, педагогічне передбачення та інші якості. Центральною характеристикою професійно значущих особливостей є самооцінка, образ «Я», рівень домагань, спрямованість особистості.

Феномен професійно – педагогічної спрямованості психологи трактують  як систему особистісних якостей, які визначають стійке усвідомлення, активно-дійове ставлення до педагогічної праці як професійно значущу якість особистості учителя.

З погляду М. І. Дяченко і Л. О. Кендибовича – «це  розуміння і внутрішнє сприйняття мети завдань професійної діяльності, її інтересів, настанов, переконань, що характеризуються стійкістю, домінуванням суспільних або вузько особистісних мотивів, далекою або близькою перспективою» [ 1 ].

Професійну спрямованість учителя ми розглядаємо як психологічне утворення, що характеризується усвідомленими особистістю домінуючими професійними мотивами, які визначають стійке, тривале активно дійове, позитивне ставлення особистості до виконуваної діяльності, що забезпечує ефективність вирішення виховних, освітніх та розвиваючих завдань навчально-виховного процесу. Професійна спрямованість може бути детермінованою внутрішніми особливостями суб’єкта, його установками та інтересами [2].

Саме інтерес до діяльності посідає значне місце у структурі психологічної спрямованості, виступає важливим її компонентом. На підвищення рівня популярності, значущості, престижу педагогічної професії спрямована теорія компенсації С. Мерліна. Суть її полягає в тому, що непривабливість  професії за тими чи іншими параметрами (висока нервова напруга, низька зарплата) може бути компенсована параметрами більш високого рівня (любов’ю до дітей, почуттям відповідальності, наявністю професійної зацікавленості).

Можна виділити три рівні педагогічної спрямованості залежно від часу виникнення інтересу до професії педагога, а також змісту мотивів самовизначення. Наприклад, підвищений інтерес з дитинства до професії педагога, активна громадська робота, захоплення окремими предметами можуть характеризувати найвищий рівень педагогічної спрямованості. За таких обставин професія учителя – покликання. Середній рівень педагогічної спрямованості характеризується захопленням професією педагога у старших класах. У такому разі навчання за фахом – це результат захоплення педагогікою. Показником низького рівня є інтерес до багатьох предметів або вибір вузу за порадою батьків.

Таким чином свідомий вибір професії учителя відбувається з орієнтацією особистості на наявні у неї соціальні цінності, а також, наскільки вона відповідає нахилам і здібностям людини. Цей процес є відповідальним. Він стає основою професіоналізації особистості, формує професійно-ціннісні орієнтації, власну педагогічну концепцію, що спрямовує всю систему його професійної діяльності. На нашу думку, це той високий рівень, що дозволяє педагогу продуктивно і якісно вирішувати професійні завдання.

 

Джерела та література:

  1. Кендибович А. А., Дяченко М. И. Психология высшей школы. Москва: Просвещение, 2013. 187 с.
  2. Кордунова Н. О. Професійна спрямованість особистості сучасного вчителя. Психолого-педагогічні особливості розвитку особистості в освітньому просторі: зб. тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17-18 травня 2017 р. Мукачево: Вид-во МДУ, 2017. С. 109 – 111.
  3. Татенко В. О. Психологічні ознаки професіоналізму. Психологічні перспективи: зб. статей ВДУ ім. Лесі Українки, Інститут соціальної і політичної психології АПН України, 2003. С.161 – 166.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net