ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ПЕРШОКУРСНИКІВ НА ЕТАПІ АДАПТАЦІЇ ДО УМОВ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Кульчицька Анна
кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Навчання у вищому закладі освіти для сучасної молодої людини один з найважливіших періодів її життєдіяльності. Особливу вагомість у цей період набувають адаптаційні процеси та проблема психолого-педагогічної підтримки студентів молодших курсів у цей період до умов навчання у вузі. Під адаптаційною здатністю розуміємо здатність людини пристосовуватися до різних вимог середовища  без відчуття внутрішнього дискомфорту і без конфлікту з середовищем.

Адаптація студентів до навчального процесу (за даними вивчення регуляторної функції психіки) закінчується в кінці 2-го - початку 3-го навчального семестру.

За методикою діагностики соціально – психологічної адаптації К.Роджерса і Р. Даймонда нам вдалося встановити такі основні тенденції:

1) студенти – першокурсники обох статей проявляють актуалізовану й загострену потребу в адаптації (80 %);

2) вони мають проблеми із самосприйняттям як самоадаптативною ознакою (хлопці – 45 %; дівчата – 80 %);

3) прийняття інших як адаптативна ознака є здебільшого на однаковому рівні у дівчат і хлопців (по 60 %);

4) емоційна комфортність відчувається першокурсниками обох статей на рівні дискомфорту, тобто відсотковий рівень дуже низький – 10 – 15 %.

Загалом, першокурсники проявляли достатньо високий рівень дезадаптативності за такими питаннями методиками:

- немає бажання розкриватися перед іншими;

- відчуває незручність, коли з кимось вступає в розмову;

- часто відчуває себе ображеним;

- відчуває млявість, байдужість;

- часто псується настрій;

- у всіх невдачах винить себе;

- власних переконань не вистачає та ін.

З метою оптимізації адаптаційного процесу, пропонуємо запровадження заходів соціально-психологічного характеру.

Основні заходи адаптаційної програми:

  1. Проведення психологічних тренінгових занять з метою формування згуртованості і розвитку почуття довіри в студентських групах на початкових етапах її формування.
  2. Діагностика ступеня адаптованості до вузівської системи навчання студентів перших курсів, виявлення основних труднощів в процесі адаптації.
  3. Психологічна діагностика з метою виявлення індивідуально-особистісних характеристик студентів.
  4. Навчання студентів прийомам зняття психологічної напруги в період екзаменаційної сесії, методам саморегуляції.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Таким чином, з метою прискорення і вдосконалення адаптації першокурсників до навчання у вузі необхідно створювати умови для пізнавально-інформаційного пристосування студентів до нового оточення

Список використаних джерел

  1. Алексеєвна Т.В. Психологічні фактори та прояви процесу адаптації студентів до навчання у ВНЗ. Київ нац. Університет ім. Т. Шевченка. К., 2004.-20с.
  2. Войтович Н. П. Відмінності шкільного та студентського колективів як аспект проблеми адаптації першокурсників доумов ВНЗ: - Луцьк: держ. Ун-т Лесі Українки, 1999р
  3. Казміренко В.П. Програма дослідження психолого-соціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії / В.П. Казміренко // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - №6. - С.76-78.
  4. Кульчицька А.В., Тихонова Т.Б. Концепція активної самореалізації особистості в освітньому просторі як методологічна основа розробки освітніх курсів у вузі . Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми:матеріали всеукраїнської конференції з міжнародною участю / за ред.. С.Д. Максименка. – Київ: ДП «Інформаційне аналітичне агенство», 2018. – С. 219-221
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net