Навчання у вищому закладі освіти для сучасної молодої людини один з найважливіших періодів її життєдіяльності. Особливу вагомість у цей період набувають адаптаційні процеси та проблема психолого-педагогічної підтримки студентів молодших курсів у цей період до умов навчання у вузі. Під адаптаційною здатністю розуміємо здатність людини пристосовуватися до різних вимог середовища без відчуття внутрішнього дискомфорту і без конфлікту з середовищем.
Адаптація студентів до навчального процесу (за даними вивчення регуляторної функції психіки) закінчується в кінці 2-го - початку 3-го навчального семестру.
За методикою діагностики соціально – психологічної адаптації К.Роджерса і Р. Даймонда нам вдалося встановити такі основні тенденції:
1) студенти – першокурсники обох статей проявляють актуалізовану й загострену потребу в адаптації (80 %);
2) вони мають проблеми із самосприйняттям як самоадаптативною ознакою (хлопці – 45 %; дівчата – 80 %);
3) прийняття інших як адаптативна ознака є здебільшого на однаковому рівні у дівчат і хлопців (по 60 %);
4) емоційна комфортність відчувається першокурсниками обох статей на рівні дискомфорту, тобто відсотковий рівень дуже низький – 10 – 15 %.
Загалом, першокурсники проявляли достатньо високий рівень дезадаптативності за такими питаннями методиками:
- немає бажання розкриватися перед іншими;
- відчуває незручність, коли з кимось вступає в розмову;
- часто відчуває себе ображеним;
- відчуває млявість, байдужість;
- часто псується настрій;
- у всіх невдачах винить себе;
- власних переконань не вистачає та ін.
З метою оптимізації адаптаційного процесу, пропонуємо запровадження заходів соціально-психологічного характеру.
Основні заходи адаптаційної програми:
- Проведення психологічних тренінгових занять з метою формування згуртованості і розвитку почуття довіри в студентських групах на початкових етапах її формування.
- Діагностика ступеня адаптованості до вузівської системи навчання студентів перших курсів, виявлення основних труднощів в процесі адаптації.
- Психологічна діагностика з метою виявлення індивідуально-особистісних характеристик студентів.
- Навчання студентів прийомам зняття психологічної напруги в період екзаменаційної сесії, методам саморегуляції.
Висновки та перспективи подальших досліджень. Таким чином, з метою прискорення і вдосконалення адаптації першокурсників до навчання у вузі необхідно створювати умови для пізнавально-інформаційного пристосування студентів до нового оточення
Список використаних джерел
- Алексеєвна Т.В. Психологічні фактори та прояви процесу адаптації студентів до навчання у ВНЗ. Київ нац. Університет ім. Т. Шевченка. К., 2004.-20с.
- Войтович Н. П. Відмінності шкільного та студентського колективів як аспект проблеми адаптації першокурсників доумов ВНЗ: - Луцьк: держ. Ун-т Лесі Українки, 1999р
- Казміренко В.П. Програма дослідження психолого-соціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії / В.П. Казміренко // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - №6. - С.76-78.
- Кульчицька А.В., Тихонова Т.Б. Концепція активної самореалізації особистості в освітньому просторі як методологічна основа розробки освітніх курсів у вузі . Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми:матеріали всеукраїнської конференції з міжнародною участю / за ред.. С.Д. Максименка. – Київ: ДП «Інформаційне аналітичне агенство», 2018. – С. 219-221