ЕЙДЖИЗМ ЯК ПРОБЛЕМА ДИСКРИМІНАЦІЇ МОЛОДИХ ЛЮДЕЙ

Назарець Анастасія
студентка факультету психології Волинського національного університету імені Лесі Українки
Гошовська Дарія
доцент кафедри педагогічної та вікової психології, кандидат психологічних наук Волинського національного університету імені Лесі Українки

Поняття «ейджизм» було введено у 1969 році директором Національного інституту старіння США Робертом Батлером для позначення дискримінації одних вікових груп іншими й спочатку інтерпретувався як процес систематичної стереотипізації та дискримінації людей на підставі їхнього віку. Це класичне визначення є досить обмеженим, тому що воно виділяє лише людей літнього віку як таких, хто може стати об’єктом дискримінації та упередженого ставлення [5].

Явище ейджизму передбачає розділення та неоднакове ставлення до представників різного віку. Необхідно зазначити, що не існує універсального й чіткого поділу індивідів на вікові категорії, а тому межі є скоріше умовними. Проте, класики, що досліджують тривалість людського життя стверджують, що юність, середній вік та похилий вік є відмінними та по-своєму значущими етапами, кожен з яких характеризується своєрідними наборами типових відносин, ідентичностей, віх та викликів (Erikson, 1959). Кожен період життя є унікальним й вимагає виконання своєрідних для нього задач. Важливо усвідомлювати особливості та відмінності кожної вікової категорії, але не слід нехтувати об'єктивними обставинами, коли цим властивостям не повинна надаватись особлива значущість, і коли люди, незалежно від певних (у нашому разі вікових) ознак, потребують однакового до себе ставлення.

Є підстави вважати, що дискримінація молодих людей є найбільш вираженою в економічній сфері життя. Ринок праці не може абсорбувати таку кількість фахівців, яку продукує сфера вищої освіти. У цьому контексті, ейджизм з боку роботодавця або колег сприяє складним внутрішнім переживанням та психологічному дискомфорту.

Вікова дискримінація також може бути пов’язана з гендерною дискримінацією — небажання наймати молодих жінок через ризик втратити працівницю у разі її вагітності. Однією з поширених форм ейджизму є едалтизм — зневажливе ставлення на роботі, небажання або неготовність сприймати серйозно думку чи позицію молодого спеціаліста. Хоча ефективність і професійність не залежить від віку [1].

Дискримінація молодості існує не лише у формі дискримінаційної поведінки, але й у формі дискримінаційних розмов і мислення. Ейджизм поширений як у формальних, так і в неформальних сферах життя суспільства та проявляється в готовності адекватно сприймати і співпрацювати лише з людьми, які відповідають заздалегідь установленим віковим критеріям.

Під категоріальною нерівністю передбачається протистояння між протилежностями “молодий” – “старий”. Ці категорії формують дискурсивні можливості, показують системи наявних цінностей та норм. Залежно від ситуації та соціального контексту, “бути молодим” може означати бути повним сил та енергії, а “бути старим” – бути пасивним, незацікавленим. Або ж навпаки: молодість може асоціюватися із недосвідченістю та інфантильністю, тоді як старший вік – із професійністю, виваженістю, раціональністю [3]. 

Хоча у різних поколіннях завжди існував певний рівень упередженості щодо молодших, нині ця практика більш поширена, ніж раніше [2]. Однією з причин, які можуть пояснити цей феномен, є те, що нові покоління виховувалися зовсім інакше, ніж у попередні десятиліття. Вони беруть участь у прийнятті сімейних рішень та у виборі власного життя. Значними чинниками також є роль технологій у дитинстві, глобалізаційні зміни у розвитку інформаційного суспільства та зростання рівня психологічної компетентності молодого покоління.

Едалтизм як один із видів ейджизму визначається як негативне ставлення молодших за віком осіб з боку дорослих чи людей похилого віку. У цьому випадку, ярликування та стереотипізація проявляється у тому, що молодих людей сприймають як не повністю дієздатних, а життєвий етап молодості асоціюється із недосвідченістю, незрілістю, опозиційністю тощо [4].

Отже, можна зробити висновок, що у понятті ейджизму виділяють декілька ключових вимірів. Перший вимір полягає у розмежуванні когнітивного, афективного та поведінкових аспектів даного явища. Когнітивному компоненту відповідають стереотипи, афективному – упередження, а поведінковому – дискримінація. Це дає можливість чітко розділяти те, що ми: а) думаємо; б) відчуваємо; в) робимо стосовно певної вікової категорії. Другий вимір полягає в розподілі ейджизму на позитивний та негативний аспекти. Попри те, що позитивний ейджизм вважається менш поширеним, ніж негативний, введення цього підтипу є необхідним для цілісного розуміння концепту.

 

Література

  1. Березіна О.О. Ейджизм у суспільстві / Актуальні проблеми психології. Том VIII: Психологічна теорія і технологія навчання / за ред. С.Д.Максименка, М.Л.Смульсон. Київ: Міленіум, 2008. — Вип.5. — С.3-10.
  2. Єлігулашвілі М., Федорович І., Пономарьов С. Організація навчання з питань дискримінації. Практичний посібник. Київ, 2015. 136 с.
  3. Магдисюк Л. І. Теоретико-емпіричні межі поняття ейджизму у психології / Л. І. Магдисюк // Теоретичні і прикладні проблеми психології. — 2013. —Збірник №3. — С.167—173.
  4. Сейко Н. Ейджизм / Енциклопедія прав людини: соціально-педагогічний аспект: [колективна монографія] / кол. авт., за заг. ред. проф. Н.А. Сейко; відп. ред. Н.П. Павлик. — Житомир: Видавництво, 2014. — с.161-165.
  5. Butler N. R. Ageism: Ageism: A Foreword / N. R. Butler // Journal of Social Issues. – 1980. – № 36. – P.8-11.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net