ІНДИВІДУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ПАМ’ЯТІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ

Жолобак Олена
здобувач освіти ОС Магістр навчально-наукового інституту неперервної освіти, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Мудрак Ігор
науковий керівник, кандидат психологічний наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Діти із затримкою психічного розвитку (ЗПР) складають дуже неоднорідну групу щодо причин і психологічних механізмів виникнення відставання у психічному розвитку, труднощів у навчанні та формуванні особистості кожної конкретної дитини. До числа дітей із затримкою психічного розвитку відносяться такі, у яких при потенційно збережених можливостях інтелектуального розвитку діагностується: низький рівень пізнавальної активності; незрілість мотивації до навчальної діяльності; знижена здатність до прийому та переробки інформації; обмежені, фрагментарні уявлення про навколишній світ; недостатня сформованість мисленнєвих  операцій; відставання в мовленнєвому розвитку при збереженні аналізаторів, необхідних для сприятливого формування мовлення та ін. [1] 

Затримка психічного розвитку – це сповільнення темпу розвитку психіки загалом, відставання у розвитку окремих психічних функцій (пам’яті, уваги, мислення, емоційно-вольової сфери), що призводить до порушень формування шкільних навичок.

У структурі порушення пізнавальної діяльності дітей з ЗПР значне місце займають недоліки пам’яті. Особливо яскраво ці порушення виявляються у молодших школярів, коли провідною є навчальна діяльність. Відомо, що необхідною умовою успішної навчальної діяльності є сформованість пам’яті.

Науковцями (А. В. Григоніс, Л. В. Занков, Т. В. Єгорова, В. І. Сумаракова) виділено наступні специфічні особливості пам'яті у дітей з ЗПР: зниження обсягу пам'яті та швидкості запам'ятовування; мимовільне запам'ятовування менш продуктивне, ніж в нормі; механізм пам'яті характеризується зниженням продуктивності перших спроб запам'ятовування, але час, необхідний для повного заучування, близький до норми; переважання наочної пам'яті над словесною; зниження довільної пам'яті; порушення механічної пам'яті [2].

У дітей з ЗПР порушена як мимовільна, так і довільна пам’ять. Причиною труднощів мимовільного запам’ятовування є знижена пізнавальна активність цих дітей. Наочний матеріал запам’ятовується краще вербального, а мимовільне запам’ятовування страждає в меншій мірі, ніж довільне. Зниження довільної пам’яті є однією зі значних причин неуспішності цих дітей. Школярі із ЗПР зі значними труднощами запам’ятовують умови задачі, швидко забувають прочитане [1].

Н. Піддубний відзначає, що мимовільна пам'ять у дітей із ЗПР страждає не в такій мірі, як довільна, тому доцільно її широке використання при їх навчанні.

Однією з основних причин недостатньої ефективності мимовільної пам'яті у дітей із затримкою психічного розвитку є зниження їхньої пізнавальної активності. У дослідженнях Т.В. Єгорової ця проблема була піддана спеціальному дослідженню, де було встановлено, що діти із ЗПР не тільки гірше відтворюють словесний матеріал, але й витрачають на нього значно більше часу, ніж їх нормально розвинені однолітки. Вони насилу знаходили потрібні слова самостійно та рідко використовували для цього допоміжні прийоми. У тих випадках, коли це все ж траплялося, найчастіше спостерігалася зміна мети дії [3].

Т. Власова, М. Певзнер вказують на зниження довільної пам'яті у дітей з затримкою психічного розвитку як на одну з головних причин їх труднощів у шкільному навчанні. Ці діти погано запам'ятовують тексти, не утримують в пам'яті мети та умови завдання. Їм властиві коливання продуктивності пам'яті, швидке забування вивченого.

Довготривала пам’ять проявляється у запам’ятовуванні та відтворенні знань, умінь і навичок, розрахованих на їхнє довгочасне зберігання та використання у діяльності. Молодші школярі з затримкою психічного розвитку мають знижений рівень розвитку довготривалої пам’яті через недостатність розуміння інформації, порушення уваги та мисленнєвих операцій. Значну кількість матеріалу учні з ЗПР забувають одразу після його сприйняття. Обсяг їх короткочасної пам'яті невеликий, інтенсивне забування відбувається в першу добу, а протягом двох-трьох тижнів йде значне забування [1].

Школярам із ЗПР притаманна недостатність використання раціональних способів запам’ятовування. Зниження рівня логічної пам’яті обумовлене недостатністю змістової переробки отриманої інформації. Відзначаються і особливості короткочасної пам’яті: зниження обсягу і швидкості запам’ятовування, повільне зростання продуктивності запам’ятовування, порушення порядку відтворення інформації, надмірна повільність.

Діти із затримкою психічного розвитку становлять багаточисельну групу дітей з особливими освітніми потребами. У частини дітей затримка психічного розвитку долається в умовах звичайної школи, проте, вони потребують спеціально організованого навчання,  відповідно до причин затримки психічного розвитку, особливостей пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та поведінки. 

 

Список використаних джерел

 

  1. Діти із затримкою психічного розвитку та їх навчання. Навчальний посібник для педагогів і шкільних психологів.  Укл. Т. Д. Ілляшенко, Н. А. Бастун, Т. В. Сак. Київ: ІЗМН, 2017. С. 46-48.
  2. Макарова О.А. Аспектний аналіз затримки психічного розвитку на вітчизняній психології.  Концепт. 2013. №1. С. 30-40.
  3. Мартиненко І. В. Логопсихологія: курс лекцій. Навчальний посібник. 2-е вид., виправл. і доп. Київ: ДІА, 2016. 116 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net