БУЛІІНГ ЯК ДЕСТРУКТИВНИЙ ЧИННИК РУЙНІВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Троць Ольга
здобувач освіти ОС Магістр факультету психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Гошовська Дарія
кандидат психологічних наук, доцент Волинський національний університет імені Лесі Українки

Реалії сьогоднішнього вітчизняного соціуму засвідчують існування численних агресивних дискурсів, що зумовлено як війною, так і спалахом психогенних реакцій на мілітарну дійсність. Психологічна безпека особистості зазнає повсякчасного впливу і втручання багатьох чинників, насамперед агресивного походження, що лише посилює умовний «індекс агресії» у воюючому суспільстві. Психологічний добробут пересічної особистості тісно корелює з психологічним здоровям мікро- і макросоціуму, тому психозахист від агресії постає важливою умовою функціонування як окремої людини, так і тих мікрогруп, в які вона входить (сімя, колектив на роботі, сусіди тощо).

 Забезпечення особистісного комфорту на рівні державної політики істотно ускладнено умовами війни, тому крім загального негативно-агресивного фону важливу деструктивну роль відіграють такі форми й варіанти дискомфортно-руйнівної соціальної взаємодії, як міжнародний  тероризм, різномодальне насилля (від фізичного  й до сексуального),  а також агресивне залякування, булінг, цькування, тролінг, мобінг тощо. Агресивні напади на людину, криваві міжособистісні конфлікти, бійки тощо постають частими сюжетами в засобах масової інформації, що лише посилює загальну психоемоційну розбалансованість соціуму. Різні форми соціального утиску людей або окремих груп за певною ознакою (національною, релігійною, ідеологічною та ін.) проявляються в численних згустках інформації про мікроклімат взаємин у сучасному світі.

Феноменологія насильства в освітньому психопросторі, констатація його мотиваційних витоків, форм прояву і причин застосування виступають одними із чільних завдань сучасної психологічної науки, насамперед з метою превенції та корекції.

Мета статті здійснити теоретико-емпіричне вивчення гендерно-психологічних особливостей поведінки старшокласників у ситуації застосування булінгу.

Виклад матеріалу.   В умовах війни в нашому соціумі цілком можливе загострення проблеми насильства, агресії, булінгу та інших агресивних вчинків. Міжособистісна взаємодія руйнується через цькування людьми одне до одного та вилаштовує цілу низку перепон у мспілкуванні, фаховій діяльності, сімейному мікрокліматі тощо. 

Булінг  трактується як систематичне, регулярне, концентроване і цілеспрямоване завдання фізичної і/або психічної шкоди людині, дитині.

Булінг також розглядають як довготривале ігнорування, зневажання, уникнення і знехтування дитиною переважною більшістю членів класу, колективу, групи, мікрогрупи. Такий вид булінгу як внутрішньогрупового  насильства  притаманна особлива атмосфера знехтування, а також систематичний, повторюваний характер гніту, гноблення. цькування тощо.

За своїм походженням психологічне насильство може бути спеціально організованим, навмисним, злісним актом. а також може проявлятися неусвідомлено. Однак це завжди агресивна поведінка, яка культивується і застосовується упродовж досить тривалого часу та має вкрай негативні наслідки для постраждалого.

Структура булінгу обов’язково містить три базові складові : переслідувач (гнобитель, кривдник, буллі, насильник), жертва (скривджена, гноблена) і сторонні спостерігачі – діти й дорослі. В останніх зазвичай можна зауважити такі типові психостани як почуття неспроможності допомогти, певної моральної травми і провини.

 Типовими видами булінгу є [3]:

1) фізичний булінг – штовханина, бійки, зачіпання, підніжки, ляпаси, стусани, удари ногою, завдання тілесних травм і ушкоджень тощо;

2) психологічний булінг – принизливі жести і погляди, розповсюджування чуток і неправдивої інформації про когось, погрози, шантажування, злі і жостокі жарти, цькування перед іншими, образливі мімічні гримаси, свідоме і навмисне ігноруваня тощо;

3) економічний булінг – вимагання грошей, послуг, крадїжки речей, нищення шкільного приладдя жертви тощо;

4) сексуальний булінг – підглядання, фотографування жертви в туалеті, роздягальні, образливі жести і рухи тіла, лайливі прізвиська сексуального характеру, інвективна лексика, лихослівя, сексуальні погорзи, шантаж згвалтуванням, оразливі жарти сексуального характеру, розповсюджування чуток про сексуальні девіації жертви тощо;

5)   кібербулінг – розповсюджування за допомогою гаджетів, телефонів, світової павутини, соціальних мереж неправдивої інформації про жертву, розповсюдження образливих фотографій, негативних і цькувальних месенждів тощо.

Запобігання, протидія, превенція та психопрофілактика випадків шкільного булінгу як варіанту насильства є  складним і відповідальним завдання для психологів, учителів. батьків, адже жорстоке, агресивне, цькувальне і принизливе ставлення до дитини руйнує її самоусвідомлення та самоствердження. 

    Посилена й науково обгрунтована превенція і психопрофілактика булінгу в освітніх закладах має зважати посилену увагу на гендерні  аспекти,  оскільки дівчатка повинні бути захищені в першу чергу від цькувань, насилля та інших похідних булінгу.

 Окремого наукового статусу набувають проблеми дослідження різновидового насилля у системі міжособистісного спілкування й не дотримання безпеки освітнього середовища.  Особливо актуально це на етапі пост підлітковості, тобто на юнацьких щаблях онтогенезу, коли молода людина нагально потребує самореалізації та самоствердження в мережі міжособових взаємин.

Вкрай негативним є вплив різновидового насильства на формування особистості в ранньому юнацькому віці, коли відбувається формування Я-концепції як одного із базових конструктів самосвідомості. Особлива сензитивність і ранимість юнаків і юнок зумовлена  як віковою кризою, так і крзиовми явищами в суспільстві, насамперед воєнними діями. Насилля, вербальна і/або інструментальна агресія вносять численні розбіжності у творення особистісної самості, зокрема породжують амбівалентність в ідеальному і реальному Я. Можуть виникати проблеми у розбудові самооцінки, виникати неадекватний рівень домагань, хаотизм і розбалансованість життєвих перспектив і особистісних планів. По суті, внаслідок насилля можуть набуватися девіантні форми поведінки, неадекватні самоуявлення, хибна самоакцептація тощо.

Аналітичний огляд науково-психологічного доробку, присвяченого широкій проблематиці міжособистісного насильства, мобінгу, булінгу в освітньому просторі сучасних навчальних закладів, засвідчує актуальність і доцільність подальшого систематичного вивчення цього складного соціально-психологічного явища.

 Окремого значення набуває статево-гендерний ракурс дослідження феноменології булінгу як варіанту насильства.  

    Феномен людської агресивності – одна із найскладніших проблем психології, адже торкається базальних засад існування особистості як біосоціальної істоти.

     Агресія, агресивність як механізми виживання, співіснування, конкуренції людини в соціумі набувають особливої актуальності для українського населення у звязку з війною, проте проблема є надзвичайно широкою та потребує спеціальних досліджень, насамперед зх метою встановлення сутнісних ознак явища.

    Насилля однієї живої істоти над іншою постає у різних концепціях предметом дискусій і багатогранності трактувань. Якщо представники біологізаторських теорій стверджують, що агресія неминучий компонент людської природи і в «харчовому ланцюгу» виживає той, хто сильніший, агресивніший, експансивніший тощо, то, наприклад, прихильники християнської релігії можуть вважати агресію величезним диявольським лихом і злом.

    На філософсько-психологічному рівні проблему агресивності і булінгу пропонував вирішувати Балл Г.О., відзначаючи, що на межі співвідношення принциповості й толерантності, на жаль, можуть виникати й прикрі факти насильства однієї людини  над іншою, що є вкрай антигуманним і небезпечним для соціуму [3].   

      Серед різноманіття форм проявів агресії та людської агресивності одним із дуже негативних виокремлюється булінг.

На думку Адажій О., практиковане у сучасній школі цькування одними дітьми інших дітей, старшими молодших тощо має дуже несприятливі наслідки, особливо ж для жертв булінгу. Знущання і для жертви, і для агресора відіграє негативну роль, адже якщо першому це завдає болю, приниження, відчуттів безпорадності і приреченості, то другий може відчути себе безкарним циніком, якому дозволено все, що згодом може призвести до антисоціальної поведінки [ 1]. 

  Багатоманіття варіантів і способів насильства у школі розкриває Богуславська А., констатуючи, що всі вони дуже негативно впливають на психічний світ і розвиток школярів, насичують мікроклімат шкільного закладу атфмосферою напруженості, агресії, неповаги та інших антигуманних відтінків. Психотравми від булінгу можуть залишатись упродовж усього життя, накладаючи негативні відбитки на онто- і соціогенез, сімейне і професійне життя [4].   

Про негативний вплив булінгу в школах як чинника психічного нездоров’я  пише Борщевська А. В., яка відзначає, що внаслідок цього негативного й небезпечного явища відбуваються психогенні розлади, які шкодять процеам навчання, а також особистісного становлення дітей, які зазнали тиску і приниження. Фізичні травми і психічне травмування мають споріднену основу – дитячий біль, який не можна порівняти ні з чим, адже під загрозою постають екзистенційні конструкти дитячого світосприйняття. Безпечне соціодовкілля повинно вибудовувати продидії ситуаціям булінгу, здійснювати психопрофілактичні заходи з метою недопущення прикрих випадків знущань над дітьми [5].   

  Про необхідність запровадження сучасної системи захисту дітей від жорстокого поводження пишуть Волинець Л., Дорошок Т., Євсюкова М. та ін., констатуючи, що в нових реаліях появляються нові форми насилля над дитячою психікою, які повинні бути зупинені та покарані. Проблема булінгу розглядається в широкому контексті агресивності людни, зокрема агресивної поведінки як асоціальної та небезпечної для суспільства. Система психологічного захисту повинна перетинатися з межею юридичних законодавчих документів і підходів щодо забезпечення комфортного освітнього середовища для дітей [6].   

 Герелес М. здійснено дослідження щодо того як, на думку молоді, можна і потрібно подолати булінг. Констатовані численні форми і варіанти булінгової поведінки в молодіжному середовищі згруповані за різними рівнями травмогенності і небезпечності, однак узагальнено відзначено, що будь-який булінг є небезпечним і протигуманним, адже несе агресію, приниження, цькування та інші форми моральних, психологічних і фізичних страждань [7].   

  За результатами емпіричного дослідження серед 60 досліджуваних найбільше актів булінгу діти спостерігали в шкільному приміщенні, на шкільному подвір’ї, у приміщенні класу. Показники вищі у дівчат. Також вищі показники у дівчат по спостереженню булінгу в Інтернеті – 64, 3% у дівчат і лише 20% у хлопців.

Приблизно однаковий відсоток у дівчат і хлопців по показнику спостереження булінгу на вулиці і в інших місцях («всюди») – 35,7%, 33,3% і 21%, 20% відповідно. Жертвами булінгу визнали себе 21,4% дівчат і 13,3% хлопців; розповіли батькам про даний епізод 28,5% дівчат і 13,3% хлопців. Отже, рівень довіри дітей до батьків невисокий.

Серед хлопців більше агресорів, ніж жертв, проте ті, хто відчував себе жертвою цькування почуваються більш принизливо і пригнічено, ніж дівчата. Дівчата називають в більшості тему цькування – зайва вага, недосконала фігура. Хлопці не вказували таку інформацію.

 

Рис.1. Участь в акті булінгу у ролі жертви

 

Дослідження показують, що безпечне середовище в школі є однією із психолого – педагогічних умов запобігання боулінгу, тому важливо виявляти як почуваються в ньому школярі. У нашій вибірці не виявлено 100%-го почуття безпеки.

За результатами анкетування, у безпеці в своєму класі почувають себе 64,3% дівчат і 86,7% хлопців. Потребує додаткової уваги дослідження даного факту - які причини перешкоджають 36,7% дівчат і 13,3% хлопців почуватися безпечно і захищено в шкільному колективі.

Нагадаємо, що значно більша кількість дівчат спостерігає за актами булінгу зокрема у школі. Можливо вони приховують свою участь в агресивних діях, або себе в ролі жертви. У будь якому випадку педагогічним працівникам та шкільному психологу слід звернути увагу на даний факт і ми рекомендували класним керівникам не залишатися байдужими до ситуації відчуття небезпеки дівчатами досліджуваних шкільних колективів.

Висновки. Отже, при проектуванні тренінгів з розвитку толерантності, протидії булінгу, слід звернути увагу саме на розвиток відчуття подяки, вміння поступатися, просити пробачення, бажання примирення саме у хлопців, в більшій мірі ніж у дівчат.

 

Список використаних джерел

  1. Адажій О. Цькування у школі. Наслідки знущання і для жертви, і для агресора. URL: https://glavcom.ua/ country/society/ckuvannya-u-shkoli-naslidki-znushchannya-i-dlya-zhertvi-i-dlya-agresora-464608.html 
  2. Баєва, І.А., Лактіонова Є.Б. Експертна оцінка стану освітнього середовища на предмет комфортності і безпеки. Психологічна наука і освіта. 2013. № 6. С.5-8
  3. Балл Г.О. Про співвідношення принциповості й толерантності. Педагогіка толерантності. 1997. № 1-2. С. 110-111.
  4. Богуславська А. Насильство у школі. URL: http://www.umoloda.kiev.ua/number/ 904/171/32933/.
  5. Борщевська, А. В. Булінг в школах як чинник психічного нездоров’я  Науквий вісник Міжнар. гуманітар. ун-ту. Серія: Медицина. Міжнар. гуманітар. ун-т. 2014. Вип. 6. С. 48–52. Текст статті доступний в Інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_medf_2014_6_15 
  6. Волинець Л., Дорошок Т., Євсюкова М. та ін. Система захисту дітей від жорстокого поводження: навч.-метод. посіб. К.: Держсоцслужба, 2005. 395 с.
  7.   Герелес М. Як подолати булінг, на думку молоді. URL : https://ukraine.ureport.in/story/390/
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net