ПРОБЛЕМА МОРАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Костюк Ольга
учитель української мови та літератури, КЗЗСО «Луцький ліцей №9 Луцької міської ради»

Постановка проблеми та її значення. Питання моралі та моральності завжди турбувала людство. Проте надзвичайно складні умови функціонування українського суспільства, зумовлені війною на теренах нашої країни, підняли проблему моралі на новий рівень та привернули увагу широкого кола науковців.

Загалом морально-етичні проблеми сьогодні надзвичайно гостро переживаються усіма українцями. Адже немає такої родини, яка б не була включена в допомогу нашим військовим; ми бачимо як у волонтерську діяльність залучені й діти, виступаючи з концертами на вулицях міст та селищ, у школах відбуваються благодійні ярмарки для збору допомоги військовим та благодійним організаціям, які підтримують внутрішньо переміщених осіб. Отже, повномасштабне вторгнення агресора не залишило осторонь жодного громадянина України, який вболіває за соборність, державність на незалежність нашої країни, а тому щоденно намагається робити вклад у перемогу, намагається усіма силами наблизити її, часом картає себе за те, що робить не достатньо чи задається питанням «що я ще можу зробити?» або «чим я можу бути корисним?». Саме тому актуальним в умовах сьогодення постає проблема морального розвитку в підлітковому віці, оскільки відповідна вікова група є тим ресурсом та потенціалом, який в майбутньому долучиться до повоєнної розбудови нашої держави й сприятиме її  процвітанню.

Аналіз останніх досліджень цієї проблеми. Досліджувана проблема повністю та частково знайшла своє висвітлення в працях вітчизняних та західних науковців: філософів, психологів, педагогів та інших [2, 5, 6]. Зокрема питання моралі, етики та моральності зустрічаємо в публікаціях Л. Губерського, О. Предко, Т. Запорожець та інших; в парадигмі суб’єктності С. Рубінштейна описано становлення морально-етичних уявлень особистості; проблемі вивчення моральної свідомості та самосвідомості особистості присвячені численні дослідження Р. Павелківа, О. Лебедіної, А. Зимянського, Ю. Тимош та інших. Проте наявні напрацювання у висвітлені феномену моральності та морального розвитку особистості  підіймають це питання на новий щабель вивчення та окреслюють нове коло питань, що потребують з’ясування, зокрема, що стосується проблеми морального розвитку в підлітковому віці.

Виклад основного матеріалу. Питання становлення моралі загалом пов’язане із розвитком людства. Так Аристотель у своїй  філософії блага наголошує, що вона (мораль) є в людині апріорі, незалежно від історичних змін, та може розглядатися як прагнення до добра й вищої цінності. А згідно поглядів представників постмодерного суспільства (С. К’єркегор, Т. Адорно та інші), моральність визначена свободою вибору та передбачає наявність відповідальності особистості за результат вчинення дії та визначення особистісних факторів на її прийняття [2, 3, 4].

Відомою є теорія морального розвитку особистості Л. Кольберга, який виокремив три послідовні рівні, кожен з яких містить дві чітко виражені стадії. Преконвенційний рівень характеризується егоцентричністю суджень, дій,а вчинки особистості здебільшого оцінюються за принципом схвалення, вигоди чи фізичних покарань; конвенційний рівень визначається засвоєнням норм та оцінок референтної групи, що сприймаються беззаперечно й некритично; постконвенційний рівень, який на думку автора  не часто зустрічається в дорослому віці, є свідченням пошуку особистістю загальних засад моральності, коли моральні принципи людини можуть відрізнятися чи навіть протистояти нормам референтної групи. Науковець наголошує, що протягом усіх стадій розвитку моральності відбувається прогресивна зміна базису морального судження. Тобто на ранніх стадіях можна спостерігати зовнішню орієнтацію (за принципом очікування винагороди чи покарання) індивіда у висловленні суджень, тоді як на останніх стадіях у судженнях та висловлюваннях особистості бачимо орієнтацію на особистісно внутрішньо моральні переконання, що практично не піддаються зовнішньому впливу [6].

У підлітковому віці відбувається посилене формування моральних почуттів, а усвідомлення та дотримання моральних норм поведінки супроводжується переживаннями морального задоволення, тоді як їх порушення викликає цілий спектр негативних почуттів (сором, гнів, огиду, осуд та інші). Моральні якості в підлітковому віці тісно пов’язані з вольовими, адже саме в цей період відбувається зміцнення сили волі дитини.

М. Боришевський зазначає, що  розвиток моральних переконань у підлітків пов’язаний з їх індивідуально-психологічними особливостями та зумовлений формуванням моральних знань і передбачає проходження наступних етапів: від елементарного розуміння моральних понять до їх повного усвідомлення, оволодіння та вміння практично застосовувати отримані знання в процесі діяльності. Самі ж моральні знання можуть бути представлені кількісними та якісними змінами, і абсолютно новим етапом розвитку моральної свідомості в цьому віці є засвоєння моралі як основи в побудові взаємин між людьми. Також однією з важливих передумов розвитку моральності підлітків є їх самостійність та накопичення досвіду моральної поведінки в ситуаціях, які потребують вибору вчинку. Адже саме здатність до самостійного морального вчинку є свідченням рівня морального розвитку підлітків; завдяки цьому дитина розширює та збагачує досвід моральної поведінки, має можливість глибше усвідомити прийнятті в суспільстві етичні норми та поступово інтеріоризовувати їх, перетворюючи у внутрішні еталони моральної поведінки. Важливим у вище зазначеному питанні також є розвиток альтруїстичної емоційно-моральної позиції в ставленні до оточуючих, активне співробітництво з дорослими (педагогами та батьками), усвідомлення своїх якостей та можливостей, уявлення про свої місце в житті, сприйняття себе як цілісної, унікальної особистості та інше [1].

З-поміж факторів, що впливають на розвиток моральності в підлітковому віці, виділяють культурну приналежність, соціально-економічний статус,  специфіку виховання й навчання в сім’ї та школі, статеву приналежність, індивідуально-психологічні особливості (риси характеру, здібності, цінності, установки та переконання та інше), особливості взаємин з однолітками та інше [1, 3, 6].

Висновок. Отже, теоретико-методологічний аналіз проблеми морального розвитку в підлітковому віці засвідчує складність та неоднозначність у її вивченні, а  тому потребує  ґрунтовного наукового дослідження. Перспективу  наукових розвідок вбачаємо в проведені емпіричного з’ясування особливостей прояву моральної відповідальності в осіб підліткового віку з урахуванням статевого аспекту.

 

Джерела та література

  1. Боришевський М. Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності. К.: Академвидав, 2010. 410, с.
  2. Головіна Н. І Головіна Моральні проблеми сучасного суспільства і статус етики. Філософія культури. Філософські обрії. 2017. №38. С. 80-88.
  3. Павелків Р.В. Особистісна норма як структурний компонент моральної свідомості та самосвідомості. Оновлення змісту, форм і методів виховання в закладах освіти: Формування нової парадигми самосвідомості у психологічній науці. Зб. наук. праць РДГУ. Рівне. 2004. Випуск 30. С.23–26.
  4. Федотова Т. В. Емпіричне дослідження моральних дилем осіб юнацького віку в умовах військових дій. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», «Психологія», «Медицина»). 2022. Випуск №13(18). С.706-719.
  5. Higgins E. T. Moral functioning, moral identity, and moral self-concept. Symposium on Personality and Moral Character.  2006.
  6. Kohlberg L. Essay on moral development. Vol. 2. In Kohlberg L. (eds.) The psychology of moral development. San-Francisco, Harper&Row. 1984. 580 p.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net