ОСОБЛИВОСТІ ОСОБИСТІСНОЇ ЗРІЛОСТІ СТУДЕНТІВ РІЗНИИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПЕРІОД ВІЙНИ

Поліщук Зорина Борисівна
Студентка 3 курсу факультету психології Волинського національного університету ім. Лесі Українки

Науковий керівник: Коструба Наталія Сергіївна, доктор психологічних наук, доцент

Особистісна зрілість - це складна і багатогранна характеристика, що визначає здатність людини адаптуватися до різних життєвих ситуацій, взаємодіяти з іншими людьми та досягати успіху в особистому і професійному житті. До основних складових особистісної зрілості відноситься емоційна стабільність, самооцінка, самоконтроль, самостійність, емпатія, комунікабельність та орієнтація на досягнення [2; 3].

Мета дослідження – виявити особливості особистісної зрілості студентів-політологів та біологів у період війни. Для реалізації мети дослідження використано методику «Тест-опитувальник особистісної зрілості» (Ю. З. Гільбуха) [1].

Вибірку дослідження склали 40 студентів з факультетів історії, політології та національної безпеки, біології та лісового господарства, віком 17-22 роки.

На рисунках 1, 2 зображені особливості особистісної зрілості студентів факультетів біології та лісового господарства, а також історії, політології та національної безпеки відповідно.

У майбутніх біологів переважає низький рівень за шкалою «Здатність до психологічної близькості». Це свідчить, що студентам важко встановлювати емоційні зв'язки з іншими людьми. Вони потребують більшої зосередженості та зусиль для розвитку прив'язаності до інших людей, можуть мати деякі перешкоди в розвитку глибоких емоційних зв'язків. У них також переважають низькі бали за шкалою «Ставлення до свого «Я»», що може говорити низьку самооцінку, схильність до самокритики, недооцінки своїх можливостей, песимізму.

Рис. 1 – Особливості особистісної зрілості студентів факультету біології та лісового господарства

Примітка 1. 1 – шкала «Мотивація досягнення». 2 – шкала «Ставлення до свого «Я»». 3 – шкала «Почуття громадянського обов’язку». 4 – шкала «Життєва установка». 5 – шкала «Здатність до психологічної близькості».

У майбутніх політологів переважає середній рівень мотивації досягнення. Вони можуть бути вмотивованими та цілеспрямованими в своїх діях, при цьому знаходити час на відпочинок та розваги. Студенти з цим рівнем мотивації мають здатність до самоконтролю та саморегуляції в своїх діях, щоб досягти успіху, але не на шкоду своєму здоров'ю, відносинам та іншим аспектам життя. Також у них переважає високий рівень за шкалою «Життєва установка». Такі люди мають яскраві цілі і завдання, які їх мотивують, вони можуть ефективно вирішувати життєві проблеми, бути адаптованими до змін і демонструвати високий рівень самоконтролю, впевненості та відповідальності за свої дії.

Рис. 2 – Особливості особистісної зрілості студентів факультету історії, політології та національної безпеки

Примітка 1.2 1 – шкала «Мотивація досягнення». 2 – шкала «Ставлення до свого «Я»». 3 – шкала «Почуття громадянського обов’язку». 4 – шкала «Життєва установка». 5 – шкала «Здатність до психологічної близькості».

У студентів всіх факультетів майже однаково високі показники по шкалі «Почуття громадянського обов’язку». Це свідчить про бажання студентів брати участь у житті свого суспільства, приймати активну участь у вирішенні соціальних, економічних, політичних та інших проблем своєї країни. Вони можуть бути добровольцями, активістами, представниками громадськості тощо.

Здійснений емпіричний аналіз особливостей особистісної зрілості молоді дає можливість стверджувати, що найвищі показники досліджуваного явища виявлено у студентів факультету історії, політології та національної безпеки. Найнижчі показники особистісної зрілості мають майбутні біологи. Ці студенти можуть бути дуже вразливими до стресу та несприятливих ситуацій, що свідчить про необхідність розвитку та формування особистісної зрілості.

 

Джерела та література:

  1. Гільбух Ю. З. Тест-опитувальник особистісної зрілості. К.: Науковопрактичний центр «Психодіагностика та диференційоване навчання», 1994. 24 с.
  2. Коструба Н., Поліщук З. Особистісна зрілість як чинник психічного здоров’я студентів під час війни. Наукові перспективи. 2023. № 3(33). С. 339-349.
  3. Мірошник З. М. Взаємодія основних компонентів рольової структури особистості з чинниками, що її детермінують. Вісник національної академії Державної прикордонної служби України. 2014. Вип. 1. С. 71 – 77.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net