Постановка проблеми. Здоров’я є умовою успішного функціонування та життєдіяльності кожної людини, її можливістю до самореалізації у всіх соціальних сферах її життя. Важливо, що в останні десятиліття активно привертається увага дослідників не лише до фізичної, але й психічної складової здоров’я людини. Все частіше в фокусі наукової уваги постають питання емоційного благополуччя, психічної стабільності, гармонії, творчого самовираження та й інші характеристики людини, які більшою чи меншою мірою визначають якість її психічного ресурсу та здоров’я. Водночас, термін «психічне здоров’я» тлумачиться як стан благополуччя, за якого людина може реалізувати свій власний потенціал, справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно та плідно працювати, а також робити внесок у життя своєї спільноти. У цьому сенсі психічне здоров’я є основою добробуту та ефективного функціонування для людини та спільноти.
Для нас є цікавим та важливим вивчення особливостей психічного здоров’я в студентської молоді, так як саме молодь є майбутнім кожної нації і від неї залежатиме її розвиток та перспективи.
Мета дослідження. Метою цієї роботи є аналіз значення психічного здоров’я для гармонійного життя студентської молоді.
Виклад основного матеріалу. Психічне здоров’я є важливим аспектом загального благополуччя людини в період її студентського життя. Напруга академічного життя, соціальні очікування та особисті виклики здатні негативно впливати на психічне здоров’я молодих людей.
Проблеми з психічним здоров’ям можуть мати не кращі наслідки для академічної успішності, стосунків та загальної якості життя молоді. Депресія, тривога та інші розлади психічного здоров’я можуть заважати студентам повноцінно зосереджуватися, ефективно розподіляти свій час та брати активну участь у соціальній діяльності.
Окрім зазначеного, студенти з проблемами психічного здоров’я можуть відчувати стигматизацію або ізоляцію, що в свою чергу може посилити їхні симптоми і перешкоджати зверненню про допомогу.
Існує кілька викликів, з якими зазвичай зустрічаються студенти, і які можуть вплинути на їхнє психічне здоров’я. Серед них варто виділити академічну напругу, фінансовий стрес, проблеми у стосунках та соціальну ізоляцію. І це лише кілька прикладів.
Окрім того, багато студентів намагаються пристосуватися до нового середовища, ефективно управляти своїм часом і підтримувати здоровий баланс між роботою та особистим життям. І в цій сфері також є небезпеки для психічного здоров’я молодих людей.
Важливо, що існує кілька стратегій, які викладачі, батьки та самі студенти можуть використовувати для підтримки психічного благополуччя. Серед них ‒ сприяння відкритому спілкуванню, забезпечення доступу до ресурсів з питань психічного здоров’я та створення сприятливого середовища для розвитку.
Заохочення практик самодопомоги, таких як фізичні вправи, уважність і здорові харчові звички, також можуть стати у пригоді молодим людям аби впоратися зі стресом і поліпшити загальний стан психічного здоров’я.
Викладачі та батьки відіграють важливу роль у підтримці психічного здоров’я студенства. Створюючи безпечне і доброзичливе навчальне середовище, заохочуючи позитивні стратегії подолання труднощів і надаючи доступ до ресурсів психічного здоров’я, вони можуть допомогти студентам бути успішними в навчанні та особистісному розвитку.
Також важливо, щоб викладачі та батьки знали про ознаки психічних розладів і були готовими до надання відповідної підтримки та перенаправлення до фахівців, в разі потреби.
Висновки. Отож, психічне здоров’я є життєво важливим аспектом благополуччя студентів, і надзвичайно важливо вирішувати його питання проактивно. Сприяючи відкритому спілкуванню, надаючи доступ до ресурсів і створюючи сприятливе середовище, ми можемо допомогти студентам подолати виклики, з якими вони зустрічаються, бути успішними в академічному та особистому житті.
Джерела та література
- Крижановська З. Надійний тип прив’язаності як основа розвитку психічного здоров’я дитини. «Сучасні психологічні тенденції підтримки та відновлення психічного здоров’я особистості: теорія та практика»: Збірник тез доповідей ІІ Міжнародної міждисциплінарної конференції. Харьків, 2021. С. 52 – 54.
- Radchuk, N., Kryzhanovska, Z. Support of student youth’s mental health. Actual problems of practical psychology in the Volyn region: materials of the XVI scientific and practical seminar. Lutsk, 2022. P. 129 ‒ 133.
- Hirschberger, G. Collective Trauma and the Social Construction of Meaning. Frontiers in Psychology. 2018. Vol. 9. Article 1441.