Постановка проблеми. Особливості прояву ціннісних орієнтацій сучасної молоді, зокрема студентства, які формуються чи змінюються під впливом специфічних життєвих умов в період військових дій в Україні, їхні способи взаємодії з оточуючими людьми і соціальною дійсністю є актуальною проблемою сьогодення. Ціннісні орієнтації відображають значне ставлення людини до соціальної реальності, і в цьому обсязі це впливає на її поведінку, має важливий вплив на всі аспекти та діяльність. Ціннісна сфера особистості відображається у складних соціально-психологічних характеристиках, орієнтаціях, змісті діяльності людини, що підтверджує наближення людини до світу, її дій та поведінки. Вчені запропонували багато класифікацій цінностей, найвідомішим є поділ на духовні, соціальні та матеріальні. Крім того, вони висвітлюють цінності, що відповідають різним сферам суспільного життя (моральним, естетичним, політичним, пізнавальним, економічним тощо). Метою статті є теоретичний аналіз та синтез наукових джерел з досліджень ціннісної сфери молоді. Аналізуючи наукові розробки, цінності особистості часто представлені як певний узгоджуючий елемент, який об’єднує розрізнені установки, орієнтації, уявлення людей щодо різних сфер життя (М. Рокіч, Ш. Шварц, М. Барнеа, В. Джейкобі) [10; 9; 8; 7]. Людські цінності включають такі характеристики як працьовитість, надійність, чесність, любов, справедливість, дисципліна, емпатія, справедливість, мир та турбота про навколишнє середовище. Загалом людські цінності можуть бути представлені самовідданістю та пріоритетними потребами інших людей перед собою. Незважаючи на те, що ціннісні орієнтації можуть здатися узагальненими та абстрактними, вони прив'язані до поглядів і дій, які піднімаються у відповідь на щоденні ситуації. Якщо людина прагне жити з цілісно, то завжди буде підходити до ситуації з певним ставленням щодо чесності, працьовитості тощо. Коли особистість буде висловлювати чи показувати любов чи співчуття до інших, буде дбати, щоб інші наслідували люблячу манеру стосунків. Цінності є особистими переконаннями і думками з менш точним універсальним визначеним значенням. Вони дають відчуття загальних принципів, в той час як принципи, як правило, визнані реальними стандартами і, як правило, люди сприймають їх як дійсні правила і закони, що мають більш чітке право необхідне для дотримання. Люди вибирають і можуть змінювати свої цінності, але дотримуватися стандартів, більш зовнішньо, через соціальні норми, закони.
Розглядаючи співвідношення понять «цінності особистості» та «ціннісні орієнтації», то у більшості робіт, ми бачимо трактування як стійке ставлення особистості до різних предметів та явищ реальності, спрямованість на ті чи інші цілі та способи їх досягнення, що характеризує ціннісні орієнтації особистості. Ціннісні орієнтації особистості є відображенням у свідомості людини усвідомлених та прийнятих цінностей, на основі яких вона виробляє певне відношення до ціннісного об'єкта та виражає свою спрямованість та активність. Ціннісні орієнтації, як показник певного рівня розвитку особи, включають два наступні основні параметри: 1) ступінь сформованості ієрархічної структури ціннісної орієнтації та зміст ціннісних орієнтацій (їх спрямованість), які характеризуються конкретними цінностями, що входять до структури. Перший параметр може характеризувати оцінку особистісної зрілості. Інтеріоризація цінностей як усвідомлений процес відбувається лише за умови наявності здатності виділяти з безлічі явищ ті, які представляють для людини деяку цінність (задовольняють її потреби та інтереси), залежно від умов, цілей та можливості їх реалізації; 2) другий параметр, що характеризує особливості функціонування ціннісних орієнтацій, що дає можливість кваліфікувати змістовну сторону спрямованості особистості, на якому рівні розвитку знаходиться [6; 1; 4]. В залежності від того, які конкретно цінності входять до структури ціннісних орієнтацій особистості, яке поєднання цих цінностей та ступінь більшої чи меншої переваги їх щодо інших, можна визначити, на які цілі життя спрямована діяльність людини [5; 7; 8; 2].
Висновки в результаті теоретичного аналізу наукових літературних джерел ми можемо стверджувати, що під цінностями розуміють феномен свідомості, який є важливою сполучною ланкою між особистістю, її внутрішнім світом та навколишньою дійсністю. Особистісні цінності не тільки визначають свідомість людини, а й є утворенням свідомості людини. Цінності і ціннісні орієнтації певної визначеної особистості формуються під впливом соціального середовища, особливостей тої соціальної групи до котрої вона приналежна. Перспективою прийдешніх досліджень вбачаємо емпіричне вивчення ціннісної сфери сучасної студентської молоді в період військових дій в Україні.
Джерела та література
- Лешенок У. С. Особливості аналізу динаміки ціннісних орієнтацій населення України. Матеріали ХV Міжнародної конференції «Проблеми розвитку соціологічної теорії: Модернізація суспільства та соціальні технології» (17-18 травня 2018 року). Київ, 2018. С.95-97;
- Пуертас С. Д. К. Соціокультурний підхід до вивчення цінностей / С. Д. Пуертас // Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. – 2014. – Вип. 15.
- Рибак О. С. Емпіричне дослідження взаємозв’язку ціннісних орієнтацій та етнічної ідентичності студентської молоді / О. С. Рибак // Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – 2019. – Вип. 44. – C. 278– 298;
- Соціальне самопочуття, настрої та ціннісні орієнтації населення України : соціологічне дослідження Інституту соціології НАН України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.niss.gov.ua/Table/ 51006/socyolog.htm (дата цитування ‒ 23.07.16).
- Ставицький Г. А. Особливості розвитку етнічної самосвідомості особистості юнацького віку / Г. А. Ставицький // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : збірник наукових праць. – Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 4 (49). – С. 127–133.
- Шестаковський О. П. Цінності й переконання у крос-національних дослідженнях / О. П. Шестаковський // Економіка і прогнозування. – 2013. – № 1. – С. 123–149.
- Barni, D., Ranieri, S., Scabini, E., & Rosnati, R. (2011). Value transmission in the family: Do adolescents accept the values their parents want to transmit? Journal of Moral Education, 40(1), 105-121.
- Blakemore, S-J., & Mills, K. (2014). Is adolescence a sensitive period for sociocultural processing? Annual Review of Psychology, 65(9), 187-207
- Konrath, A., O’Brien, & Hsing, C. (2010). Changes in dispositional empathy in American college students over time: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 15, 180-198.
- Rokeach М. The nature of human values. New York, 1973.